Житие апостола Филиппа и о чем просят перед иконой святого, молитвы
Апостол Филипп входил в число двенадцати учеников Иисуса Христа, участвовавших в Тайной Вечере. О нем рассказывается в книге «Деяния апостолов» и упоминается в Евангелиях от Марка, Матфея, Иоанна и Луки. Благодаря святому проповеднику христианам открылось единство Бога-Отца и Бога-Сына. Его изображения встречаются в итальянских, афонских и русских храмах.
Биография святого апостола Филиппа
Евангелия дают краткое жизнеописание третьего ученика Христа. Самый известный эпизод произошел на Тайной Вечере. Во время последней трапезы Филипп задал Учителю вопрос об Отце. Как и другие апостолы, он нес Слово Божие после Вознесения Христа.
Происхождение
Родина Филиппа — Галилея, область на севере Израиля. Он – выходец из города Вифсаида, как Петр и Андрей Первозванный.
Сестра апостола — проповедница Мариамна, почитаемая православными и католиками. В греческих церквях ее прославляют в лике равноапостольных святых. Филипп вместе с сестрой путешествовал и проповедовал после Вознесения Господа.
Исследователи предполагают, что апостол состоял в родстве со святым Варфоломеем, также принявшем христианство.
Встреча с Иисусом
Филипп присоединился к назаретянину после Петра. В отличие от первых учеников-рыболовов, он получил книжное образование. Юноша читал пророчества о приходе Мессии и заранее проникся благоговением к Спасителю. Подобно деве Марии он мечтал присоединиться к таинству, но в смирении отвергал подобные мысли.
В сказании святителя Димитрия Ростовского говорится, что Господь прибыл в галилейские земли и призвал Филиппа идти за ним.
В Библии упоминается три эпизода с участием апостола:
- разговор о хлебе для пяти тысяч человек;
- пророчество о язычниках, которые уверуют в Христа после Его смерти;
- просьба явить Отца на Тайной Вечере.
Филипп привел к Иисусу Варфоломея, также упоминаемого как Нафанаил. Он был родом из Каны Галилейской. Услышав о Мессии, Варфоломей спросил, может ли из Назарета происходить что-то доброе. Иисус признал в нем истинного израильтянина, в котором нет лукавства. Варфоломей стал четвертым апостолом и благодарил Филиппа за встречу с Иисусом.
Житие после Вознесения Господа
Апостол побывал в греческих и галилейских землях, в Сирии и регионах малой Азии. Верный ученик Христа основал первую церковь в турецком городе Иераполисе. После его проповедей убежденные язычники сокрушали идолов. Святой также проводил обряд крещения.
В путешествии по Лидии и Мизии Филипп пережил много лишений. Его забрасывали камнями и держали в темницах. Слово Божье и вера утешали апостола в скорбях. В путешествии во Фригийские земли его сопровождал Иоанн Богослов.
Филипп оставил письменное наследие. Текст его Евангелия был обнаружен в 1945-м году, поэтому не вошел в Новый Завет.
Евангелие от Филиппа относят к апокрифическим сочинениям. Апостол записал высказывания Христа, притчи и интерпретацию христианского учения. На страницах древнего свитка автор толковал известные по четырем каноническим Евангелиям изречения Сына Божьего. В Евангелии от Филиппа впервые говорится о том, что Мария Магдалена была самой любимой ученицей Иисуса.
Чудеса
Проповедника не всегда встречали радушно. Рассказы о Спасителе приходилось подкреплять чудесами:
- воскрешение младенца — в Галилее апостол встретил женщину, плачущую над умершим ребенком. Он воскресил дитя, призвав имя Христа. Женщина уверовала и просила крестить ее;
- воскрешение усопшего в Иераполисе — народ гневался во время проповеди. Филиппу грозило побиение камнями. Но уважаемый горожанин по имени Ир призвал толпу к порядку. Он пригласил проповедника заночевать в своем доме, чтобы проверить истинность его учения. Хозяин принял веру гостя, но это не понравилось язычникам. Ира и Филиппа хотели сжечь в доме, но они бесстрашно вышли к разгневанной толпе. В это время мимо продвигалась погребальная процессия. Апостол воскресил мертвого человека именем Господа. Все, кто видел чудо, уверовали;
- ослепление иерусалимского архиерея — во время путешествия по Греции местные иудеи вызвали судью из Иерусалима. Филиппа обвиняли в подстрекательстве людей к нарушению закона Моисеева. Архиерей призвал апостола к ответу за распространение лжи о воскресшем Христе. Проповедник напомнил судье о целых печатях на гробе Господнем, чем вызвал его гнев. Судья приказал схватить Филиппа, но вдруг ослеп, и провалился в пропасть, раскрывшуюся под ногами;
- усмирение бури — во время путешествия на корабле в Сирию ночью начался сильный шторм. Апостол поднялся на палубу и стал молиться. В небе возник светящийся крест. Море успокоилось.
В начале эры после Рождества Христова существовали анималистические языческие культы. В Иераполисе был силен культ ехидны. Животному приносили жертвы.
Апостол Филипп, вместе с Иоанном Богословом и сестрой Мариамной, боролся с суевериями и учил людей вере в Единого Бога. Дмитрий Ростовский сказал об их проповедническом труде более поэтично: апостолы победили ехидну силой молитвы.
Кончина
О гибели Филиппа рассказывается в житийном манускрипте Василия II «Минологий». Апостол погиб в 87 лет мученической смертью.
Третий ученик Христа прибыл с сестрой и апостолом Варфоломеем в турецкий город Иераполис. Проповедники не понравились местному консулу. По его приказу троих путешественников связали, подвесили на дереве за ноги и пытали. Консул с женой и свитой наблюдали за мучениями проповедников.
Филипп, предчувствуя исход, стал молиться. В это время под ногами зрителей разошлась земля. Консул и его жена провалились в трещину. Прислужники придворного вельможи испугались кары Господней и освободили пленников. Филипп уже испустил дух, а Мариамна и Варфоломей остались живы.
Последователи апостола возвели восьмиугольную гробницу на месте казни святого. Постройку обнаружили в 2011-м году во время археологических раскопок. Ученые расшифровали письмена на стенах гробницы и пришли к выводу, что она принадлежала Филиппу. Мощи находились там до 560-го года.
Позже святые останки перевезли в Рим, в специально построенную церковь. Храм освятили в честь апостолов Филиппа и Иакова Алфеева. Таким образом папа Пелагий I ознаменовал победу над арианством. Позднее базилику посвятили всем Двенадцати Апостолам. Рака с мощами Филиппа находится в Вечном Городе по сей день.
Почитание в православии
Апостола Филиппа поминают 27-го ноября. Дата предшествует началу Рождественского поста. Поэтому в православной традиции последний пост в году также называют Филипповым. Накануне праздника в храмах проводят всенощное бдение.
Третьего ученика Христа также поминают в Соборе Двенадцати Апостолов, который отмечают 13-го июля по православному календарю.
Святой апостол научил христиан постигать Божественное Таинство — единосущность Бога-Отца и Бога-Сына. На Тайной Вечере Филипп обратился к Иисусу с просьбой явить Отца. Учитель укорил его за то, что за долгое время тот не понял истину: Он пребывает в Отце, а Отец — в Нем.
Формула Божественного единства помогала бороться с распространением арианской ереси. Ариане признавали только человеческую природу Иисуса, отделяли от Бога-Отца и считали Его творением, но не единосущным Творцом.
Иконография
Особенности изображения апостола Филиппа:
- молодой безбородый темноволосый юноша;
- одет в хитон и гиматий;
- в левой руке держит свиток.
Ростовые и поясные иконы, фрески и миниатюры святого появлялись с 10-го века.
Известные образы святого:
- с Симеоном Столпником и Иоанном Богословом, из Софийского собора в Нижнем Новгороде (15 век);
- с Ипатием Гангрским в окружении житийных клейм (17 век);
- самый ранний ростовой византийский образ из синайского монастыря святой Екатерины (10 век).
В римской церкви Санти-Апостоли находится фреска «Мученичество святого Филиппа и Иакова».
Кончине апостола также посвящены фрески афонских и сербских иконописцев. Кисти Феофана Критского и Симеона принадлежит настенная роспись в церкви Святителя Николая Ставроникитского монастыря на Афоне.
В Московской Духовной академии хранится минейная ноябрьская икона, на фрагменте которой видна фигура апостола Филиппа в полный рост. Святой изображен традиционно со свитком в руке, босиком, в зеленом хитоне и красном гиматии.
Православные тексты
В храмах в праздничный день в честь апостола Филиппа проводят специальную службу. Верующие прославляют святого перед иконой традиционными православными гимнами.
Тропарь
Благоукрашается вселенная,Е фиопия ликовствует, яко венцем красуема, тобою просветившися, светло торжествует память твою, богоглаголиве Филиппе, вся бо веровати Христу научил еси и течение совершил достойно Евангелия. Тем дерзновенно варит Ефиопская рука к Богу, Егоже моли даровати нам велию милость.
Кондак
Ученик и друг Твой и подражатель страсти Твоея, вселенней Бога Тя проповеда богоглаголивый Филипп; того молитвами от врагов пребеззаконных Церковь Твою и всяк град Твой Богородицею соблюди, Многомилостиве.
Канон
Пе́снь 1
Ирмо́с: Я́ко по су́ху пешеше́ствовав Изра́иль по бе́здне стопа́ми, гони́теля фарао́на ви́дя потопля́ема, Бо́гу побе́дную пе́снь пои́м, вопия́ше.
Пресве́тлыми луча́ми Христо́вы Боже́ственныя све́тлости наслажда́яся я́сно, богопропове́дниче Фили́ппе, твои́ми по прича́стию заря́ми на́с просвети́.
О́тчую тебе́ сла́ву Собо́ю показа́вый, Фили́ппе, ли́ку ученико́в тя́ Христо́с вчини́, твою́ прове́дый доброде́тель, богоблаже́нне.
Ны́не не в гада́ниих зри́ши, ниже́ се́нех, ниже́ зерца́лех, всему́дре, Исто́чника благи́х, жела́ний коне́чное, Христа́, но лице́м зри́ши я́вственно к Лицу́.
Богоро́дичен: Оскуде́вшим нача́льником от коле́на Иу́дова, Пречи́стая, Сы́н Тво́й и Бо́г прише́д, во́ждь земли́ конце́м и́стинно ны́не воцари́ся.
Пе́снь 3
Ирмо́с: Не́сть свя́т, я́коже Ты́, Го́споди Бо́же мо́й, вознесы́й ро́г ве́рных Твои́х, Бла́же, и утверди́вый на́с на ка́мени испове́дания Твоего́.
Ты́, испо́лнен све́та де́ятельнаго виде́ния, Све́ту вели́кому, бы́вшу с на́ми, сподо́бился еси́ Христу́ служи́ти, Фили́ппе богоглаго́ливе.
Степе́нь догма́тов благочести́вых твое́ тайново́дствие благочести́во яви́ся, те́м бо Сы́на позна́хом соесте́ственна и соедине́нна су́ща Роди́телю.
Све́щник бы́л еси́ зла́т, сия́я челове́ком присносу́щный све́т и просвеща́ющ и́м вселе́нную я́ве позна́нием, Фили́ппе всеизя́щнейше.
Богоро́дичен: На Тя́, Пресвята́я Чи́стая, наде́явся, да не отпаду́ Твоего́ ча́яния, но, я́ко Ма́ти ми́лостивная человеколюби́ваго Бо́га, сете́й мя́ врага́ изба́ви.
Седа́лен, гла́с 8
Тучено́сен о́блак духо́вный и́стинно показа́лся еси́ су́щим на земли́, напая́я, я́ко ни́ву, та́инственно сердца́ на́ша; проте́к сло́вом, напая́еши концы́ и до́ждь пролива́еши ми́ра от ра́ки. Те́м, дохну́в неве́рным сердца́м воню́ Ду́ха, в ни́хже сокро́вищствовал еси́, апо́столе Фили́ппе, моли́ся Христу́ Бо́гу грехо́в оставле́ние дарова́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Сла́ва: И́дольскую ле́сть низложи́л еси́, Спа́совы стра́сти возжеле́в, Фили́ппе, сла́вне, яви́лся еси́ ми́ру, небе́сная все́м источа́я чудеса́ и язы́ков бы́в, всеблаже́нне, апо́стол. Те́м твою́ па́мять досто́йно чти́м, песносло́вяще: Госпо́день апо́столе, моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
И ны́не: В напа́сти многоплете́нныя впа́д от вра́г ви́димых и неви́димых, бу́рею одержи́мь безчи́сленных согреше́ний мои́х, и, я́ко к те́плому заступле́нию и покро́ву моему́, Чи́стая, ко приста́нищу притека́ю Твоея́ бла́гости. Те́мже, Пречи́стая, из Тебе́ Воплоще́нному безсе́менно моли́ся приле́жно о все́х рабе́х Твои́х, непреста́нно моля́щихтися, Богоро́дице Пречи́стая, моля́щи Его́ при́сно согреше́ний оставле́ние дарова́ти воспева́ющим досто́йно сла́ву Твою́.
Пе́снь 4
Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла, Бо́г и Госпо́дь, честна́я Це́рковь боголе́пно пое́т, взыва́ющи, от смы́сла чи́ста, о Го́споде пра́зднующи.
Со́лнца селе́ние, Христа́, су́щаго Све́та, и хра́м показа́лся еси́ вмести́телен Того́ све́тлости, и не́бо, сла́ву Бо́жию челове́ком пове́дая.
Во истле́вшее страстьми́ челове́чество ты́ вложе́н, Бо́жия со́ль, от Христа́, того́ изсуши́ гни́лость лю́тую, Боговеща́телю достосла́вне.
Си́лою, Фили́ппе, Христо́вою укрепля́емь, де́монскаго полка́ и злове́рных яви́лся еси́ си́льнший, су́щим на земли́ вопия́ жи́зни боже́ственныя благове́стие.
Богоро́дичен: Приста́нище благоти́хое Христо́с яви́ ве́рою и любо́вию Тя́, и́стинную Влады́чицу Всенепоро́чную, от со́вести чи́стыя Богоро́дицу пропове́дающим.
Пе́снь 5
Ирмо́с: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же, у́тренюющих Ти́ ду́ши любо́вию озари́, молю́ся, Тя́ ве́дети, Сло́ве Бо́жий, и́стиннаго Бо́га, от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.
Я́да душегуби́тельнаго вра́жия враче́бными твои́ми дла́ньми, богоглаго́ливе, изсуши́в, смертоно́сною глубино́ю держи́мыя, лю́тыя боле́зни избавля́я.
Огнедохнове́нен ве́сь яви́лся еси́ Паракли́товым наше́ствием и благода́тию, Фили́ппе, иззя́бшия безбо́жия зимо́ю, теплото́ю ве́ры оживотвори́л еси́.
Бли́з бы́л еси́ Христа́, дае́мыя ти́ зари́ несре́дственно прие́мля, просвеща́я к тебе́ притека́ющия и приводя́ ты́я Соде́телю Твоему́.
Богоро́дичен: Сло́вом вся́ соде́тельствуя и му́дрым про́мыслом окормля́я еди́н, я́ко хо́щет Госпо́дь, за благоутро́бие зи́ждется из Тебе́ и пло́ть несказа́нно, Пречи́стая, быва́ет.
Пе́снь 6
Ирмо́с: Я́т бы́сть, но не удержа́н в пе́рсех ки́товых Ио́на: Тво́й бо о́браз нося́, Страда́вшаго, и погребе́нию да́вшагося, я́ко от черто́га от зве́ря изы́де. Приглаша́ше же кустоди́и: храня́щии су́етная и ло́жная, ми́лость сию́ оста́вили есте́.
Одержа́щу и губя́щую зря́ пре́лесть вра́жию челове́ческий ро́д, Твоя́ стре́лы, изощре́нныя апо́столы, напря́г, испусти́л еси́ и разве́рзл еси́ бре́нная уста́ зми́ева, все́х от того́ вре́да и тли́, Спа́се, исцеля́я.
Вы́шним сия́нием блиста́я, яви́лся еси́, я́коже мо́лния, вселе́нней светя́, и я́ко гора́, сла́дость иска́пающая, я́ко роса́ боже́ственная, с небесе́ па́дающая, я́ко апо́стол избра́н, дванадесяточи́сленный по́лк исполня́я ученико́в Христо́вых, всеблаже́нне.
Научи́вся Твоея́ та́йны глубине́, Боже́ственный учени́к, я́ко реку́ ми́ра, наводня́ющу сла́дости пото́к, я́ко потопля́ющую волну́, сла́ву язы́ков, Тя́ пропове́да велегла́сно и Твое́ сла́вное истоща́ние, Бла́же, е́же о на́с благовести́.
Богоро́дичен: Умерщвля́емыя и ги́бнущия вся́ сме́ртию челове́ки Ты́, Христа́ ро́ждши — Нетле́нное безсме́ртие, призвала́ еси́ к жи́зни ве́чней, и просвети́ла еси́ омраче́нныя, и свободи́ла еси́, разреши́вши у́зы отведе́ния на́шего, Всепе́тая.
Конда́к, гла́с 8
Учени́к, и дру́г Тво́й, и подража́тель стра́сти Твоея́ вселе́нней Бо́га Тя́ пропове́да богоглаго́ливый Фили́пп; того́ моли́твами от враго́в пребеззако́нных Це́рковь Твою́ и вся́к гра́д Тво́й Богоро́дицею соблюди́, Многоми́лостиве.
И́кос
Струю́ сло́ва пода́ждь ми́, Го́споди, водно́е естество́ соде́явый, се́рдце мое́ укрепи́, Благоутро́бне, И́же зе́млю утверди́вый сло́вом Твои́м, и просвети́ мое́ помышле́ние, све́том, я́ко ри́зою, одева́яйся, да глаго́лю и пою́ подоба́ющая и досто́йно восхвалю́ Твоего́ уго́дника, Многоми́лостиве.
Пе́снь 7
Ирмо́с: О́троцы в Вавило́не пе́щнаго пла́мене не убоя́шася, но, посреде́ пла́мене вве́ржени, ороша́еми, поя́ху: благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.
Я́ко све́т, посла́лся еси́ стрелы́ подо́бием, апо́столе, светоза́рными блиста́нии просвеща́я ве́рою зову́щия: благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.
Бога́тыми светоли́тии Боже́ственнаго, блаже́нне, пропове́дания сия́я све́тло, во тме́ су́щия песнопе́ти просвети́л еси́: благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.
Вити́йская буесло́вия и слове́сную всю́ лю́тость кре́пким сло́вом ве́ры победи́в, пе́л еси́: благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.
Богоро́дичен: В естества́х пресу́щественно, Де́во, дву́х родила́ еси́ соедине́нных, Чи́стая, неслия́нно Христа́, Ему́же зове́м: благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.
Пе́снь 8
Ирмо́с: За зако́ны оте́ческия блаже́ннии в Вавило́не ю́ноши, предбе́дствующе, царю́ющаго оплева́ша повеле́ние безу́мное, и совоку́плени, и́мже, не свари́шася огне́м, Держа́вствующему досто́йную воспева́ху пе́снь: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Све́та тя́ ми́ра соверши́ Оте́чь Све́т, Сло́во Ипоста́сное, избра́вый апо́стола от ми́ра, треблаже́нне, и, вооружи́в Боже́ственною си́лою Свое́ю, посла́, я́ко ору́жника непобеди́ма, вопию́ща: Го́спода по́йте дела́ и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Си́лою Боже́ственною укрепля́емь, апо́столе, проти́вныя полки́ победи́л еси́, свире́пое ополче́ние те́х разруши́в, ми́р бо неотъя́тный жре́бий взе́м, ми́рное устрое́ние насади́л еси́ ми́ру, — Го́спода воспева́йте дела́, — вопия́, — и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Все́ю любо́вию прилепи́лся еси́ воплоще́нному Сло́ву Бо́жию, апо́столе, учени́к Того́ бы́в, и Бо́жий слуга́, и тайноглаго́льник, отону́дуже от Него́ по́слан во язы́ки, пропове́дал еси́ Его́ прише́ствие, — Го́спода по́йте, — вопия́, — и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Богоро́дичен: Ве́сь соедини́ся па́че ра́зума неизме́нно всему́ челове́честву Пребоже́ственный во утро́бе Твое́й, Всесвята́я Де́во. Те́мже во дву́ естеству́ зна́ется Христо́с, еди́н сы́й обое́. Ему́же, пою́ще, вопие́м: Го́спода по́йте дела́ и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Пе́снь 9
Ирмо́с: Бо́га челове́ком невозмо́жно ви́дети, на Него́же не сме́ют чи́ни а́нгельстии взира́ти; Тобо́ю бо, Всечи́стая, яви́ся челове́ком Сло́во воплоще́нно, Его́же велича́юще, с небе́сными во́и, Тя́ ублажа́ем.
Ны́не неизрече́нныя сла́вы и све́та невече́рняго сподо́бився, иде́же неизглаго́ланное е́сть весе́лие, иде́же ра́дость непреста́нная в Це́ркви перворожде́нных, иде́же пра́ведных селе́ния, за вся́ христиа́ны моли́ся, Фили́ппе, всему́дре.
Укра́шен добро́тою у́мнаго благоле́пия и Ца́рствия венце́м обложе́н, богому́дре, и бога́тыми светодая́нии, Фили́ппе, просвеща́емь пресу́щественнаго Све́та сия́ньми, ра́дуяся, Влады́ки твоего́ престо́лу, блаже́нне, предстои́ши.
Со апо́столы все́ми честны́ми, и проро́ки, и страстоте́рпцы, Фили́ппе, преподо́бными, иера́рхи и пра́ведными, с Богоро́дицею моли́ разреше́ние грехо́в мно́гих и прегреше́ний да́ти очище́ние ве́рою светоно́сную и боже́ственную па́мять соверша́ющим твою́.
Богоро́дичен: Воплоще́нно Сло́во, пре́жде безпло́тно су́що, Де́во Ма́ти, родила́ еси́. Сего́ ра́ди Тя́, госпо́дственно Богоро́дицу, вси́ благоче́стно сла́вим, и́стиннейшее Тебе́ нарица́ние принося́ще, Чи́стая, Ты́ бо ве́рных спасе́ния ко́рень пребыва́еши.
Свети́лен
Тече́ние кра́сных твои́х но́г, Фили́ппе, возврати́в, к ше́ствию небе́сному возше́л еси́, ра́дуяся, и, Тро́ице предста́в, во Отце́ ви́диши Сы́на и Ду́ха Боже́ственнаго. Сего́ ра́ди ве́рою всесвяще́нную твою́ и боже́ственную пра́зднуем па́мять.
Сла́ва, и ны́не: Стра́шнаго испыта́ния воспомина́ю ча́с, мно́жество бо де́л мои́х ужаса́ет и устраша́ет мя́. Но уще́дри, Пречи́стая, те́плою Твое́ю моли́твою и да́ждь ми́ спасе́ние: ели́ко бо хо́щеши, и твори́ши, я́ко Бо́га ро́ждши, благослове́нная Мари́е.