Житие мученика Маманта Кесарийского и иконография, тексты молитв к святому
Отхождение от язычества сопровождалось многовековыми гонениями на христиан. Благодаря их непоколебимой вере учение Христа распространялось по миру, а подвиги и чудеса, творимые Божьими избранниками, помогали просветить и приобщить народ к православию. Мученик и чудотворец Мамант не отступил от Господа под жестокими пытками. Подвигом телесным и духовным святой укрепил веру в сердцах последователей, которым продолжил помогать и после трагической кончины.
Житие святого мученика
Святой Мамант произошел от знатного в Пафлагонии рода, но расти в родной семье ему не было предначертано. Его отец Феодот и мать Руфина были благочестивыми христианами. Супруги проповедовали учение Христа, за что Феодота задержал наместник города и подверг гонению в Кесарию Каппадокийскую, где язычники заточили его в темницу. Верная жена его и слуга Господа Руфина последовала за мужем и разделила с ним горькую участь.
Феодот погиб в заточении. Руфина, будучи беременной, родила младенца раньше срока и, моля Бога о спасении сына и ниспослании на него Небесной благодати, отошла в мир иной. Господь услышал молитвы женщины. Зажиточная христианка Аммия увидела во сне ангела с призывом забрать тела павших мучеников и приютить осиротевшего младенца. Она похоронила тела праведников, а новорожденного мальчика воспитала, как родного сына.
Малыш до 5 лет не говорил. Первым словом его стало обращение к приемной матери, за что он получил имя Мамант и по месту своего рождения был прозван Кесарийский. Мальчик рос смышленым и благодетельным. Аммия воспитывала приемного сына в православных традициях. Мамант обучался грамоте и оказался способнее сверстников. С юных лет он рассуждал о вере и рассказывал о Спасителе другим детям. Многие из тех, с кем общался мальчик, приобщились к христианству.
В то время Римом правил язычник Аврелиан. Повсеместно он принуждал народ к идолопоклонничеству. В случае неповиновения его воле тиран безжалостно расправлялся с христианами. Не щадил правитель и детей. Некоторых отроков он прельщал благами, видя в неокрепших душах будущих подданных мужей и жен, которые должны были стать опорой языческой власти.
Присланный царем в Кесарию ярый приверженец язычества Демокрит узнал о юноше Маманте, который проповедовал учение Христа и приобщал ровесников к христианству. К тому времени подростку шел пятнадцатый год, и он уже осиротел повторно. Названая мать его Аммия скончалась, оставив все нажитое сыну.
По приказу Демокрита Маманта схватили стражники и доставили к правителю. Юноша без колебания подтвердил приверженность к христианской вере. Демокрит хотел принудить отрока к приношению кровавой жертвы на языческий алтарь, но узнал, что Мамант является выходцем из знатного рода сенаторов. Не имея после этого права истязать благородного отпрыска, он надел на юношу кандалы и отправил к Аврелиану.
Попытки римского царя прельстить отрока мирскими благами и почестями не увенчались успехом. Мамант был крепок в вере в Господа и не поддался на обольщение. Он говорил с Аврелианом уверенно и смело о том, что все обещанное – не более, чем тяжкие муки для него, среди бездушных идолов, а смерть во имя Христа – лучшая почесть.
Возмущенный царь подверг юношу невыносимым пыткам. Его тело обжигали пламенем, но огонь не вредил ему, а перекидывался на мучителей. Тогда Аврелиан приказал забить его камнями. Мамант мужественно выдержал пытку, не изменив своего мнения. Разъяренный правитель приговорил отрока к смертной казни и приказал стражникам утопить его в море.
По проведению Божию, чудесным образом Мамант был спасен ниспосланным с Небес ангелом и оказался на высокой горе. На вершине пустынной горы он остался жить в посте и молитве в окружении диких зверей, которые не причиняли праведнику вреда. Он питался молоком горных коз и ланей, делал из него сыр и раздавал беднякам.
Вскоре вести о житии и чудесах избранника Божия разнеслись по Кесарии. Действующий наместник Александр послал отряд воинов за Мамантом. Поднявшись на вершину горы, военные не признали юношу, приняв его за местного пастуха, но он сам пригласил их в жилище, угостил молоком и открыл свое имя. Маманта тотчас схватили и доставили к наместнику. Не согласившегося отречься от Христа юношу жестоко пытали. Но чем больше мук терпел отрок, тем больше укреплялся в вере.
Истерзанного юношу бросили на съедение львам, но звери не тронули святого. Тогда жрец-язычник поразил его своим трезубцем. Истекая кровью, Мамант вышел из города и отправился к уединенной пещере, где отдал душу Господу в возрасте 15 лет. Христиане обнаружили тело мученика и похоронили его в сводах пещеры.
Значение и почитание в православии
На Руси святого Маманта называли Мамонтием-овчарником и прославили, как покровителя коз и овец. Православная церковь почитает мученический подвиг праведного отрока, не прельстившегося земными благами и принявшего страшную смерть во имя Господа. Глядя на подвиг Маманта, многие из очевидцев обратились к христианской вере, узрев чудеса и стойкость духа Божьего избранника.
День памяти мч. Маманта Кесарийского отмечают 15 сентября. Священнослужители и верующие читают молитвы святому и поют хвалебный акафист, прославляя его подвиг.
Иконография
Лик святого Маманта отражен в христианской иконописи. Первые изображения мученика появились вскоре после его кончины. К могиле святого приходили христиане, читали молитвы, получая помощь и утешение от вознесшегося отрока. Посмертно слава мученика распространилась по всей империи.
На древних иконах Мамант изображен верхом на льве. Отроческий лик обрамляют густые волнистые волосы средней длины. Черты лица выразительны, а взгляд полон смирения и уверенности в истинности Божьих заповедей. В правой руке святой удерживает пастуший посох, в левой – ягненка.
Основной фон иконы – золотой, темно-синий или зеленый, что свидетельствует о божественности и благочестии юноши. Плечи святого традиционно покрыты накидкой ярко-красного цвета, как символ кровавых истязаний и жестокой расправы. Голова мученика озарена нимбом, что является признаком святости.
На иных образах Мамант изображен по пояс, стоящим лицом перед людьми. В одной руке святой удерживает крест, в другой – пастуший посох и агнца. На всех иконах Мамант держит овцу, что отражает не только подробности его жития в горах среди зверей, но и указывает на противостояние язычеству. Идолопоклонники приносили чаще всего в жертву ягнят. Святой, оберегая животное, словно нарушает порочный языческий круг с жертвоприношениями бездушным идолам.
Православные тексты
Обращаясь к святому Маманту Кесарийскому, православные христиане прославляют великую миссию праведного отрока, вспоминают тяжкие муки, которые он принял во имя Господа и ради распространения Его учения в народные массы.
Тропарь
Мученик Твой Господи, Мамант,/ во страдании своем венец прият нетленный, от Тебе, Бога нашего: имели бо крепость Твою, мучителей низложи,/ сокруши и демонов немощныя дерзости,/ того молитвами спаси душы наша.
Кондак
Жезлом, святе, от Бога тебе данным,/ люди твоя упаси, на пажитех живоносных:/ звери же невидимый и неукротимыя/ сокруши под ноги тя поющих:/ яко вси иже в бедах предстателя тя тепла, Маманте, имут.
Канон
Пе́снь 1
Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́ чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл, крестообра́зно порази́в и раздели́в мо́ре, Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца спасе́, пе́снь Бо́гови воспева́юща.
Небеса́ обходя́, я́ко изря́ден му́ченик бы́в, и Трисия́нныя Зари́, сла́вне, исполня́яся, на земли́ честву́ющия тво́й честны́й и светоно́сный де́нь сконча́ния, Боже́ственнаго просвеще́ния сподо́би.
Благоро́дие и по все́м соверше́нное ума́ твоего́ прове́дый Сло́во, Ма́манте, от пеле́н тя́ ра́зума испо́лни, и до́брых сла́достьми многови́дно украси́, му́чениче страстоте́рпче всехва́льне.
Роди́телие твои́ непоро́чныя ве́ры, предбе́дствующе, во изгна́нии пре́лести, заключа́еми в темни́цах, Бо́жиими веле́ньми прозябо́ша тебе́, разори́вшаго многобо́жия соу́з.
Богоро́дичен: Пресла́вная о Тебе́ глаго́лашася в ро́дех родо́в, Я́же Бо́га Сло́ва во чре́ве вмести́вши, чиста́ же пребыва́еши, Богоро́дице Мари́е. Те́м Тя́ вси́ честву́им, по Бо́зе предста́тельство на́ше.
Пе́снь 3
Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, еди́не Человеколю́бче.
Я́ко светоза́рну звезду́, страстоте́рпца Ма́манта положи́ Христо́с на высоте́ Це́ркве Своея́, страда́ний све́тлостьми и пресла́вных чуде́с всю́ подсо́лнечную просвеща́юща.
Возше́д на го́ру и́стиннаго зна́ния и облиста́вся виде́нии ума́ чистото́ю, естество́ безслове́сное, к слове́сному песнопе́нию Боже́ственными повеле́нии, блаже́нне, воздви́гл еси́.
Ю́ноша красе́н добро́тою бы́л еси́, те́м беззако́нно и́щущим я́ти тя́ яви́лся еси́ непристу́пен, Прише́дшему на Стра́сть, я́ко все́х Го́споду, приведе́ся.
Богоро́дичен: Не́бо простры́й и земны́й, Пречи́стая, кру́г содержа́й ве́сь, естество́м Божества́, на объя́тиих Твои́х пло́тию держи́мь бы́сть и ве́рным Тя́ утвержде́ние все́м показа́.
Седа́лен, гла́с 8
Благоче́стия сы́й рожде́ние че́стно, нече́стия показа́лся еси́ потреби́тель, Ма́манте всехва́льне, си́лою Ду́ха: в три́знищи бо ле́сть и́дольскую обличи́л еси́ и благоде́рзостно Тро́ицу пе́ти пропове́дал еси́. Те́мже и звере́м вда́н бы́в, страстоно́сче, зве́ря умори́л еси́ и злонача́льнаго зми́я. Сего́ ра́ди вопие́м ти́: моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти честву́ющим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Богоро́дичен: Боже́ственная ски́ния была́ еси́ Сло́ва, еди́на Пречи́стая Де́во Ма́ти, чистото́ю а́нгелы превозше́дшая, па́че все́х мене́ пе́рсть бы́вша, оскверне́на плотски́ми прегреше́ньми, очи́сти моли́тв Твои́х боже́ственными вода́ми, подаю́щи, Чи́стая, ве́лию ми́лость.
Крестобогоро́дичен: Нескве́рная А́гница, Сло́ва нетле́нная Де́во Ма́ти, на Кресте́ зря́щи пове́шена из Нея́ безболе́зненно Прозя́бшаго, матероле́пно рыда́ющи, взыва́ше: увы́, Ча́до Мое́, ка́ко стра́ждеши, хотя́ изба́вити от страсте́й безче́стия челове́ка?
Пе́снь 4
Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча, и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти́: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.
Самово́льне к подвиго́м отлучи́лся еси́, неужа́сно, сла́вне, му́дростию: Христа́ бо име́л еси́ помога́юща Боже́ственною си́лою, не́мощь твою́ утвержда́юща, и свиде́теля показу́юща Свои́х страда́ний, и вы́шней све́тлости прича́стника.
Я́ко помо́щник, и́же от Бо́га, спу́тник тво́й, покаря́шеся, я́коже слове́снейший, ди́вий зве́рь. Боже́ственною бо любо́вию ты́ покори́л еси́ стра́сти безслове́снейшия, красе́н яви́лся еси́ по́мыслом мудре́йшим, безслове́сие враго́в побе́ждь.
Пред суди́лищи мучи́телей ты́ предста́л еси́, Сло́ва воплоще́ние, блаже́нне, проявле́нно возглаша́я, и безбо́жия низлага́я свире́пство, и вся́ несомне́нно пе́ти науча́я: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.
Богоро́дичен: Рожде́нием преесте́ственным Рождества́ Твоего́, боле́зней гре́х разреши́ся, и от кля́твы земноро́дных естество́ измени́ся, Богороди́тельнице Всенепоро́чная, и отверзо́шася до́льным Тебе́ ра́ди го́рняя, и со а́нгелы челове́цы лику́ют.
Пе́снь 5
Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тма́ окая́ннаго? Но обрати́ мя́, и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.
Стру́жемь, ника́коже о телеси́ сла́вный Ма́мант попече́ся, тле́ния дебельство́ растерза́тися отложи́в, и ко́жныя совле́к ри́зы, и оде́жду нетле́ния прие́м.
Благода́рственную хвалу́ пе́л еси́ Зижди́телю твоему́, ископова́емь в ре́бра, всеблаже́нне, и гла́с с небесе́ услы́шал еси́, утвержда́ющь па́че по́мысл тво́й к лу́чшему и страда́ний боле́знь облегча́ющь.
В темни́це заключе́ну яви́ся с небесе́ тебе́, нося́щи пресла́вно виде́ние, страстоте́рпче всеблаже́нне, многострада́льне, пи́щу нетле́ния, голуби́ца красне́йша: тле́ния бо преде́лы премину́л еси́.
Богоро́дичен: Воплоще́ния Боже́ственнаго и премене́ния несказа́ннаго Ты́ была́ еси́ Хода́таица, Я́же пре́жде со́лнца из Отца́ Рожде́ннаго ро́ждши: Тобо́ю бо естество́ земны́х Бо́гу совокупи́ся и на престо́ле Сла́вы посади́ся.
Пе́снь 6
Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.
Ре́вностию к Бо́гу распала́емь, свяще́ннейше, о поджига́ющем пла́мени ника́коже попе́клся еси́, боже́ственным ороша́емь с небесе́ дожде́м, страда́льче до́блественнейше.
Ю́ношам трие́м Претвори́вый пе́щь в ро́су светоявле́нно, богому́дре, всеблаже́нне, от пла́мене исхити́ тя́ и огня́ показа́ пресла́вно си́льнейша.
Велича́йшия претерпева́я по́двиги, яви́лся еси́ превелича́йш, в страда́льцех чу́ден, в му́ченицех же иску́сен. Те́м и велича́йших тя́ Подвигополо́жник воздая́ний сподо́би.
Богоро́дичен: Бы́хом о́бщницы Боже́ственному естеству́, Пречи́стая, Боже́ственным Рождество́м Твои́м, и поко́й небе́сный, со а́нгельскими чи́нми Тя́ восхваля́ющии, во Христе́ насле́дствовахом.
Конда́к, гла́с 3
Жезло́м, свя́те, от Бо́га тебе́ да́нным, лю́ди твоя́ упаси́ на па́житех живоно́сных, зве́ри же неви́димыя и неукроти́мыя сокруши́ под но́ги тя́ пою́щих, я́ко вси́, и́же в беда́х, предста́теля тя́ те́пла, Ма́манте, и́мут.
И́кос
И́же по все́й земли́ пресла́внаго тя́ му́ченика, и на небесе́х со а́нгелы лику́юща, воспои́м, Ма́манте, пе́рвее еле́ни в пусты́нях я́ве доя́ща, и ны́не бога́тныя лю́ди Госпо́дня, жезло́м си́лы, я́ко па́стыря добра́, пасу́ща и путеводя́ща на ме́сто зла́чно, иде́же е́сть и́стинно ра́йская сла́дость. Тоя́ бо ра́ди ми́р оста́вил еси́, я́ко да вси́ тя́ предста́теля, Ма́манте, те́пла и́мут.
Пе́снь 7
Ирмо́с: Бо́жия снизхожде́ния о́гнь устыде́ся в Вавило́не иногда́, сего́ ра́ди о́троцы в пещи́, ра́дованною ного́ю, я́ко во цве́тнице, лику́юще поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Пе́щи ви́д, я́коже хла́да потре́бное тебе́ испо́лни, на дни́ бо мно́гия в то́й, Ма́манте, затворе́н, не опали́лся еси́, вопия́ Сотво́ршему: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
А́нгелы сприе́мники, слико́вники тебе́, и о́бщники неизглаго́ланных пе́сней, посреде́ пла́мене, му́чениче, име́л еси́. С ни́миже все́х Влады́це взыва́л еси́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Я́ко ши́пок неувяда́емь, я́ко от черто́га жени́х, исходя́, красне́йший, и́стинно от пе́щи, попали́в безу́мныя, и зря́щия просвети́в, зову́щия: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Богоро́дичен: Се́ ны́не испо́лнися богоглаго́ливаго прорече́ние, во утро́бе бо, Де́во, Бо́га Сло́ва име́ла еси́ и родила́ еси́ Жизнода́вца. Ему́же вси́ зове́м: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Пе́снь 8
Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Я́ко Дании́л, зия́ния звере́й заусти́л еси́ боже́ственным Влады́ки призва́нием, сла́вне, зми́я умертви́л еси́, злочести́выя посрами́л еси́, и я́ко победи́тель, на небесе́х, поя́, живе́ши в весе́лии: свяще́нницы, благослови́те, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Побива́ху ка́мением тя́, блаже́нне, ка́мению служа́щии, и окамене́ннии душе́ю пребеззако́ннии, о́ко воздвиза́юща свяще́нныя твоея́, му́чениче, души́ к неразсе́дному и неукло́нному Ка́меню и пою́ща усе́рдно: свяще́нницы, благослови́те, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Подвигополо́жник, свы́ше тебе́ простира́я вене́ц, я́коже победи́телю, и до́брый проше́дшу по́двиг, пребога́те, возглаша́ет тебе́ е́же к Нему́ спеши́ти, честно́е и сладча́йшее ше́ствие, усе́рдно пою́щу: свяще́нницы, благослови́те, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Богоро́дичен: Преесте́ственно зачала́ еси́ Су́щаго из Отца́ без ма́тере, пребы́вши Де́ва и по рождестве́, Чи́стая: Бо́жие бо соедине́ние обновля́ет естества́ в Тебе́, и обновля́ются существа́ преде́лы. Те́м Тя́ правосла́вно, я́ко Бо́га ро́ждшую, и́стинно Богоро́дицу пое́м во ве́ки.
Пе́снь 9
Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски, и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.
Возложи́л еси́ ду́шу твою́ Изба́вителю, и к Сему́ усе́рдно восте́кл еси́, добро́тами укра́шен све́тло свяще́нных подвиго́в твои́х и боре́ний чу́дных, всехва́льне ору́жниче, свети́ло вселе́нныя, церко́вное удобре́ние.
Совокупи́лся еси́ со а́нгелы, а́нгельское на земли́ жи́тельство стяжа́в, и с ни́ми пое́ши во хвале́нии ра́достно свяще́нное песнопе́ние, Ма́манте, Тро́ице всехва́льно, обожа́емь Боже́ственными прича́стии, и сла́вою непрее́мною обогаща́емь.
Я́ко име́я дерзнове́ние к Бо́гу, боже́ственное твое́ сие́ торжество́ ра́достно, му́чениче, соверша́ющия, и честно́е и свяще́нное твое́ страда́ние ве́рою чи́стою хва́лящия, помина́й всеблаже́нне, и бу́ри и бе́д и напа́стей ны́ спаси́.
Богоро́дичен: Неискусому́жную Ма́терь су́щих на земли́, Отроча́ ражда́ющу, кто́ слы́ша когда́? И Рожде́нное, безнача́льна Бо́га же и соесте́ственна Отцу́ пребезнача́льному же и Ро́ждшей преесте́ственно? О, стра́ннаго та́инства! О, Боже́ственнаго обще́ния, и́мже Бо́гу соедини́хомся!
Свети́лен
Млеко́м воспита́лся еси́ еле́ней, в гора́х живы́й, му́чениче Ма́манте, но яви́лся еси́ па́ки на три́знищи, страда́в усе́рднейше, и побе́ды взе́м вене́ц, ко Го́споду отше́л еси́.
Богоро́дичен: И́же жи́зни боже́ственней и блаже́нней позави́дев ми́ дре́вле в раи́, вра́г льсти́вейший и вселука́вый, и Еде́ма изгна́на сотвори́ мя́, умерщвля́ется Твои́м Рождество́м, Де́во.