Житие святого Димитрия Ростовского, где находятся мощи и в чем помогает икона
Православная церковь чтит Димитрия Ростовского, как выдающегося миссионера, проповедника и писателя. Просветительский труд его увековечен в богослужебных, полемических сочинениях, назиданиях, трактатах. Благодаря митрополиту Ростовскому духовные книги стали близки и понятны мирянам. Святитель ревностно чтил Божьи заповеди, искоренял невежество среди прихожан и подчиненных служителей церкви.
Содержание
- 1 Краткое жизнеописание святого
- 2 Библиография
- 3 Тексты
- 3.1 Тропарь
- 3.2 Кондак
- 3.3 Акафист
- 3.3.1 Кондак 1
- 3.3.2 Икос 1
- 3.3.3 Кондак 2
- 3.3.4 Икос 2
- 3.3.5 Кондак 3
- 3.3.6 Икос 3
- 3.3.7 Кондак 4
- 3.3.8 Икос 4
- 3.3.9 Кондак 5
- 3.3.10 Икос 5
- 3.3.11 Кондак 6
- 3.3.12 Икос 6
- 3.3.13 Кондак 7
- 3.3.14 Икос 7
- 3.3.15 Кондак 8
- 3.3.16 Икос 8
- 3.3.17 Кондак 9
- 3.3.18 Икос 9
- 3.3.19 Кондак 10
- 3.3.20 Икос 10
- 3.3.21 Кондак 11
- 3.3.22 Икос 11
- 3.3.23 Кондак 12
- 3.3.24 Икос 12
- 3.3.25 Кондак 13
- 3.4 Молитва
- 4 Иконография
- 5 В чем помогает
- 6 Почитание
Краткое жизнеописание святого
Даниил Саввович Туптало, в монашестве Димитрий, родился в 1651 году. Родина святителя — Украина, Киевская область, село Макарьево. Отец его, ратный сотник, и мать — были благочестивыми людьми, чтили Закон Божий. Маленький Даниил рос в атмосфере благоговения и уважения к Богу.
Ранний период жизни святителя
Будущий святитель учился в Братском училище, основанном митрополитом Киевским Петром Могилой. От природы прилежный и целеустремленный, студент Даниил завоевал расположение преподавателей. Ему хорошо давались языки — греческий, польский, еврейский и латынь. Также мальчик овладел искусством риторики и поэтики. Воспитанный в христианских традициях, он штудировал учения святых отцов.
Студенческим увеселениям прилежный юноша предпочитал тишину храма, уединение и молитву.
В 1665 году, в ходе казачьего бунта против польской власти Братское училище и обитель сгорели. Даниил вернулся домой и продолжил изучать богословие самостоятельно: читал Святое Писание, слушал наставления местных пастырей и участвовал в церковных службах. Так постепенно сложился его жизненный выбор — монашество.
Монашеский период жития
В 18 лет юноша, по благословению родителей, поступил в Кирилловскую обитель в Киеве. Пройдя послушание, он принял постриг с именем Димитрий в 1668 году. Но монашеская жизнь длилась недолго. Ревностное служение сочеталось в юном иноке со смирением и скромностью. Его старания оценили и на следующий год возвели в иеродиаконы.
Священническое служение
6 лет посвятил диакон Димитрий служению Господу, по преданности подобному ангельскому. За высокие личные и духовные качества митрополит Лазарь Баранович пожаловал Димитрию сан иеромонаха и должность проповедника при собственной кафедре.
Молодой пастырь вдохновлял людей пламенными проповедями, говорил с ними понятным языком. Молва о чутком и образованном пастыре разнеслась по Украине и дошла до Литвы. Но, поучая паству нравственному совершенствованию, иеромонах Димитрий относился строго и к себе. Господь следил, чтобы его верный слуга не отошел от долга священника и монаха, и послал ему о том сновидение.
Больше года отец Димитрий проповедовал в Слуцкой Братской Преображенской обители по приглашению епископа Белорусского Феодосия. После его кончины проповедник, по настоянию гетмана Самойловича, вернулся на родину, жил в Крутицком монастыре в Николаеве.
Многие обители приглашали Димитрия к себе игуменом, но тот не мог ослушаться гетмана, по смирению считал себя недостойным ответственной должности управляющего. Но, по воле Господа, смиренный монах приложил руку к обустройству нескольких обителей и открыл в себе новый талант.
Игуменское служение
В 1681 году Димитрий стал игуменом Максаковского монастыря. В Черниговскую область он отправился по желанию гетмана, благословению архиепископа Лазаря и монастырской братии. Через год гетман направил его в Крутицкую обитель в Батурине. Там Димитрий прожил чуть более полутора лет и получил новое предложение — составлять Жития святых в Киево-Печерской Лавре. Господь одобрил начинание монаха, послав несколько Откровений.
После Лавры свт. Димитрий управлял Батуринским Николаевским монастырем и продолжал писательский труд. Его сочинения вышли в печать. Писательство захватило Димитрия. Он отошел от руководства монастырем, но продолжал жить в нем в простой келье. Но полностью уйти в творческую работу не удалось.
Отца Димитрия разыскал архиепископ Черниговский Феодосий. Пожаловав талантливому проповеднику и писателю сан архимандрита, он поставил его управлять Глуховской Петропавловской обителью. Оттуда его перевели в Троице-Кирилловскую обитель в Киеве. В монастырях святой отец не задерживался надолго. Дольше всего, 2 года, он прослужил в Елецком монастыре в Чернигове. Потом его путь лежал в Северскую обитель Всемилостивого Спаса, в Новгород.
Святительское служение
По просьбе царя Петра Первого и благословению митрополита Киевского, в 1700 году отец Димитрий отправился в Москву, чтобы потом занять пост управляющего Сибирской кафедрой и просвещать язычников. Святой отец был уже слаб здоровьем из-за кочеваний из одной обители в другую, а холод Сибири окончательно бы его надорвал. И заниматься на новом посту писательством он не видел возможности.
Предстоящее путешествие и назначение Димитрий принимал смиренно, но со скорбью.
Год он поправлял здоровье в Москве, познакомился с влиятельными людьми и государственными реформами. Сибирское назначение за это время отдали владыке Филофею Лещинскому. А отец Димитрий отправился в Ростов, в Яковлевскую обитель, где он заменил почившего митрополита Ростовского Иоасафа. Здесь он плотно занялся просветительской работой. Многие священники недобросовестно относились к служению Господу. Новый митрополит налаживал дисциплину и повышал грамотность среди служителей.
Святитель Димитрий открыл училище для будущих иереев. Обучение проходило при его покоях в обители. Митрополит сам занимался нравственным воспитанием учеников, наставлял их, требовал посещать службы. При этом святитель Димитрий боролся с раскольничеством, невежеством и суевериями прихожан, проводил торжественные богослужения, продолжал писать и закончил сочинения о Житиях святых. В 1705 году митрополит Ростовский Димитрий отбыл в Москву по вызову, чтобы помогать бороться с сектами и проповедовать слово Божие. Через 2 года он вернулся в Ростов, продолжил пастырское служение и творческую работу, несмотря на тяжелую болезнь. Св. Димитрий почил 28 октября 1709 года.
Библиография
Писатель Димитрий Ростовский приблизил духовную литературу к пониманию простого читателя. До него все книги писали на старославянском языке. В описании святителя мученики предстают перед внутренним взором читателя, будто живые. Некоторые сочинения святого отца посвящены Страстям Христовым, Богородице. В своем творчестве автор наставляет, как бороться с нечистыми помыслами, сохранять чистоту души и приблизиться к Царствию Божьему.
Агиографические и богослужебные сочинения
Хвалебные сочинения святителя:
- «Руно орошенное» — о чудесах икон Богородицы;
- «Псалтирь Божьей Матери» — посмертное собрание, псалмы из которого издавались в других сборниках;
- «Псалмы или духовные канты» — восемь восхвалений Господу Иисусу Христу;
- «Пяточисленные молитвы» — сложены в память о скорбях Девы Марии.
По трудам отца Димитрия можно судить о богословских представлениях святых разных эпох, отношении к религии простых людей.
Проповеди и поучения
Митрополит Ростовский воплотил талант проповедника и богатый управленческий опыт в таких произведениях:
- «Поучения и слова» — к церковным праздникам, дням памяти мучеников;
- «Поучения и проповеди» — к предпраздничным, постным неделям;
- «Поучения к иереям» — о долге священнослужителя;
- «Приготовление иереев к Божественному Причащению» — изобличение богохульного отношения священников к Святым Дарам и прочим церковным атрибутам;
- «Память духовному отцу, как управить ставленника» — правила для священнослужителя при возведении послушника в духовный сан.
Поучителен труд «Слово о пьянстве», описывающий десять растлевающих гроздей винограда.
Исторические и полемические сочинения
«Келейный летописец» — исторический труд, описывающий библейские события до рождения Христа в хронологическом порядке. В нем святитель собрал из других сочинений все сведения, которые посчитал полезными. «Розыск о раскольнической брынской вере» — полемический труд, доказывающий ложность вероисповедания, проповедуемого сектантами.
Письма
22 письма написаны святителем в период его работы в Ростове. Большинство посланий датированы 1708-1709-м годом и адресованы монаху Феологу, другу и московскому редактору.
Трактаты
Сочинения святителя написаны в простом стиле, передают суть его мысли и отличаются краткостью. По сравнению с одностраничными сочинениями, можно считать объемным трактат «Зерцало православного исповедания». Он состоит из трех частей, посвященных вере, надежде и любви. Из этих составляющих состоит вера в Господа и добродетель, необходимые для обретения вечной жизни.
Назидательные сочинения
Краткие очерки:
- «Богодухновенное христианское наставление»;
- «Апология для утоления печали человека, находящегося в беде, гонении и страдании»;
- «За что подобает благодарить Бога?»;
- «Краткое христианское нравоучение».
В простой форме автор пишет о том, как душой пребывать в согласии с Господом.
Стихотворные тексты
«Стихи на Страсти Христовы» напоминают пьесу и повествуют о страданиях Христа. В произведение включено стихотворное обращение грешника к Марии Магдалене.
Другие произведения
Святитель составлял молитвы:
- повседневного исповедания человека, вступающего на путь спасения;
- молитвенные стихословия;
- краткое воспоминание страстей Христовых.
Митрополит также сложил собственную «Молитву о своем окаянстве».
Сборники
Известны два сборника:
- «Житие и творения святого Димитрия»;
- «Симфония по творениям».
В книгах собраны уже издававшиеся назидания, поучения и высказывания митрополита.
Приписываемые сочинения
Книга «Алфавит духовный» впервые издана в 18-м веке. Каждой букве алфавита соответствует краткое поучение. Первоначальное название книги — «Лествица духовная», а автор — митрополит Исаия Копинский. Есть версия, что в типографии ошиблись, так как сочинение лежало с произведениями Димитрия Ростовского.
До «Алфавита» «Лествицу» читал Серафим Саровский, рукопись нашли в его личных вещах под таким названием. Святитель Димитрий, вероятно, тоже постигал духовные законы по рукописи Исаии, которую редакторы превратили в «Алфавит».
Собрание сочинений
«Житие святых. Двенадцать книг» повествует о жизни православных подвижников, святителей, мучеников. Каждая книга соответствует месяцу. На каждый день приходится биография почитаемого святого. Полное «Собрание сочинений» включает 5 томов. В многотомнике можно найти «Алфавит духовный», житие святителя, его келейные записки и письма.
Тексты
За заслуги перед церковью и народом святителя прославляют, как земного ангела, небесного человека и воина Христа.
Тропарь
«Православия ревнителю и раскола искоренителю, российский целебниче и новый к Богу молитвенниче, писаньми твоими буих уцеломудрил еси, цевнице духовная, Димитрие блаженне, моли Христа Бога спастися душам нашим».
Кондак
«Звезду Российскую, от Киева возсиявшую, и чрез Новград Северский в Ростов достигшую, всю же страну сию ученьми и чудесы озарившую, ублажим златословеснаго учителя Димитрия: той бо всем вся написа, яже к наставлению, да всех приобрящет, якоже Павел, Христу и спасет правоверием души наша».
Акафист
Кондак 1
Возбранный чудотворче и изрядный угодниче Христов, многоцелебный чудес источниче, неисчерпаемыя благодати ходатаю, теплый молитвенниче, великий святителю Христов Димитрие, яко имеяй дерзновение ко Христу, Богу нашему, от всяких нас бед свободи зовущих:
Радуйся, Димитрие, новый и великий чудотворче.
Икос 1
Ангел нравом, аще и человек естеством был еси, святителю Димитрие; от самых бо младых ногтей ум твой, пренебрегши земная, в небесная вперил еси, и плоть нося, о плоти нерадил еси. Темже и вселися в тя Пресвятый Дух, Егоже тя обиталищем быти уведевше, похвальная восписуем ти:
Радуйся, незлобием твоим Агнцу, прореченному Исаием, подражавый;
Радуйся, милосердием нищия препитавый.
Радуйся, воздержанием Ангелов удививый;
Радуйся, постом и молитвою плоть твою удручивый.
Радуйся, к подвластный чадолюбивым отцем бывый;
Радуйся, страждущия сердоболием утешивый.
Радуйся, вместо тленных нетленная стяжавый;
Радуйся, небесный человече.
Радуйся, земный Ангеле;
Радуйся, Духа Святого сосуде избранный.
Радуйся, православия ревнителю;
Радуйся, душепагобных расколов искоренителю.
Радуйся, Димитрие, новый и великий чудотворче.
Кондак 2
Видяще обильную реку чудес и исцелений, от святых твоих мощей истекающую благоговения и радости исполншеся, благодарим Бога, прославляющаго святыя Своя, Емуже и о тебе вопием: Аллилуия.
Икос 2
Разум истиннаго богословия внушая чадом Христовы Церкве, златословесными поучениями утверждал еси; еретичествующих же раскольников, привлекая к спасительному единомыслию, в заблуждениях обличал еси. За таковое твое о душах наших попечение взываем ти сице:
Радуйся, таинниче Пресвятыя Троицы;
Радуйся, проповедниче неисчестных чудес Божиих.
Радуйся, апостольских преданий блюстителю;
Радуйся, брынских душегубцев победителю.
Радуйся, пламеню, ереси пожигаяй;
Радуйся, громе, соблазняющая устрашаяй.
Радуйся, свеще, Богом возженная, мрак нечистия разгоняющая;
Радуйся, звездо, путь ко спасению показующая.
Радуйся, тимпане, Божию славу бряцаяй;
Радуйся, органе Духа Святого.
Радуйся, православия ревнителю;
Радуйся, душепагубных раколов искоренителю.
Радуйся, Димитрие, новый и великий чудотворче.
Кондак 3
Силою благодати Божия еще во временной жизни приял еси власть, святе Димитрие, недуги исцеляти и бесы изгоняти; по смерти же твоей наипаче прослави тебе всемогущий Бог многими чудотворенми, да вси, взирающе на сие, усердно притекают ко исцелению тобою от недугов телесных, паче же душевных, Богу же вопиют: Аллилуия.
Икос 3
Имея неусышное попечение о спасении душ, вверенных тебе от Бога, святителю Димитрие, пастырски к душеспасительной жизни и словом и самым делом, показуя неленостный подвиг в подражании святым Божиим, непрестанно наставлял еси. Сего ради приими от нашего усердия достойныя похвалы тебе:
Радуйся, пастырю добрый, заблуждающих по горам суемудрия взыскавый;
Радуйся, благий рабе и верный, данный тебе от Господа талант усугубивый.
Радуйся, делателю винограда Христова;
Радуйся благочестия столпе неподвижимый.
Радуйся, твердое забрало Христовы Церкве;
Радуйся, щите, защищаяй благочестие.
Радуйся, мечу острейший, посекаяй злочестие;
Радуйся, непоколебимое православия основание.
Радуйся, твердый каменю веры;
Радуйся, кормило церковное, управляющее верных к тихому пристанищу.
Радуйся, православия ревнителю;
Радуйся, душепагубных расколов искоренителю.
Радуйся, Димитрие, новый и великий чудотворче.
Кондак 4
Буря ересей от преисподних чрез Ария во Греции возродившаяся, в последняя же лета происками Мартина Арменина чрез брынских скитоначальников в Отечестве нашем возникшая, готова была опровергнуть тишину единыя, Святыя Соборныя и Апостольския Церкви; ты же пастырь добрый, положивый душу твою за овцы, оныя прогнав душепагубныя волки, бурю суемудрия укратил еси, верныя же научил еси Трипостасному Богу взывати: Аллилуия.
Икос 4
Слышаша суемудреннии раскольницы твое к ним изобличение, еже ты, болезнуя о сердечном их заблуждении, написал еси, возбесишася зело, и множество из них вместо должнаго исправления адский пламень изрыгнуша на тя; ты же, яко твердый адамант, под ударами злобы и ненависти не изменился еси. Сего ради Церковь Святая блажит тя приветствии сими:
Радуйся, Ангелов сожителю;
Радуйся, Апостолов преемниче.
Радуйся, святителей сопрестольниче;
Радуйся, российский златоусте.
Радуйся, Спиридону, Великому Василию, Григорию Богослову и прочим великим светителям единочестне;
Радуйся, Николаю Мирликийскому и Мелетию Антиохийскому единонравне.
Радуйся, преподобных собеседниче;
Радуйся, монахов и постников наставниче.
Радуйся, мучеников удобрение;
Радуйся, праведных украшение.
Радуйся, православия ревнителю;
Радуйся, душепагубных расколов искоренителю.
Радуйся, Димитрие, новый и великий чудотворче.
Кондак 5
Боготечная звезда явился еси в течении твоем, еже ты совершал еси, свое устрояя спасение; примером же верных души назидая, научил еси благоприятно пети Богу: Аллилуия.
Икос 5
Видевше ангельстии чинове еще во временной жизни великия подвиги твоя во всяком благочестии и чистоте, удивляхуся, прославляюще человеколюбца Бога, немощное человеческое естество подкрепляющаго. Мы же тя, усердно любовию почитающе, чествуем похвалами сими:
Радуйся, луче Трисолнечнаго Света;
Радуйся, светильниче, на свещнице церковном поставленный.
Радуйся, светило, путь правый показующее;
Радуйся, воине Христов непобедимый.
Радуйся, Единосущныя Троицы истинный поборниче;
Радуйся, уста еретическая заградивый.
Радуйся, златословесными усты небесныя истины вещаяй;
Радуйся, вся своя имения по словеси Господню продавый.
Радуйся, единаго безценнаго бисера Христа Господа снискавый;
Радуйся, в мале быв верен, над многими поставленный.
Радуйся, православия ревнителю;
Радуйся, душепагубных расколов искоренителю.
Радуйся, Димитрие, новый и великий чудотворче.
Кондак 6
Проповедник немолчный тайны Пресвятыя, Единосущныя и Неразделимыя Троицы был еси. Сего ради проповедует Россия величия Божия, показанная на тебе, святителю Димитрие, яко приял еси дар целити недуги душевныя и телесныя, да вси единым сердцем и едиными усты воспеваем Богу: Аллилуия.
Икос 6
Возсия в возлюбленной Богом души твоей блистающий истиннаго боговедения свет, на освящение и просвещение верных, егоже с сладостию внимающий спасительному учению твоему видяще, верно познаем, яко и в единонадесятый час пришедый, равный с древними святыми и богоносными отцы динарий приял еси. Темже восхваляем тя сице:
Радуйся, вместилище добродетелей;
Радуйся, достойное святыни жилище.
Радуйся, море, нечестие мира потопившее;
Радуйся, крине благоуханный, чудесно процветший.
Радуйся, сокровище медоточных учений;
Радуйся, уневестивый душу твою жениху Христу.
Радуйся, смирения Его истинный подражателю;
Радуйся, иноческую нищету до конца сохранивый.
Радуйся, вшедый с мудрыми в радость Господа твоего;
Радуйся, благовоние Духа Святаго.
Радуйся, православия ревнителю;
Радуйся, душепагубных расколов искоренителю.
Радуйся, Димитрие, новый и великий чудотворче.
Кондак 7
Хотя достойным образом совершити подвиг, возложенный на тя от Бога, первее укреплял еси душу свою прочитанием житий святых, предполагая себе подражание оным; таже ощутив пользу, из того проистекающую, не обленился еси быти списателем жизни тех, с нимиже ныне в невечернем свете ликуеши, воспевая Богу: Аллилуия.
Икос 7
Новаго тя о нас молитвенника, целителя душ и телес и ходатая нам спасения вечнаго стяжахом; но благодарным сердцем и усты Богу, толикаго чудотворца в наши времена даровавшему, достойно воспета не могуще, тебе, святителю и великий угодниче Христов Димитрие, похвальная дерзаем приносите сице:
Радуйся, всем скорбящим приятное попечение;
Радуйся, скорый от всякия болезни и безмездный врачу.
Радуйся, злых помыслов прогонителю;
Радуйся яко твоими молитвами слепни прозреша.
Радуйся, яко твоим ходатайством хромые и безнозии ходити начата;
Радуйся, яко тобою от многих бесове отгнашася.
Радуйся, яко твоим заступлением разслабленнии исцелеша;
Радуйся, ломотныя и опухлыя уврачевавый.
Радуйся, трясавичных и огневичных болезней целебниче;
Радуйся, от неисцельныя водяныя и каменныя болезни здрави возставивый.
Радуйся, православия ревнителю;
Радуйся, душепагубных расколов искоренителю.
Радуйся; Димитрие, новый и великий чудотворче.
Кондак 8
Странно недугом неверия одержимым видети, како в мертвенном теле и тленном возможно ангельское проходити житие непреткновенно, и по успении от единаго с верою прикосновения к телу, нетлением почтенному, дивная совершаются; мы же на тебе, святителю Димитрие, новое чудес всемогущаго Бога сбытие слышаще и видяще, молитвами твоими врачуеми, взываем Ему: Аллилуия.
Икос 8
Весь распалився искреннею любовию к Богу, всего себе предал еси воле Его; и вся вещественная и тленная вменив уметы быти, духом, душею и сердцем возжелел еси наслаждатися лицезрением Божиим; но ныне вся потребная тебе в вечность испросил еси, не забуди и нас, требующих твоего заступления и ходатайства, да тем паче похвальная восписуем ти:
Радуйся, Богу совершенно угодивый;
Радуйся, венец безсмертныя жизни получивый.
Радуйся, насыщаяйся Божия благодати;
Радуйся, пророки за объяснение их писаний похваленный.
Радуйся, апостолы за последование их стопам ублаженный;
Радуйся, святители за единомысленную с ними ревность прославленный.
Радуйся, мученики за списание страданий их увенчанный;
Радуйся, преподобными за подражание им во всяком благочестии и чистоте постом и молитвою к лику их причтенный.
Радуйся, праведники за высочайшее твое смирение и труды превознесенный;
Радуйся, от всех святых радостными приветствии усретанный.
Радуйся, православия ревнителю;
Радуйся, душепагубных расколов искоренителю.
Радуйся, Димитрие, новый и великий чудотворче.
Кондак 9
Всякия беды, скорби и напасти избавляй нас, святе Димитрие, твоими к Богу теплыми молитвами и потщися даровати нам временная благая, к жизни потребная, и вечная, да с тобою купно в селении праведных воспоем Богу: Аллилуия.
Икос 9
Витийство человеческое не возможет изрещи довольно количество благодати Божия, излиянныя на тебе, святе Димитрие; но любовию твоею побеждаеми, дерзаем воспевати тебе:
Радуйся, насадителю благих;
Радуйся, искоренителю злых.
Радуйся, чистоты селение;
Радуйся, печальных утешение.
Радуйся, отчаянных заступление;
Радуйся, сирот питателю.
Радуйся, обидимых предстателю;
Радуйся, преподобия и правды истинный хранителю.
Радуйся, пресветлый столпе облачный, просвещали множеством чудес;
Радуйся, облаче росоносный, погашали пламень страстей.
Радуйся, православия ревнителю;
Радуйся, душепагубных расколов искоренителю.
Радуйся, Димитрие, новый и великий чудотворче.
Кондак 10
Спасти хотя душу, о плоти твоей нерадил еси, но постом, бдением, молитвами и непрестанными трудами плоть твою удручил еси, яко в тимпане, во умерщвлении телесе благоприятно Богу вопия: Аллилуия.
Икос 10
Стена еси, ограждающая от всех бед, усердно тя в помощь призывающих, святителю Димитрие, яко во всех странах Российския державы ясно проповедуются обильныя чудеса, бывшая у цельбоноснаго твоего гроба. Сего ради ублажаем тя сими:
Радуйся, чаше, источающая нам елей милости Божия;
Радуйся, больных исцеление.
Радуйся, немощных подкрепление;
Радуйся, страждущих скорая помоще.
Радуйся, претыкающихся о камень соблазна наставниче;
Радуйся, обидимых заступниче.
Радуйся, омраченныя просветивый;
Радуйся, просвещенныя утвердивый.
Радуйся, расточенная собравый;
Радуйся, к небесному немерцающему свету направивый.
Радуйся, православия ревнителю;
Радуйся, душепагубных расколов искоренителю.
Радуйся, Димитрие, новый и великий чудотворче.
Кондак 11
Пение немолчное принесл еси Пресвятей Троице, святе Димитрие, ово мыслию, ово гласом, ово словом, ово благотворении. И ныне предстоя Престолу Божественному, моли о воспевающих о тебе: Аллилуия.
Икос 11
Светозарное твое учение, ум небесный являющее, подтверждаемое ныне нетлением мощей твоих и множеством чудес, явное и действительнейшее средство дарова человеколюбивый Бог на обличение еретичествующих и на утверждение православных; ныне святым и медоточным твоим учением упоеннии, с благодарным чувствием вопием та:
Радуйся, учителю премудрый;
Радуйся, пастырю предивный.
Радуйся, исповедниче непоколебимый;
Радуйся, око слепым.
Радуйся, нога хромым;
Радуйся, рука безпомощным.
Радуйся, главо, наполненная небесным учением;
Радуйся, ластовице богоглаголивая.
Радуйся, источниче златострунный;
Радуйся, цевнице духовная.
Радуйся, православия ревнителю;
Радуйся, душепагубных расколов искоренителю.
Радуйся, Димитрие, новый и великий чудотворче.
Кондак 12
Благодать, данная ти от Бога, целити недуги телесныя и душевныя, святе Димитрие, созывает отвсюду почитающих явление твое и чающих тобою получите просимое от Бога. Темже и мы, припадая со умилением, молим тя, избави нас от зол греховных, да благодарно Ему воспоем: Аллилуия.
Икос 12
Поюще твоя чудеса, святителю Димитрие, восхваляем Бога, даровавшаго тебе таковыя силы исцелений. Ты же не возгнушайся нас, грешных и недостойных рабов Его, но услыши нас, во умилении вопиющих тебе сице:
Радуйся, света неприступнаго зрителю;
Радуйся, жениху Христу светел светильник сохранивый.
Радуйся, душевредное уныние от себе истребивый;
Радуйся, жестоким путем райских селений достигнувый.
Радуйся, нищетою богатая стяжавый;
Радуйся, смирением получивый высокая.
Радуйся, теснотою пространство вечное снискавый;
Радуйся, поношением Христа ради вечную с ним славу приявый.
Радуйся, от Святыя Троицы увенчанный;
Радуйся, не гаданием, но лицем к лицу Бога созерцали.
Радуйся, православия ревнителю;
Радуйся, душепагубных расколов искоренителю.
Радуйся, Димитрие, новый и великий чудотворче.
Кондак 13
О великий святителю Димитрие, расколов и ересей искоренителю, приими сие похвальное пение, и моли Всемогущаго умирити мир и спасти души наша, всех православно Триипостасному Богу вопиющих: Аллилуия.
Этот Кондак читать трижды, а потом Икос 1 и Кондак 1.
Молитва
«О всеблаженне святителю Димитрие, великий угодниче Христов, Златоусте Российский, услыши нас, грешных, молящихся тебе, и принеси молитву нашу к Милостивому и Человеколюбцу Богу, Емуже ты ныне в радости святых и с лики Ангел предстоиши! Умоли Его благоутробие, да не осудит нас по беззакониям нашим, но да сотворит нам по милости Своей. Испроси нам у Христа и Бога нашего мирное и безмятежное житие, здравие душевное и телесное, земли благоплодие и во всем всякое изобилие и благоденствие, и да не во зло обратим благая, даруемая нам от Щедраго Бога, но в славу Его и прославление твоего заступления. Даруй нам Богоугодно прейти поприще временный жизни; из бави нас воздушных мытарств и наста ви нас на путь, ведущий в селения праведных, идеже празднующих глас непрестанный, зрящих Божия Лица неизреченную доброту. Церковь Святую от расколов и ересей сохрани, верных же укрепи, заблуждающих обрати и всем даруй вся, яже ко спасению и славе Божией подобающая; Отечество твое сохрани от врагов ненаветно, но поборай оружием Крестоноснаго воинства. И подаждь нам всем твое архипастырское и святое благословение, да оным осеняеми, избавимся от козней лукаваго и избегнем от всякие беды и напасти. Услыши моление наше, отче Димитрие, и моли непрестанно о нас Всесильнаго Бога, славимаго и поклоняемаго в Триех Ипостасех, Емуже подобает всякая слава, честь и держава во веки веков. Аминь».
Иконография
Митрополита Ростовского изображают до пояса и в полный рост в торжественном облачении епископа. В левой руке святого — посох архиерея. На голове — митра или клобук. Его часто изображают с книгами. Иконописцы брали за основу прижизненные портреты. Поэтому святой предстает то на фоне храма, то рядом с аналоем. В келии митрополита висела Ватопедская икона Божьей Матери. Образ находился у гроба святителя и стал частью его иконографии.
На иконы святого Димитрия добавляют цитаты из его сочинений, часто из «Келейного летописца». Также встречаются образы с текстом тропаря святителю.
В чем помогает
Святителя просят о помощи в просвещении и овладении ораторским искусством. Он покровительствует ученикам школ и студентам, беднякам, сиротам и вдовам. Святой страдал от болезни легких, поэтому к нему можно обращаться с молитвой об исцелении. Его мощи обладают чудотворной силой.
Почитание
Христиане прославляют святителя со второй половины 18 века, после распространения молвы о его чудотворных мощах. В обществе того времени не верили в появление новых святых.
К мощам митрополита Ростовского хлынул поток паломников. По распоряжению императрицы Елизаветы Петровны их уложили в серебряную раку. А Екатерина Вторая пожертвовала Яковлевскому монастырю икону кисти итальянского художника Ротари, впоследствии утерянную. До начала 20 века миряне получали духовное воспитание по «Житиям святых» и печатным проповедям святителя. Книги святого Димитрия уважали писатели-классики — Достоевский, Гоголь, Тургенев.
Друг А. С. Пушкина, поэт В. Кюхельбекер, даже исцелился от глазной болезни благодаря молитвам святителю и посвятил ему стихотворение и стихотворную молитву. Посвящение Димитрию Ростовскому есть и в творчестве И. Бунина, написанное после посещения Яковлевского монастыря.
День памяти
Святителя поминают 3 мая, в Собор Ростовских святых и 28 октября — в день кончины.
Обретение мощей
Дата обретения нетленных мощей святителя — 21 сентября/4 октября. В этот день в 1752 году во время ремонта сруба на могиле митрополита Ростовского обнаружили, что тело его не разложилось. Лежащие рядом рукописи обветшали, а мощи и одежда остались без изменений.
Праздник
19 июля отмечают Собор трех русских святителей — Тихона и Митрофана Воронежских и Димитрия Ростовского. Этот день почитали в 19 веке, но постепенно его убрали из православного календаря. Сейчас церковный праздник возрождается.