Дата празднования Рождества Иоанна Крестителя и тексты молитв Предтече
Христианские праздники – это особые периоды для православных верующих людей, когда главной целью становится духовный рост. Рождество Иоанна, которого называют Крестителем Господним, относится к категории важных православных дат. Предтеча, или Креститель Господа – одна из самых значимых фигур, которую нельзя недооценивать. Иоанн предвидел и прославлял земную жизнь Иисуса Христа.
Когда празднуют Рождество Иоанна Предтечи
Празднику присвоен самый высокий ранг – торжество. Дата празднования не переходящая, она приходится на 7 июля.
Малахия, который был святым пророком, заранее предсказал появление Предтечи, который должен указать на пришествие Мессии. Благодаря этому иудеи ожидали рождения предвестника.
Пророк Захария, служивший в чине священника, был женат на Елизавете. Она была сестрой Анны, матери Пресвятой Богородицы, славилась как добродетельная жена и везде следовала за мужем, Захарией. Захария служил при царе Ироде в Иерусалиме. Если верить Евангелию от Луки, праведные родители Иоанна Крестителя, Захарий и Елизавета, дожили до старости, но так и не смогли иметь детей.
Однажды во время богослужения Захарий увидел архангела Гавриила. Именно Гавриил предсказал, что у Захария родится сын, который будет предтечей самого Спасителя. Захария усомнился в возможности иметь сына из-за возраста. Он попросил архангела Гавриила послать знамение. Архангел рассердился, за неверие он наслал на Захарию немоту, которая должна была продлиться вплоть до наступления Рождества Предтечи.
Елизавета узнала о своей беременности, но из-за возраста скрывала зачатие на протяжении нескольких месяцев. После рождения сына Елизавета сообщила родным и друзьям, что его будут звать Иоанном. Выбор имени означал отступление от священного обычая, выработанного веками, когда родители называли детей именами своих предков. Захария согласился назвать сына Иоанном, в этот момент к нему вернулся голос – он смог говорить. Захарию открылась истина, он сообщил всем, кто пришел поздравить его с рождением сына, что ребенок станет предтечей Спасителя.
В это время Иудеей правил царь Ирод. Правитель опасался, что родившийся Иоанн – есть будущий царь Иудеи, о котором ходят слухи. Ирод задумал убить ребенка, он подослал к дому Захарии убийц, но те не нашли там Святого Иоанна. Елизавета бежала с сыном в горы, когда узнала о Вифлеемском избиении детей. Таким образом, Святой Иоанн смог избежать смерти.
Господь Бог был на стороне матери Елизаветы, он помог укрыться от убийц, но не смог уберечь святого пророка Захарию. Наемники, пытаясь узнать от пророка, где сын, убили его. Через 40 дней после смерти мужа умерла Елизавета. Маленький Иоанн много лет жил в пустыне. Там он молился, постился, носил одежду из верблюжьей шкуры.
В тот день, когда ему исполнилось 30 лет, Господь повелел идти к людям и заявить о скором появлении в мире Спасителя. Иоанн повиновался и явился в Иорданию с проповедями.
Иисус Христос говорил об Иоанне Крестителе как об ангеле, апостоле, мученике и пророке. Он называл его своим другом и считал ходатаем новой благодати.
Важность праздника в православии
Иоанна Предтечу называют самым чтимым христианским святым, который стоит в одном ряду с Богородицей.
Рождество – это уникальный православный праздник, когда люди вспоминают о рождении особо почитаемых святых. Существует всего 3 вида памяти, относящихся к группе рождественских праздников. Это Рождество Христово, Пресвятой Богородицы и Иоанна Предтечи.
Иоанна называют Предтечей или Крестителем. Это связано с тем, что он проповедовал пришествие Христа народу, а также крестил Иисуса в реке Иордан.
Христиане знают, что Иоанн был казнен по приказу царя Ирода, сына Ирода Великого. Святому отрубили голову. В память об этом установлено церковное торжество под названием Усекновение главы Иоанна Предтечи.
Какие еще праздники связаны с Иоанном Крестителем
Помимо Рождества, христиане празднуют несколько событий, связанных с Иоанном Крестителем:
- Зачатие;
- Усекновение;
- Собор;
- Обретение главы.
Все праздники имеют непреходящие даты и считаются традиционными церковными событиями первой важности.
Тексты православных молитв в этот день
Создано много разных текстов, которые принято читать на 7 июля. Тропарь, кондак или величание оглашают в стенах храма. Молитвы, обращенные Крестителю, христиане чаще всего читают дома.
Тропарь
Пророче и Предтече пришествия Христова, достойно восхвалити тя недоумеем мы, любовию чтущия тя: неплодство бо рождшия и отчее безгласие разрешися славным и честным твоим рождеством, и воплощение Сына Божия мирови проповедуется.
Пророк и Предшественник пришествия Христова! Мы, с любовью чтущие тебя, недоумеваем, как достойно восхвалить тебя: ведь славным и священным твоим рождением окончилось бесплодие матери и немота твоего отца, и проповедуется миру воплощение Сына Божия.
Кондак
Прежде неплоды днесь Христова Предтечу раждает, и той есть исполнение всякаго пророчества: Егоже бо пророцы проповедаша, на Сего во Иордане руку положив, явися Божия Слова пророк, проповедник, вкупе и Предтеча.
Прежде неплодная ныне рождает Христова Предтечу, ибо он – исполнение всех пророчеств: возложивший руку в Иордане на Того, о Ком возвещали пророки, он явился пророком и проповедником Слова Божия (Христа) и одновременно Его Предшественником (Предтечей).
Кондак 1
Избра́нный от лет дре́вних быти Предте́чею и Крести́телем Спаси́теля ми́ра Христа́ Бо́га, Иоа́нне богохва́льне, прославля́юще просла́вльшаго тя Го́спода, похва́льная воспису́ем ти, я́ко бо́льшему всех рожде́нных жена́ми, во пло́ти А́нгелу, покая́ния пропове́днику; ты же, я́ко име́яй ве́лие дерзнове́ние ко Го́споду, от вся́ких бед свобожда́й и к покаянию воздвиза́й нас, любо́вию тебе́ зову́щих:
Ра́дуйся, вели́кий Иоа́нне, Проро́че, Предте́че и Крести́телю Госпо́день.
Икос 1
Арха́нгел Гаврии́л, предстоя́й пред Бо́гом, по́слан бысть ко иере́ю Заха́рии, егда́ той, служа́ по чи́ну чреды́ своея́, вни́де покади́ти в це́рковь Госпо́дню; и, предста́в одесну́ю олтаря́ кади́льнаго, благовествова́ше о твое́м рождестве́, вели́кий Иоа́нне, возвеща́я Заха́рии ра́дость и весе́лие, и я́ко мно́зи о рождестве́ твое́м возра́дуются. Сего́ ра́ди и мы, ди́вному о тебе́ Бо́жию благоволе́нию чудя́щеся и ра́дующеся, со благогове́нием в похвалу́ тебе́ вопие́м:
Ра́дуйся, Сове́та Бо́жия неизрече́ннаго таи́нниче; ра́дуйся, ди́внаго смотре́ния Его́ исполне́ние.
Ра́дуйся, пре́жде лет мно́гих проро́чеством Иса́ии проявле́нный; ра́дуйся, ве́стниче пред лице́м Госпо́дним, дре́вле прорече́нный.
Ра́дуйся, предназна́ченный быти вели́ким проро́ком Вы́шняго; ра́дуйся, по обетова́нию А́нгела рожде́нный.
Ра́дуйся, еще́ во чре́ве ма́тере твоея́ Ду́ха Свята́го испо́лненный; ра́дуйся, пре́жде рождества́ твоего́ на вели́кое служе́ние освяще́нный.
Ра́дуйся, непло́дства роди́телей разреше́ние; ра́дуйся, иере́я Бо́жия ра́дость и весе́лие.
Ра́дуйся, дще́ре Ааро́новы прозябе́ние; ра́дуйся, плод моли́твы Богодарова́нный.
Ра́дуйся, вели́кий Иоа́нне, Проро́че, Предте́че и Крести́телю Госпо́день.
Кондак 2
Ви́дя Заха́рия я́вльшагося ему́ А́нгела, смути́ся, и страх нападе́ нань, и не ве́рова словесе́м благове́стия его́ о рождестве́ твое́м; егда́ же за неве́рие немото́ю свя́зан бысть, удивля́шеся пресла́вному чудеси́, всем се́рдцем вопия́ Бо́гу: Аллилу́иа.
Ра́зум неуразумева́емый разуме́ти и́щуще лю́дие, жду́ще Заха́рию, и чудя́хуся, уме́длившу ему́ в це́ркви; изше́дшу же ему́ и не могу́щу глаго́лати к ним, но то́кмо помава́ющу, разуме́ша вси, я́ко ви́дение ви́де в це́ркви. Мы же, прославля́юще ди́внаго Творца́ чуде́с, Бо́га, вопие́м тебе́ такова́я:
Ра́дуйся, благи́й вино́вниче безгла́сия о́тча; ра́дуйся, слез ма́тере твоея́ премене́ние на ра́дость.
Ра́дуйся, тоя́ поноше́ния в лю́дех отъя́тие; ра́дуйся, вели́кое ро́ждшим тя утеше́ние.
Ра́дуйся, я́ко в шесты́й ме́сяц о зача́тии твое́м Пресвята́я Де́ва Мари́я в Назаре́те от А́нгела извести́ся; ра́дуйся, я́ко о рождестве́ твое́м мно́зи возвесели́шася.
Ра́дуйся, я́ко и́мя благода́тное, от А́нгела нарече́нное, получи́вый; ра́дуйся, я́ко и́менем твои́м немотствова́ние отца́ твоего́ Заха́рии разреши́ся.
Ра́дуйся, я́ко и́мя Бо́жие о тебе́ отце́м твои́м благослови́ся; ра́дуйся, я́ко о чу́днем рождестве́ твое́м страх и удивле́ние в о́крест живу́щих яви́ся.
Ра́дуйся, я́ко по всей стране́ Иуде́йстей о ди́внем рождестве́ твое́м возвести́ся; ра́дуйся, я́ко тобо́ю спасе́ние мно́гим в ми́ре сем яви́ся.
Ра́дуйся, вели́кий Иоа́нне, Проро́че, Предте́че и Крести́телю Госпо́день.
Си́ла Вы́шняго разреши́ непло́дство заматоре́вшия во днех свои́х пра́ведныя Елисаве́ты: зача́т бо тя, сла́вный Предте́че Госпо́день, и тая́шеся ме́сяц пять, глаго́лющи: я́ко та́ко мне сотвори́ Госпо́дь во дни, в ня́же призре́ отъя́ти поноше́ние мое́ в челове́цех. Егда́ же прия́ Иму́щую во чре́ве Христа́, испо́лнися Ду́ха Свя́та и возопи́ гла́сом ве́лиим: «Отку́ду мне сие́, я́ко прии́де Ма́ти Го́спода моего́ ко мне!» С Не́юже ра́дующися, взыва́ше Бо́гу: Аллилу́иа.
Име́яй предыти́ пред Го́сподем ду́хом и си́лою Илиино́ю, еще́ из чре́ва ма́тере твоея́ испо́лнился еси́ Ду́ха Свята́го, отону́дуже и Проро́к ди́вный показа́лся еси́, егда́ во утро́бе ма́тере твоея́ сый, взыгра́лся еси́ ра́дощами прише́ствию Матери Госпо́дней. Бо́га бо позна́л еси́ носи́ма в ложесна́х Благода́тныя и Того́ ма́терним гла́сом пропове́дал еси́: подоба́ше бо Боже́ственных веще́й пресла́вным быти нача́лом. Сему́ у́бо благогове́йно удивля́ющеся, с ра́достию тебе́ вопие́м:
Ра́дуйся, еще́ во утро́бе ма́терней предпосла́вшаго тя Го́спода чу́дным весе́лием предъяви́вый; ра́дуйся, я́ко тебе́ ра́ди и матери твое́й Елисаве́те воплоще́ние Христо́во откры́ся.
Ра́дуйся, я́ко и та испо́лнися Ду́ха Свя́та; ра́дуйся, я́ко и она́ преди́вная проро́чица яви́ся.
Ра́дуйся, я́ко от нея́ Пресвята́я Де́ва Мари́я Блаже́нною в жена́х нарече́ся; ра́дуйся, я́ко то́ю Она́ и Ма́терию Го́спода наименова́ся.
Ра́дуйся, я́ко и безсе́менный плод Тоя́ Благослове́нным пронарече́ся; ра́дуйся, Прему́дросте Боже́ственныя предъявле́ние.
Ра́дуйся, свята́го супру́жества благослове́ние; ра́дуйся, непло́дных ложе́сн ди́вное прозябе́ние.
Ра́дуйся, рожде́нием твои́м удиви́вый лю́ди; ра́дуйся, све́тлый Сло́ва гла́се.
Ра́дуйся, вели́кий Иоа́нне, Проро́че, Предте́че и Крести́телю Госпо́день.
Бу́рею сомне́ния смуще́нный, иере́й Заха́рия не можа́ше, по словеси́ а́нгельскому, проглаго́лати. Егда́ же по рождестве́ твое́м, Предте́че Госпо́день, написа́ благода́тное и́мя твое́, а́бие отверзо́шася уста́ и язы́к его́, и глаго́лаше, благословя́ Бо́га, и проро́чествова, глаго́ля: благослове́н Госпо́дь Бог Изра́илев, я́ко посети́ и сотвори́ избавле́ние лю́дем Свои́м, и ты, отроча́, Проро́к Вы́шняго нарече́шися, поя́ Тому́: Аллилу́иа.
Слы́шаша о́крест живу́щии лю́дие о пресла́внем и чу́днем рождестве́ твое́м, со удивле́нием глаго́лаху в себе́: «Что у́бо отроча́ сие́ бу́дет?» Мы же тя, пресла́вный Предте́че Госпо́день, я́ко бо́льша всех рожде́нных жена́ми, досто́йно чту́ще, ублажа́ем си́це:
Ра́дуйся, от зача́тия твоего́ благода́тных явле́ний испо́лненный; ра́дуйся, в рождестве́ твое́м Бо́гом просла́вленный.
Ра́дуйся, во младе́нчестве твое́м от отца́ твоего́ Проро́ком Вы́шняго нарече́нный; ра́дуйся, во о́трочестве твое́м Ду́хом Святы́м просвеще́нный и укрепле́нный.
Ра́дуйся, Бо́га воплоти́вшагося сро́дник по пло́ти бы́вый; ра́дуйся, от Бо́га высо́кое зва́ние Предте́чи и Крести́теля прие́мый.
Ра́дуйся, заре́, Свет но́вый ми́ру возвести́вшая; ра́дуйся, звездо́, путь, веду́щий ко Христу́, освети́вшая.
Ра́дуйся, денни́це Со́лнца незаходи́маго; ра́дуйся, свети́льниче Све́та неугаса́емаго.
Ра́дуйся, путь гряду́щему Христу́ уготовля́яй; ра́дуйся, А́нгела и челове́ка в себе́ явля́яй.
Ра́дуйся, вели́кий Иоа́нне, Проро́че, Предте́че и Крести́телю Госпо́день.
Богопроти́вное веле́ние беззако́ннаго детоуби́йцы И́рода изгна́ тя из до́му о́тча в непрохо́дную пусты́ню, носи́ма ма́терию, Предте́че Госпо́день, иде́же и пребыва́л еси́ до дне явле́ния твоего́ ко Изра́илю, яды́й акри́ды и мед ди́вий и Бо́гу вопия́: Аллилу́иа.
Величание
Величаем тя, Предтече Спасов Иоанне, и чтим еже от неплодове преславное рождество твое. Прославляем тебя, Иоанн, Предтеча нашего Спасителя, и почитаем преславное твое рождение от неплодной (матери).
Иконография празднества
Иоанна Предтечу часто изображают как пророка, в одежде, сделанной из верблюжьей шкуры. Как правило, его руки сложены в благословляющем жесте. Он держит свиток. Свиток – это символ проповедей, которые Предтеча проводил в честь появления Спасителя.
Рождество изображают, основываясь на тексте Евангелия от Луки, где описывается это событие. Иконы часто бывают похожими на изображение Рождества Христова. Центральными фигурами остаются Елизавета и Захария. Родители сидят возле колыбели, в руках Захария нарисована деревянная табличка, на которой он пишет имя рожденного сына.
Кроме того, существует несколько иконописных изображений с дополнительными сюжетами. Они включают укрытие Елизаветы в пещерах во время гонений, начатых царем Иродом, а также изображение скитаний по пустыне с младенцем в ожидании лучшего будущего.
Православные традиции празднования Рождества Иоанна Крестителя Предтечи
Интересно, что празднование Рождества Иоанна Предтечи тесно связано с языческим славянским праздником, именуемым Днем Ивана Купала. Народное сознание тесно переплетает 2 даты. Некоторые языческие элементы до сих пор сочетаются с православными традициями, хотя русская церковь с осуждением относится к этому.
Священнослужители подчеркивают, что гадания, которые приняты во время празднования Ивана Купала, это церковный грех, своеобразный шаг к духовной смерти. Церковью запрещено гадать. Самым лучшим вариантом поминовения считают посещение храмов, чтение Евангелия, а также совершение подлинного покаяния, к которому призывал Предтеча во время своей земной жизни.