Житие Василия Рязанского и в чем помогает святой, молитвы и где находятся мощи
Житие Василия Рязанского удивительно и необычно. Особенно удивительно чудо, которое произошло с ним: встав на кусок ткани, он переплыл на нем из Мурома в Рязань с чудотворной иконой, спасаясь от лжи и ненависти. Он являет собой прекрасный пример мужества и стойкости, веры в Господа и справедливости. Сегодня святой считается покровителем Рязани и всех, кто путешествует по воде. Также к нему можно обратиться за помощью в трудные времена или для укрепления веры.
Содержание
- 1 Житие святого Василия Рязанского
- 2 Значение и почитание в православии
- 3 Местоположение мощей святого Василия Рязанского
- 4 О чем просят у святителя
- 5 Православные тексты на русском языке
- 5.1 Тропарь
- 5.2 Кондак
- 5.3 Акафист
- 5.3.1 Кондак 1
- 5.3.2 Икос 1
- 5.3.3 Кондак 2
- 5.3.4 Икос 2
- 5.3.5 Кондак 3
- 5.3.6 Икос 3
- 5.3.7 Кондак 4
- 5.3.8 Икос 4
- 5.3.9 Кондак 5
- 5.3.10 Икос 5
- 5.3.11 Кондак 6
- 5.3.12 Икос 6
- 5.3.13 Кондак 7
- 5.3.14 Икос 7
- 5.3.15 Кондак 8
- 5.3.16 Икос 8
- 5.3.17 Кондак 9
- 5.3.18 Икос 9
- 5.3.19 Кондак 10
- 5.3.20 Икос 10
- 5.3.21 Кондак 11
- 5.3.22 Икос 11
- 5.3.23 Кондак 12
- 5.3.24 Икос 12
- 5.3.25 Икос 13
- 5.4 Канон
Житие святого Василия Рязанского
О святом Василии, как о четвертом епископе Рязани, упоминается в Лаврентьевской летописи. К сожалению, о нем немного известно: первое описание жизни было составлено только в XVI веке иноком Ермолаем, известным публицистом.
Известно, что Василий Рязанский принял постриг в Муроме, там же через некоторое время был рукоположен в епископа. Согласно жизнеописанию, участие в этом принял князь Георгий Ярославович.
Через некоторое время жители обвинили епископа в постыдном и недостойном поведении: многие видели, как в его покои заходит босая и полуобнаженная девушка. Это был сам дьявол, решивший подорвать у людей веру в епископа. Ожесточенные люди потребовали казнить Василия, но тот попросил дать ему времени до 3 часов утра.
Василий Рязанский всю ночь провел в молитве, совершил всенощное бдение, отслужил литургию и молебен перед чудотворной иконой Богоматери. Затем в 9 часов утра он вышел к Оке и расстелил на воде мантию епископа. Затем он встал на ткань, держа в руках икону Богоматери, и поплыл как на плоту до Старой Рязани – столицы одноименного княжества. В Рязани он был уже в 3 часа дня, как раз к вечерне, хотя расстояние между городами составляет более 200 км.
Сохранилась легенда, что рязанский священник, служащий богослужение, никак не мог начать его. Он молчал, пока Господь не вразумил его. Священник предсказал, что скоро к ним придет праведный епископ Василий, которого они должны почитать.
Кафедра также была перенесена в город, а когда тот был разрушен, перешла в Переяславль Рязанский (современная Рязань). Совершенное чудо часто изображали на иконах.
Святой был любим мирянами и почитался ими. Его днями памяти являются 23 июня и 16 июля.
Значение и почитание в православии
Василий Рязанский всю жизнь провел праведно и мирно, старался помогать людям и наставлять их на путь веры. Он часто беседовал с прихожанами и давал им советы в трудных жизненных ситуациях. Благодаря доброте, кротости и смирению, он пользовался любовью людей и при жизни, и после смерти. Не случайно спустя почти 3 века его мощи не захотели оставлять вне стен храма, боясь, что враги надругаются над ними.
Сегодня он является покровителем Рязани, к которому в молитвах нередко обращаются местные жители. Также его считают покровителем путешественников, особенно моряков и тех, кто передвигается по воде.
Но больше всего он известен благодаря испытанию верой. Оболганный, стоящий перед разгневанной толпой, он не стал слепо оправдываться и умолять о пощаде. Веря в справедливость Господа и его заступничество, Василий смело ступил на мантию епископа и поплыл, доказывая совершенным чудом свою невиновность.
Местоположение мощей святого Василия Рязанского
После смерти святого его похоронили в рязанском Борисоглебском соборе. Первое время его останки находились внутри храма, но, из-за перестройки, оказались вне его стен. Местные жители не забывали о святом и ухаживали за его иконой. В начале XVII века, в разгар смутного времени, боясь разорения святыни, архиепископ Феодорит приложил немало сил, чтобы защитить ее.
Обретение нетленных мощей произошло 20 июня 1609 года. Их перенесли в Успенский (Христорождественский) собор и положили в левом клиросе под спудом. В это же время были написаны кондак и тропарь. В советское время верующие спасли их от разорения, а в начале 90-х годов вернули в храм.
А вот чудотворная икона, которую принес с собой епископ, пропала. От нее остались только несколько копий, которые до недавнего времени тоже считались утерянными. В 2002 году чудесным образом отыскалась одна, которая летом находится в Успенском соборе, а зимой – в Христорождественском.
О чем просят у святителя
К рязанскому святому обращаются в разных сложных ситуациях. Он известен, как покровитель обиженных и угнетенных, мудрый советчик и защитник обездоленных.
В молитвах к нему обращаются со следующими проблемами:
- О наставлении на путь истинный тех, кто заблудился и не может найти путь веры.
- Об успокоении и умиротворении, об укреплении веры и душевном покое.
- О стойкости в преодолении жизненных невзгод.
- Об избавлении от дурных мыслей и стресса.
- О получении поддержки в непростой ситуации, о помощи в принятии сложного решения.
- О мудрости и терпении, которые пригодятся в борьбе со злом и несправедливостью.
Также к святому часто обращаются за защитой путники, особенно те, кто путешествует по воде.
Православные тексты на русском языке
Молиться святому Василию можно дома и в храме в любое удобное время. Никаких особых правил или ограничений нет – обратиться к нему можно в любое время и в любой день.
Важно соблюдать общие рекомендации:
- Молиться перед его иконой, по возможности зажечь перед ней свечу.
- Сосредоточиться на тексте и обращении, выбросить из головы повседневные заботы. Мысли должны быть открытыми и чистыми.
- При обращении важно четко понимать все произносимые слова, концентрироваться на них и самом обращении.
- Чтобы не ошибиться с произношением, первый раз стоит послушать тексты в записи.
- Молиться не обязательно по готовому тексту. Если верующему проще обратиться своими словами, он может так и сделать. Важны настрой и искренность.
Акафист необходимо читать стоя, сидеть могут только верующие, которым сложно стоять долгое время, и дети. Это серьезное, требующее духовных сил действие. Если возникают сомнения, лучше заранее попросить у священника благословения. Перед акафистом необходимо прочитать предназначенную молитву, заканчивают его обращением к ангелу-хранителю.
Тропарь
Пе́рвее в Му́роме святи́тельством почте́н был еси́,
из него́же непра́ведно изгоня́емь,
на ма́нтию, я́ко на ле́гкий кора́бль, возше́л еси́,
на не́йже па́че естества́, я́ко безпло́тен,
по вода́м ше́ствие творя́,
промышле́нием Вы́шняго и заступле́нием Богома́тере управля́емь,
богоспаса́емаго гра́да Ряза́ни дости́гл еси́
и в нем, архиере́йства престо́л восприи́м,
богода́нную па́ству ряза́нскую до́бре упасл еси́,
святи́телю о́тче наш Васи́лие,
моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.
Кондак
Я́ко многосве́тлая звезда́, от гра́да Му́рома возсия́л еси́,
святи́телю Васи́лие,
по вода́м же доше́д до гра́да на́шего Ряза́ни,
Це́рковь Бо́жию до́бре упасл еси́,
просвеща́я лю́ди уче́нием и житие́м твои́м.
Помина́й и ны́не ча́да твоя́, мо́лим тя,
наста́вниче наш до́брый,
и за ны Христу́ Бо́гу и Пречи́стей Его́ Ма́тери моли́ся,
да благода́рною душе́ю зове́м ти:
ра́дуйся, уго́дниче Христо́в и те́плый к Бо́гу о нас моли́твенниче.
Акафист
Кондак 1
Избранному от Небеснаго Пастыреначальника и от святаго Духа поставленному в пасты страны Рязанския и Муромския, прославльшему святым житием и чудесы, похвальная пения приносим ти, святителю Христов Василие. Ты же, яко имеяй дерзновение ко Господу, от всяких нас зол и обстояний свобождай, да с радостию и благодарением всегда тебе зовем:
Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче!
Икос 1
Ангелу Божию подобен был еси, святителю Христов, светлостию ума твоего, чистотою сердца и незлобием, пожив на земли, аки безплотен: сего ради прослави тя Всевышний Господь нетлением честных мощей твоих и дивными чудесы. Темже с любовию благоговейно зовем ти:
Радуйся, прежде рождения твоего на служение спасению людей свыше предизбранный; радуйся, от пелен младенческих Господу Богу посвященный.
Радуйся, от юности твоея всем сердцем Господа возлюбивый; радуйся, вся благая и красная мира сего Господа ради презревый.
Радуйся, в повелениях Господних всегда усердно ходивый; радуйся, всякими боголюбезными добродетельми душу твою украсивый.
Радуйся, ум твой весь ко Господу устремивый; радуйся, высокий образ иноческих подвигов в житии твоем явивый.
Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский предивный чудотворче!
Кондак 2
Видя благоверный князь муромский Георгий светлость ума твоего и святое житие твое, избра тя, яко мужа мудра, праведна и свята, во епископа града своего Мурома, да просветиши неведущия Божественныя Истины, исправиши беззаконныя, утешиши скорбящия и научиши вся достойно пети Богу: Аллилуиа.
Икос 2
Разум просвещен книжным учением и Богомыслием, паче же благодатию Божиею озарен имея, преславне отче Василие, восхотел еси тьму нечестия и заблуждений в пастве твоей разгнати, просветити же ю светом истиннаго Боговедения и благочестия. Сего ради, восхваляюще тя, глаголем:
Радуйся, истинныя премудрости исполненный; радуйся, благодатию Святаго Духа озаренный.
Радуйся, Божественныя Истины усердный проповедниче; радуйся велений Господних немолчный провозвестниче.
Радуйся, правыя веры и добродетелей ревностный насадителю; радуйся, суеверий и пороков мужественный искоренителю.
Радуйся, яко словесное стадо твое мудре упасл еси; радуйся, яко премногия души вечному спасению наставил еси.
Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче!
Кондак 3
Силою проповеди твоея, богомудре святителю, благодатию Божиею споспешествуемыя, купно же образом святаго жития твоего, мнози, омраченнии тьмою неразумия и заблуждений, Божественную истину уведеша, мнози нечестивии беззакония и развращения оставиша и на стези спасения обратишася, в покаянии и умилении сердца поюще Богу: Аллилуиа.
Икос 3
Имея непрестанное попечение о разоренней от злочестивых супостат пастве муромстей, яко мудрый пастырь и чадолюбивый отец, во благоустроении сея неусыпно трудился еси, всем духовным чадом твоим, потребную коемуждо помощь подавая. Темже достоин еси прославлятися звании сими:
Радуйся, сирых и вдовиц предстателю; радуйся, не имущих крова теплый крове и алчущих питателю.
Радуйся, скорбящих и унывающих скорый утешителю; радуйся, во вражде сущих примирителю.
Радуйся, ищущих спасения благонадежный к небеси руководителю; радуйся, сомнящихся в вере мудрый просветителю.
Радуйся, сострадательных и милостивых мощный споспешниче; радуйся, нищих духом и чистых сердцем благий наставниче.
Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче!
Кондак 4
Бурею исконныя злобы волнуем всезлобный диавол, не терпя непорочности жития твоего и благопоспешнаго пастырского служения, святе Василие, воздвиже на тя бурю мятежа буиих и неистовых жителей града Мурома, иже, лукавым мечтанием вражиим прельстившеся, возмнеша тя, аки нецеломудрена и неблагочестна; темже и восхотеша, во ослеплении своем, не точию изгнати тя из града, но и умертвити. Ты же, архиерею Божий, все упование твое на Всеблагаго и Всесильнаго Господа и Пречистую Богородицу возложив, воспевал еси ангельскую песнь: Аллилуиа.
Икос 4
Слышавшие враждовавшии на тя людие града Мурома зело кроткия глаголы твоя, святителю Христов, имиже просил еси дати тебе мало времене до утрия до третияго часа, укротиша ярость свою и отыдоша в домы своя; ты же, угодниче Божий, по всенощней слезней молитве твоей к Богу Спасителю и Пречистей Богородице во храме святых страстотерпец Бориса и Глеба, приим на руки твоя честную икону Богоматере, отшел еси к реце Оце, хотяй оставити град Муром и по волнам плыти. Воспоминающе убо сие отшествие твое, возглашаем ти сицевая:
Радуйся, высокий образе предивнаго смирения; радуйся, светлое зерцало твердыя веры и непоколебимыя надежды на Бога Вышняго.
Радуйся, столпе терпения, злобою человеческою непоколебимый; радуйся, адаманте, прилоги вражиими несокрушимый.
Радуйся, агнче незлобиве, кротостию твоею гонители твоя аки дивия звери укротивый; радуйся, смирением твоим козни диавола преславно посрамивый.
Радуйся, блаженне миротворче, от мирскаго волнения и мятежа избежавый; радуйся, волнам речным с верою и упованием Господа себе предавый.
Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче!
Кондак 5
Боготечней звезде уподобился еси, преславне Василие, егда по струям водным, противу течения речнаго, на мантии твоей, аки на легцей ладии, со образом Пречистыя Богоматере, силою Божиею веден был еси из града Мурома ко граду Рязани, поя во умилении сердца чудодеюшему и благодеюшему ти Богу: Аллилуиа.
Икос 5
Видевше тя, отче Василие, людие града Мурома пречудне силою Божиею по волнам, аки безплотна несима, уразумеша свое козньми вражиими прельщение, твою же чистоту и непорочность. Темже, в покаянии и сокрушении сердца, возопиша вслед тебе: прости ны грешныя рабы твоя; согрешихом пред тобою, отче святый; Владыко, не забуди нас раб твоих! Мы же, дивящеся толикому благоволению к тебе Божию, в преславнем чудеси явленному, со благоговением вопием ти:
Радуйся, благоуханный сосуде чистоты и целомудрия; радуйся, пресветлый доме Пребожественныя Троице.
Радуйся, верный слуго Царя Небеснаго; радуйся, возлюбленный рабе Пресвятыя Богородицы.
Радуйся, постом и бдением тело твое изнуривый; радуйся, молитвою и богомыслием ветхаго человека в себе умертвивый.
Радуйся, плаванием твоим по волнам речным струи волныя освятивый; радуйся, тем плаванием жители града Мурома вразумивый и к покаянию обративый.
Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче!
Кондак 6
Провозвестник дивнаго твоего по водам шествия ко граду Рязани явися устроением Божиим благоговейный диакон града того, егда, хотяй начати вечернее богослужение, не можаше изрещи обычнаго возглашения: благослови, Владыко! Но возопи велегласно: Владыка грядет, сретайте его! И абие весь освященный собор и людие со князем изыдоша с честными иконами во сретение тебе, святителю Божий, и узревше тя предивне волнами речными несима, в радовании сердца, благочестно приветствоваша тя грядуща, чудодеюшему же Богу вопияху: Аллилуиа.
Икос 6
Возсия свет благодати и милости Божия, пришедшу тебе, прехвальне отче, в пределы земли Рязанския, юже просветил еси светом Божественнаго учения и непорочнаго жития твоего. Сего ради возглашаем ти сицевая:
Радуйся, великий избранниче Архиереа Вечнаго, Господа Иисуса; радуйся, чистый, сосуде Божественныя благодати.
Радуйся, Божиих велений вернейший исполнителю; радуйся, Христовых заповедей неуклонный хранителю.
Радуйся, светильниче, на высоте церковней поставленный; радуйся, премудрый управителю корабля духовнаго.
Радуйся, богогласная трубо евангельскаго учения; радуйся, твердый поборниче церкве Христовы.
Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче!
Кондак 7
Хотя привести паству твою рязанскую ко истинному богопознанию и спасению, еще же успокоити и укрепити ю, прежде разорену бывшую от безбожных иноплеменников, подъял еси великия труды и подвиги, преблагий пастырю, непрестанно поучая, утешая и назидая словесныя овцы твоя, споспешествующему же тебе и укрепляющему тя во трудех Господу Богу поя: Аллилуиа.
Икос 7
Новое место святительских трудов твоих, паки разорену бывшу и конечно опустошену граду Рязани от лютых варвар и храмом Божиим в нем сожженным, указа тебе Благопромыслитель Господь град Переславль Рязанский, аможе чудне преселился еси и был еси первый архиерей граду сему, идеже вельми прослави тя Господь Бог, научая нас взывати к тебе:
Радуйся, высокая похвало и украшение Переславлю Рязанскому; радуйся, святительскаго престола в нем Богоизбранный основателю.
Радуйся, великия труды и подвиги во благоустроении новыя паствы твоея подъемый; радуйся, отеческое попечение о спасении духовных чад твоих всегда имевый.
Радуйся, благодатных даров неоскудный раздаятелю; радуйся, Божественных Таин благочестный стрителю.
Радуйся, апостольских преданий усердный ревнителю; радуйся, уставов Православныя Церкве верный хранителю.
Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче!
Кондак 8
Странно бе и дивно твое дальнее шествие по водам из града Мурома во град Рязань, паки же странно и преславно бысть твое второе плавание противу стремления воднаго, егда преселялся еси из древняго града Рязани во град Переславль Рязанский по тойжде реце Оце, паки нося с собою чудную икону Богоматере, яко непоколебимое ограждение и утверждение новому граду, Богу же, Помощнику твоему, поя: Аллилуиа.
Икос 8
Всем быти вся восхотев по образу Верховнаго от апостолов, являл еси, любвеобильне отче, духовным чадом твоим благопотребную коемуждо помощь, быв, яко же Иов, око слепым, нога хромым, неусыпно труждаяся в научении, утешении и укреплении паствы твоея. Темже прославляюще тя зовем:
Радуйся, премудрый устроителю града Переславля Рязанского; радуйся, неолчный наставниче веры и благочестия.
Радуйся, крине сада Божественнаго, посреде терния процветый; радуйся, плодоносное древо, питающее алчущих жизни вечныя.
Радуйся, растленных обычаев искоренителю, благих же нравов насадителю; радуйся, лютых болезней и недугов скорый целителю.
Радуйся, архиереев паствы рязанския во благоустроении ея присный пособниче; радуйся, благих начальников и градоправителей в ней незримый советниче.
Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче!
Кондак 9
Возшед на высоту Богоподобныя святости, сияя светом веры пред человеки в добрых делех, образ был еси пастве твоей словом, житием, учением, верою и чистотою, научая всех разумно пети Богу: Аллилуиа.
Икос 9
Ветии многовещаннии не могут по достоянию восхвалити тя, Богомудре Василие, и воспети святость жития твоего и молитвенныя подвиги, деннонощные труды и попечения, спасения ради пасомых подъятыя, неправедное и лютое озлобление от буиих жителей града Мурома, кротость и незлобие твое, паче же двукратное твое чудное по водам плавание. Мы же со удивлением благочестно зовем ти сицевая:
Радуйся, богомудрых святителей высокая похвало; радуйся, преподобных и праведных пречестная славо.
Радуйся, мучеников и исповедников сопричастниче; радуйся, апостолов единонравниче и сопрестольниче.
Радуйся, пастырей церкве образе достоподражательный; радуйся, монашествующих наставниче и руководителю.
Радуйся, яко тесным и жестоким путем всегда ходил еси; радуйся, яко тем вечныя славы достигл еси.
Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче!
Кондак 10
Спасти хотя, просветити же и утешити люди страны рязанския, Всеблагий Господь избра тя, предчудне святителю, во исполнителя Его Всеблагия Воли и велия милости, да укрепиши немощныя, утешиши печальныя, исправиши порочныя, научая всех благочестно пети Богу: Аллилуиа.
Икос 10
Стена и утверждение, отец и заступник древния паствы рязанския, прехвальне Василие, был еси. Буди и нам, новым чадом твоим, щит и ограждение от враг видимых и невидимых, помощник в бедах и скорбех и искушениих, да с любовию блатодарственно зовем ти:
Радуйся, чистоты и целомудрия твердый охранителю; радуйся, одержимых студными помыслы верный помощниче.
Радуйся, неправедно злословимых и оклеветаемых надежный защитниче; радуйся, злословящих и оклеветающих ближния своя сильный обличителю.
Радуйся, плавающих по водам и путешествующих благий путеводителю; радуйся, обуреваемых волнами морскими тихое пристанище.
Радуйся, усердно труждающихся во благих делех звания своего присный споспешниче; радуйся, тепле молящихся и с верою под кров твой прибегающих скорый предстателю.
Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче!
Кондак 11
Пение смиренное и усердное приими от нас, преблаженне отче Василие, не отрини нас, грешных и недостойных, к помощи твоей прибегающих, но услыши благосердно моления наша, да с радостию поем о тебе Богу: Аллилуиа.
Икос 11
Светозарная свеща, светло горевшая и светившая на триех высоких светильницех Божия Церкве, во триех градех страны рязанския, достославне отче, был еси, блистая и озаряя всех светом Боговедения и спасения. Озари и нас, святе, омраченных мглою страстей и суемудрия, да со умилением тебе зовем:
Радуйся, проповедников Божественныя Истины споспешниче, радуйся, хулителей православныя веры и врагов Христовы Церкве противоборниче.
Радуйся, напаствуемых и невинно гонимых защито и утешение; радуйся, девственников и постников твердое укрепление. Радуйся кротких и смиренных вернейший покровителю; радуйся, заблуждших на путь правый наставниче.
Радуйся, яко ухищрения демонская разрушаеши и стужаемыя от бесов свобождаеши; радуйся, яко волнения водная и свирепыя бури укрощаеши.
Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче!
Кондак 12
Благодать имеяй от возлюбившаго тя Господа, святе Василие, исполняти вся благая прошения наша, испроси Богоприятными твоими молитвами вся благая и полезная душам и телесем нашим, паче же оставление согрешений наших, да со умилением сердца благодарно поем Богу: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще твое равноангельское святое житие, многотрудное и многоплодное служение твое Церкви Божией, еще же велия и дивная чудеса, тебе ради явленная возлюбившим тя Господем, восхваляем тя, угодниче Христов Василие. Обаче не могуще достойно изобразити величие и славу твою, со благоговением и радостию зовем ти:
Радуйся, богомудре и богоизбранне первопастырю града Перяславля Рязанского, паче всех пастырей его превознесенный; радуйся, венцем славы от Архиереа Вечнаго, Сына Божия, увенчанный.
Радуйся, яко бурное житейское море со славою преплыл еси и в тихое небесное пристанище достигл еси; радуйся, яко течение служения твоего добре совершил еси и веру твою непорочну соблюл еси.
Радуйся, яко со апостолы и святители водворяешися; радуйся, яко с сонмом мучеников, преподобных и всех праведных веселишися.
Радуйся, яко пред лицем Господа ныне предстоиши и с лики ангельскими его славословиши; радуйся, яко паству рязанскую непрестанно назираеши и вся благая ей у Царя Царей ходатайствуеши.
Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче!
Икос 13
О преславный отче наш Василие, святителю Христов и чудотворче! Приими сие малое моление наше, и действенным твоим пред Богом ходатайством избави нас от козней вражиих и всякого зла, да в мире и покаянии прочее время жития нашего скончаем и достигнем блаженного упокоения в вечных обителех, идеже купно с тобою и всеми святыми гласом радования во веки воспоем Богу: Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)
Канон
Пе́снь 1
Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.
Прииди́те, благоче́стия рачи́телие, согла́сно воспои́м вси́ свяще́ннаго иера́рха Васи́лия и похва́льными пе́сньми почти́м па́мять его́, я́ко моли́твенника о душа́х на́ших и храни́теля гра́ду Ряза́ни.
А́нгельски на земли́ пожи́в, Богому́дре Васи́лие, лико́м избра́нных рабо́в Бо́жиих вчини́лся еси́, те́мже мо́лим тя́: моли́ Христа́ Бо́га изба́витися на́м от бе́д и огня́ ве́чнующаго.
Моли́твами твои́ми, святи́телю Васи́лие, сохрани́ ста́до твое́ духо́вное от напа́стей чу́вственных и мы́сленных и да́же до конца́ неврежде́ны на́с соблюди́.
Богоро́дичен: Я́ко сте́ну и прибе́жище стяжа́хом Тя́, Богома́ти: спаси́ на́с от бе́д и скорбе́й и от му́к бу́дущих изба́ви моли́твами Твои́ми.
Пе́снь 3
Ирмо́с: Ты́ еси́ утвержде́ние притека́ющих к Тебе́, Го́споди, Ты́ еси́ Све́т омраче́нных, и пое́т Тя́ ду́х мо́й.
Треволне́ния жите́йскаго пучи́ну препла́вая и не име́я упра́вителя помышле́ний, к тебе́, святи́телю Васи́лие, прибега́ю и от тебе́ ожида́ю ско́рыя по́мощи.
В мо́ри мя́ пла́вающа и на пути́ ше́ствующа соблюди́, святи́телю, и наста́ви твори́ти во́лю Госпо́дню, я́ко да обря́щу в Де́нь су́дный соде́янных мно́ю согреше́ний разреше́ние.
А́з, любостра́стный, я́ко ладия́, обурева́юся от прегреше́ний мои́х, но во благоути́шное приста́нище покая́ния наста́ви мя́ моли́твами твои́ми, пречу́дне святи́телю.
Богоро́дичен: Стра́сти моего́ се́рдца исцели́, Ма́ти Всеблага́я, у́м мо́й умири́ и просвети́ и напра́ви мя́ ходи́ти непреткнове́нно путе́м спасе́ния, я́ко да при́сно Тя́ ублажа́ю.
Седа́лен, гла́с 2
Окрили́в у́м ве́рою и любо́вию к Бо́гу, мирска́го смеше́ния возгнуша́лся еси́, святи́телю Васи́лие, и, кре́ст на ра́мена твоя́ взе́м, после́довал еси́ Влады́це Христу́, и бы́л еси́ хра́м Ду́ха Свята́го. Те́мже вопие́м ти́: моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Богоро́дичен: Под кро́в Тво́й держа́вный с ве́рою прибега́ем, Богоро́дице: покры́й и соблюди́ на́с моли́твами Твои́ми и спаси́ от бе́д и от клеветы́ злы́х челове́к, да Тя́, Богома́ти, при́сно почита́ем.
Пе́снь 4
Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти́: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.
И́овли кре́пости во искуше́ниих не стяжа́х, и вра́г спасе́ния поглоти́ти мя́ тщи́тся, но ты́, святи́телю, помози́ мне́ се́ти лука́ваго сокруши́ти моли́твами твои́ми ко Влады́це Христу́, да зову́ Ему́: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.
Любо́вию сочета́вся Христу́, святи́тель богоприя́тен и па́стырь и́стинен яви́лся еси́, о́тче Васи́лие. Те́мже тя́ благоче́стно ублажа́юще, мо́лим: моли́ся Христу́ Бо́гу, да яви́т на́м си́лу Свою́ во благовре́менную по́мощь.
Иера́рха тя́, яко́в на́м подоба́ше, стяжа́вше, тобо́ю хва́лимся и, в заступле́нии твое́м по́мощь обрета́юще на ви́димыя и неви́димыя враги́, вопие́м к Бо́гу Спаси́телю: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.
Богоро́дичен: А́нгельских чино́в превы́шшая, Ма́ти Бо́жия, бу́ди ми́ ско́рая в беда́х Помо́щница, кре́пость моя́ и утвержде́ние и от враго́в защище́ние, да не убою́ся вра́жия преще́ния, но при́сно пою́ Тя́ и сла́влю, Всепе́тая.
Пе́снь 5
Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те Незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тьма́, окая́ннаго? Но обрати́ мя́ и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.
Святоле́пным житие́м и уче́нием твои́м, Богому́дре Васи́лие, мно́гия ко Христу́ приве́л еси́; те́мже и мы́, ча́да твоя́, ны́не мо́лим тя́ по́мощь на́м дарова́ти, да хо́дим непреткнове́нно в путе́х за́поведей Госпо́дних.
Во стране́ прише́льствия тече́ние до́бре соверши́в, ко Све́ту невече́рнему восхожде́ние обре́л еси́, преблаже́нне, и вене́ц све́тел прия́л еси́ от Царя́ Сла́вы Христа́, к Нему́же ны́не моли́ся, от помраче́ния и уны́ния душе́внаго на́с свободи́ти и на стези́ спасе́ния стопы́ на́ша напра́вити.
Я́ко первопресто́льника и святи́теля на́шего чту́ще тя́, мо́лим, ча́да твоя́, блаже́нне: от тьмы́ грехо́вныя изба́ви и све́том благода́ти просвети́ ду́ши на́ша.
Богоро́дичен: Ты́ еси́ просвеще́ние и избавле́ние мое́, Ма́ти Незаходи́маго Све́та, на Тя́ по Бо́зе наде́жду спасе́ния моего́ возлага́ю и молю́ Тя́: изба́ви мя́ от належа́щих бе́д и скорбе́й, да сла́влю Тя́ во ве́ки.
Пе́снь 6
Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́, я́ко зо́л душа́ моя́ испо́лнися и живо́т мо́й а́ду прибли́жися, и молю́ся, я́ко Ио́на: от тли́, Бо́же, возведи́ мя́.
Изба́витися на́м от бу́ри страсте́й и от потопле́ния в пучи́не зо́л моли́ся, святи́телю о́тче Васи́лие, да, моли́твами Твои́ми направля́еми, дости́гнем во приста́нища ти́хая Боже́ственныя во́ли.
Тя́, досточу́дне Васи́лие, от водна́го потопле́ния, я́коже Ио́ну во чре́ве ки́тове, Госпо́дь сохрани́л е́сть. О, чудесе́ но́ваго и пресла́внаго! Те́мже мо́лим тя́: твои́ми ко Христу́ моли́твами изба́ви на́с от потопле́ния в молве́ жите́йских попече́ний и тлетво́рных страсте́й.
Ежеча́сно волна́ми жите́йскими погружа́юся, и бу́ря искуше́ний потопля́ет мя́. К тебе́, о́тче Васи́лие, чу́дно по вода́м ше́ствовавшему, ны́не прибега́я, вопию́: моли́ся Христу́ Бо́гу, да изведе́т из глубины́ грехо́вныя жи́знь мою́, я́ко Человеколю́бец.
Богоро́дичен: Лю́тыми страстьми́ одержи́мым ско́рая Помо́щница и гото́вое обурева́емым приста́нище су́щи, Ма́ти Бо́жия, сохрани́ мя́ от зло́бы и клеветы́ челове́ческия и не да́ждь ми́ разби́тися о ка́мень малове́рия и отча́яния, да не погублю́ вконе́ц ду́шу мою́.
Конда́к, гла́с 8
Я́ко многосве́тлая звезда́, от гра́да Му́рома возсия́л еси́, святи́телю Васи́лие, по вода́м же доше́д до гра́да на́шего Ряза́ни, Це́рковь Бо́жию до́бре упа́сл еси́, просвеща́я лю́ди уче́нием и житие́м твои́м. Помина́й и ны́не ча́да твоя́, мо́лим тя́, наста́вниче на́ш до́брый, и за ны́ Христу́ Бо́гу и Пречи́стей Его́ Ма́тери моли́ся, да благода́рною душе́ю зове́м ти́: ра́дуйся, уго́дниче Христо́в и те́плый к Бо́гу о на́с моли́твенниче.
И́кос
У́мная очеса́ всегда́ к Вы́шним возводя́, Небе́сных непреста́нно жела́л еси́, свята́го же ра́ди жития́ твоего́ архиере́йства са́ном украше́н бы́в, Це́рковь и лю́ди твои́ми уче́нии обогати́л еси́ и, тече́ние благоче́стно соверши́в, к Бо́гу пресла́вно ду́хом преше́л еси́, на́м святы́я мо́щи твоя́ в па́мять и освяще́ние оста́вив, и́мже ны́не со умиле́нием покланя́ющеся, мо́лимся от страсте́й треволне́ния на́с сохрани́ти, я́ко да в тишине́ богоуго́дно пожи́вше, тебе́ благода́рно вопие́м, глаго́люще: ра́дуйся, о́тче Васи́лие, ско́рый помо́щниче и те́плый к Бо́гу о на́с моли́твенниче.
Пе́снь 7
Ирмо́с: В нача́ле зе́млю основа́вый и Небеса́ сло́вом утверди́вый, благослове́н еси́ во ве́ки, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.
Я́коже пресе́льник от гра́да Му́рома бы́в, к Богома́тери ру́це простира́я, спасе́ние обре́л еси́, святи́телю о́тче Васи́лие: вода́м бо, послужи́вшим тебе́ Бо́жиим манове́нием, гра́да Ряза́ни дости́гл еси́ и, та́мо Христу́ Бо́гу угоди́в, Тому́ ны́не ра́достно пое́ши: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Ряза́нския о́бласти благове́рнаго кня́зя и христоимени́тыя лю́ди ра́дости испо́лнил еси́ твои́м ди́вным по вода́м прише́ствием, сопу́тника и храни́теля Христа́ обре́т, к Нему́же ны́не ра́достно зове́ши: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Я́коже трие́ о́троцы в пещи́ Вавило́нстей о́гненную си́лу угаси́ша моли́твою, та́ко и ты́, святы́й о́тче, о́гнь зло́бы вра́жия и клеветы́ челове́ческия ве́рою и моли́твою угаси́л еси́, поя́ Бо́гу Спаси́телю: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Богоро́дичен: Земле́ свята́я, безсе́менно произрасти́вшая Спасе́ние ми́ра, Христа́ Бо́га на́шего, от бу́ри сопроти́вныя и искуше́ний изба́ви мя́ и из глубины́ зо́л возведи́, да пою́ непреста́нно ми́лости и щедро́ты Твоя́, Ма́ти Всеблага́я.
Пе́снь 8
Ирмо́с: Покрыва́яй вода́ми превы́спренняя Своя́, полага́яй мо́рю преде́л песо́к и содержа́й вся́, Тя́ пое́т со́лнце, Тя́ сла́вит луна́, Тебе́ прино́сит пе́снь вся́ тва́рь, я́ко Соде́телю все́х во ве́ки.
Ангелоподо́бным житие́м возсия́л еси́, святи́телю о́тче Васи́лие, благоче́стия рачи́тель бы́в неусыпа́емь, те́мже со А́нгелы предстоя́ ны́не Престо́лу Влады́ки вся́ческих, моли́ изба́витися на́м от вся́каго прило́га вра́жия, пою́щим ве́рно: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.
На земли́ пожи́в, я́ко А́нгел, с пло́тию, я́ко безпло́тен, безпло́тныя враги́ под но́ги покори́л еси́. Те́мже ны́не со А́нгелы на Небесе́х све́тло лику́я, Христу́ вопие́ши: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.
Исто́чник благода́тных дарова́ний стяжа́в, Богоблаже́нне, пода́ждь ми́ исто́чник умиле́ния и сле́з, да омы́ю душе́вныя моя́ стра́сти и све́том покая́ния убелю́ очерне́вшую мою́ ду́шу, ра́достно поя́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.
Богоро́дичен: Христа́ на́м роди́вшая, ра́дость ве́чную, го́рестных сле́з мои́х не забу́ди и стена́ния души́ моея́ не пре́зри, Всеблага́я, но яви́ на мне́ ми́лость и человеколю́бие Сы́на и Бо́га Твоего́.
Пе́снь 9
Ирмо́с: Вои́стинну Богоро́дицу, Тя́ испове́дуем, спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая, с Безпло́тными ли́ки Тя́ велича́юще.
Ве́лие чу́до на тебе́ ви́дится, преблаже́нне Васи́лие, я́ко блаже́нное те́ло твое́ чрез мно́га ле́та соблюде́ся невреди́мо манове́нием Бо́га, ди́внаго во святы́х Свои́х, Его́же моли́ грехо́в проще́ние на́м дарова́ти.
Адама́нт кре́пкий яви́лся еси́, святи́телю Васи́лие, ве́ру я́ко основа́ние непоколеби́мо в души́ твое́й име́я: мно́ги бо враги́ ви́димыя и неви́димыя победи́л еси́, я́ко до́бр во́ин Влады́ки Христа́, Ему́же моли́ся, да спасе́т тебе́ ра́ди ду́ши на́ша.
Любо́вию чту́ще твою́ па́мять, мо́лим тя́, святи́телю и предста́телю на́ш: моли́ приле́жно Христа́ Бо́га о гра́де твое́м и лю́дех, изба́вити на́с от вся́кия ско́рби и напа́сти, да тя́ се́рдцем и усты́ непреста́нно ублажа́ем.
Богоро́дичен: Ю́же пою́т а́нгельстии чи́ни и сла́вят патриа́рси со архиере́и я́ко Ма́терь Бо́жию, Тебе́, Де́во Богоро́дице, и мы́, гре́шнии, припа́дающе, мо́лим: приста́нище ти́хое бу́ди на́м, обурева́емым страстьми́, и от все́х бе́д сохрани́ на́с ма́терними Твои́ми моли́твами ко Христу́, Сы́ну Твоему́ и Бо́гу на́шему.
Свети́лен
Ца́рственное и́мя нося́, Всецарю́ Христу́ житие́м твои́м после́довал еси́, Ему́же ны́не в черто́зе Небе́снем соца́рствуеши, преблаже́нне Васи́лие, Того́ моли́ и на́с облиста́ти сла́вою Его́ Боже́ственною.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен: Све́том Твои́м озари́ мя́, Всенепоро́чная, во тьме́ грехо́вней содержи́маго, и помози́ ми́ ходи́ти во дни́ Бо́жиих повеле́ний, я́ко да сла́влю Тя́, Всепе́тую, во ве́ки.
Святой Василий Рязанский прославился еще при жизни совершенным чудом. Когда жители Мурома, обманутые Дьяволом, оклеветали его и готовы были убить, он не потерял веру и присутствия духа, а лишь помолился Господу и Богоматери. Затем он совершил небывалое чудо – переплыл по реке, стоя на епископской мантии, более 200 км в Рязань. Это отличный пример веры и мужества.