Житие и творения преподобного Нила Сорского, иконография и молитвы
Николай Майков, известный в православных кругах под именем Нила Сорского – сподвижник русской православной церкви, за свои деяния возведенный в ранг святых. Благодаря его стараниям вышло много церковных текстов, которые активно изучаются богословами и по сей день. Почему Нила Сорского возвели в ранг святых и чем еще знаменит православный монах, разберемся ниже.
Содержание
- 1 Краткое жизнеописание
- 2 Труды и творения преподобного
- 3 Тексты
- 3.1 Тропарь
- 3.2 Кондак
- 3.3 Величание
- 3.4 Акафист
- 3.4.1 Кондак 1
- 3.4.2 Икос 1
- 3.4.3 Кондак 2
- 3.4.4 Икос 2
- 3.4.5 Кондак 3
- 3.4.6 Икос 3
- 3.4.7 Кондак 4
- 3.4.8 Икос 4
- 3.4.9 Кондак 5
- 3.4.10 Икос 5
- 3.4.11 Кондак 6
- 3.4.12 Икос 6
- 3.4.13 Кондак 7
- 3.4.14 Икос 7
- 3.4.15 Кондак 8
- 3.4.16 Икос 8
- 3.4.17 Кондак 9
- 3.4.18 Икос 9
- 3.4.19 Кондак 10
- 3.4.20 Икос 10
- 3.4.21 Кондак 11
- 3.4.22 Икос 11
- 3.4.23 Кондак 12
- 3.4.24 Икос 12
- 3.4.25 Кондак 13
- 3.5 Молитва
- 4 Иконография
Краткое жизнеописание
Житие Нила Сорского наполнено множеством интересных событий, повлиявших на развитие и формирование православия на Руси. Например, благодаря его образу жизни появилась скитское движение, впоследствии распространившееся по всей территории страны.
Житие
Летописи, содержащие информацию о ранних годах жизни Нила Сорского, дошли до наших дней в ограниченном количестве. Известна только дата его рождения – 1433 год. Далее идет большой провал в биографии, и следующее упоминание о Ниле появляется только после вступления в лоно церкви. Он принял монашеский постриг и поступил в ученики к Паисию Ярославовичу. Набравшись знаний у мудрого наставника, молодой Нил направился в паломническое путешествие.
За время своих странствий, монах исходил множество святых мест и даже жил на горе Афон. Там он изучил множество научных трудов, написанных местными настоятелями и святыми отшельниками. Позже эти знания пригодились в формировании собственного духовного развития и создании отдельного направления в православной религии.
Зарождение движения нестяжателей
Движение нестяжателей начало зарождаться практически сразу после возвращения Нила из странствий. Он не остался жить в родном монастыре, а соорудил себе отдельную келью, которая находилась в 15 километрах от обжитых монахами мест. Там он продолжил изучать духовные труды, формируя и оттачивая свой собственный путь к Богу. Видя его самоотдачу и преданность делу, к отшельнику стали прибиваться последователи.
Это стало толчком к постройке нового монастыря, в котором и зародилось движение нестяжателей. Приверженцы подобного образа жизни отличались крайней степенью трудолюбия и считали, что монахи должны иметь только те блага в жизни, которых добились собственными руками. В стенах монастыря также поощрялось духовное подвижничество, а монахи много времени проводили в своих кельях, читая молитвы.
Спор с Иосифом Волоцким
В качестве камня преткновения, из-за которого возник спор между двумя святыми старцами, называют их взгляды на жизненный уклад монастырей. Нил Сорский выступал за отказ от благ земных, которые выражались в принятии помощи от местных крестьян и прочих экономических манипуляций.
Иосиф возглавил противоположный лагерь, заявив, что блага земные не менее важны для церкви, но необходимы не в качестве личного обогащения, а для помощи малоимущим верующим.
Кроме того, Иосиф указывал на тот факт, что отказ от благ земных не позволит монахам нести просветительскую деятельность среди безграмотного населения, так как все время будет уходить на добычу пропитания. Так церковь раскололась на два лагеря, одна сторона которого стала именовать себя «нестяжателями», другая «иосифлянами».
Обратите внимание! Оба настоятеля, несмотря на противоречия, относились друг к другу с уважением и поддерживали строгий порядок в подвластных им землях.
Почитание
Умер святой в 1508 году. Церковное собрание приняло решение, что день памяти этого деятельного старца будет приходиться на:
- 7 мая;
- 3-ю неделю Пятидесятницы, вместе с собором Вологодских святых.
Труды и творения преподобного
Преподобный Нил основал собственное церковное течение, активно продвигая свой взгляд на формирование уклада монастырей. Он оставил немало трудов на эту тему, среди которых особенно выделяют:
- «Устав скитской жизни». Это своего рода наставления юным монахам, помогающие в духовной борьбе и самосовершенствовании;
- «О жительстве от святых писаний». В этом тексте главная роль отводится организации быта в скитском монастыре. Оба религиозных трактата пользовались широкой популярностью, как среди «нестяжателей», так и у некоторых «иосифлян».
Тексты
Для почтения памяти и вознесения почестей Нилу Сорскому разработано большое количество священных текстов.
Тропарь
Тропарь, глас 4:
Удалився бегая Давидски мира, и вся яже в нем яко уметы вменив, и в месте безмолвне вселився, духовныя радости исполнился еси, отче наш Ниле: и Единому Богу изволив служити, процвел еси яко финикс, и яко лоза благоплодна умножил еси чада пустыни. Темже благодарственно вопием: слава Укрепльшему тя в подвиге пустынножителства, слава Избравшему тя в России отшелником уставоположника изрядна, слава молитвами твоими и нас Спасающему.
Ин тропарь, глас 1:
Мирскаго жития отвергся, и мятежа житейскаго бегая, преподобне и богоносне отче наш Ниле, не обленился еси собрати цветы райския от писаний отеческих, и в пустыню вселився, процвел еси яко крин сельный, отонюдуже прешел еси и в небесныя обители: научи и нас, честно почитающих тя, твоим царским путем шествовати, и молися о душах наших.
Кондак
Кондак, глас 8:
Любве ради Христовы удалився мирских смущений, радостною душею вселился еси в пустыни, в нейже подвизався добре, яко ангел на земли, отче Ниле, пожил еси: бдением бо и постом тело свое изнурил еси вечныя ради жизни. Еяже ныне сподобився, во свете неизреченныя радости Пресвятей Троице со святыми предстоя моли, молимтися, припадающе, чада твоя, сохранитися нам от всякаго навета и злых обстояний видимых и невидимых враг и спастися душам нашым.
Ин кондак, глас 3:
Терпя потерпел еси суетныя обычаи и мирския нравы братий твоих, обрел еси пустынное безмолвие, преподобне отче, идеже постом, бдением и непрестанною молитвою в трудех подвизався, ученьми твоими правыя стези указал еси нам шествовати ко Господу. Темже и почитаем тя, всеблаженне Ниле.
Величание
Ублажаем тя, преподобне отче Ниле, и чтим святую память твою, наставниче монахов и собеседниче ангелов.
Акафист
Кондак 1
Возбранному победителю мысленных врагов, мир преслестный и плотския сласти возненавидевшему, в пустыни же псаломски Бога взыскавшему, богоносному отцу нашему составим похвалы. Ты же, яко имеяй дерзновение ко Господу, молися преподобне о нас, верою и любовию чтущих священнейшую память твою, да зовем ти:
Радуйся, Ниле чудотворче, преподобне отче наш.
Икос 1
Ангельскому поревновав житию и великим во отцех подобяся, всего себе обнажил еси мирскаго сплетения, к подвигом же постничества мужески вооружився, опасно путем Божиих заповедей шествовал еси, блаженне, темже и мы, верно чтущии твою священнейшую память, похвалами ублажаем тя сими:
Радуйся, ангельскаго жития подражателю.
Радуйся, древних отец жития последователю.
Радуйся, невидимых врагов мужественный победителю.
Радуйся, заповедей Божиих усердный исполнителю.
Радуйся, отеческих богодухновенных преданий опасный хранителю.
Радуйся, монашескаго постническаго жительства законоположителю.
Радуйся, добродетелей честнейшее зерцало.
Радуйся, образе глубокаго смирения.
Радуйся, ревностный исполнителю Божия хотения.
Радуйся, немощных исцеление.
Радуйся, яко тобою научихомся непрелестным путем спасения ходити.
Радуйся, яко твоим за ны ходатайством надеемся спасение получити.
Радуйся, Ниле чудотворче, преподобне отче наш.
Кондак 2
Видяще твое, паче злата блистающее смиренномудрие, глаголем тебе со дерзновением: яко воистинну Христов еси ученик и снаследник Того Царствия, о, всеблаженне, тем и мы, твоим за ны к Нему ходатайством уповающе получити грехов оставление, вопием: Аллилуиа.
Икос 2
Разумом божественных писаний обогатитися хотя, непрестанно в поучении сих пребывал еси, мудре, тем и напоил еси душу твою благочестия водами и нас имиже насыщаеши, поющих ти любовию таковая:
Радуйся, сокровище божественных разумений.
Радуйся, научивыйся исполнению божественных хотений.
Радуйся, реко, наводненная водою Божия благодати.
Радуйся, разумение божественных писаний сподобивыйся прияти.
Радуйся, жаждущих спасения водою твоих словес напоивый.
Радуйся, тебе последующым образ спасения бывый.
Радуйся, вождю по источником спасения.
Радуйся, желающым независтно преподавый воды нетления.
Радуйся, монахов светлое украшение.
Радуйся, показавый собою тем путь спасения.
Радуйся, победе в мысленной брани научивый.
Радуйся, вся козни вражыя упразднивый.
Радуйся, Ниле чудотворче, преподобне отче наш.
Кондак 3
Силою Вышняго препоясався, дерзновенно исшел еси ко ополчению врагов и образ победы собою показал всем, хотящым последовати твоему мужественному борению, победително поя Господеви: Аллилуия.
Икос 3
Имеяй в себе возносящее тя смиренномудрие, востекл еси добродетелей на высоту, благоразумия крилома украшен: легко прелетел еси вся вражыя сети, тем и в небесный чертог со славою вшел еси, мудре. Мы же, дивящеся высоте твоего добродетелнаго жительства, умильно вопием:
Радуйся, истинный подражателю Христова смирения.
Радуйся, сим достигнувый вечнаго упокоения.
Радуйся, смиренномудрием и благоразумием воскриленный.
Радуйся, смирением и любовию в небесная вознесенный.
Радуйся, оружием смирения и щитом терпения себе вооруживый.
Радуйся, Возносящему смиренныя во смирении духа послуживый.
Радуйся, смирившемуся нас ради Христу усердно подражавый.
Радуйся, кротостию и смирением сокрушивый вражыя вся сети.
Радуйся, научивыйся внутрь сердца таинственно Бога непрестанно пети.
Радуйся, сердце твое Божие жилище сотворивый.
Радуйся, непрестанныя молитвы, яко благовонное кадило, Тому приносивый.
Радуйся, Ниле чудотворче, преподобне отче наш.
Кондак 4
Бурю внутрь имеяй суетных помышлений, не могу вознести ума моего к высоте исправлений твоих, отче, и воспети достойно хвалы твоя, но приими мя, сердечною любовию тя поющаго, и ходатайствуй спасение вопиющему: Аллилуия.
Икос 4
Слышавше твои ученицы твоя спасителная предания и мудрая наставления, радующеся, во след тебе притекоша и, тобою руководими, непостижимая постигоша и неведомая уведеша, благодарно тебе поюще:
Радуйся, спасителная предания твоим учеником предавый.
Радуйся, ко спасению удобный и непрелестный путь сим ясно показавый.
Радуйся, Божия заповеди опасно сохранивый.
Радуйся, и последующих тебе хранению оных научивый.
Радуйся, отеческая спасителная предания совершивый.
Радуйся, научивый нас сим последовати верно.
Радуйся, истинно монашествовати желающым мудрый учителю.
Радуйся, древних знаменосных отец усердный ревнителю.
Радуйся, в небесных селениих ликом оных сопричтенный.
Радуйся, по преставлении твоем дарованием чудес одаренный.
Радуйся, яко тобою приемлем телесных болезней исцеление.
Радуйся, яко твоим за ны ходатайством уповаем прияти грехов прощение.
Радуйся, Ниле чудотворче, преподобне отче наш.
Кондак 5
Светосиянную тя звезду, в пустыни просиявшую, видяще радуемся, и тоя зарею привлекаеми, стекшеся, усердно твою память совершаем, преподобне, светло торжествующе и Богу благодарственно воспевающе: Аллилуия.
Икос 5
Видяще тя яко светлаго светильника, в пустыни непроходней светлосияюща, аще и яко под спудом смиренномудрием крыема, но на верх добродетелей возвысившася, укрытися не могущаго, тем твоими чудесы озаряеми, вопием ти:
Радуйся, от Источника Премудрости мудрости наученный.
Радуйся, талант многоусугубивый, от Бога тебе данный.
Радуйся, делатель Христова винограда явивыйся избранный.
Радуйся, умиления слезами ниву души твоея многобогатно напоивый.
Радуйся, многия плоды добродетелей произрастивый.
Радуйся, райский цвете, в пустыни произрастший.
Радуйся, благовонным миром добродетелей нас облагоухавый.
Радуйся, свете разумений таинственных возсиявый.
Радуйся, тму неведения и мрачнаго забвения разгнавый.
Радуйся, разум писаний отеческих нам уяснивый.
Радуйся, сокровенное в них таинство открывый.
Радуйся, Ниле чудотворче, преподобне отче наш.
Кондак 6
Проповедник истинный воистинну был еси, отче наш Ниле приснопамятне, ясно показуя стезю, ведущую к Горнему Царствию, желающым наследники быти онаго, себе образ показуя истиннаго монашества, делы и словесы научая убегати мирских сплетений и воздвизая присно воспевати божественную песнь: Аллилуиа.
Икос 6
Возсиял еси светом чудотворений, по честнем преставлении твоем являяся в далечайших странах и избавляя от горкаго пленения, чудотворче Ниле, отче наш, тем и мы, твои раби, от бед спасаемии тобою, благодарственно вопием ти:
Радуйся, избавителю плененных.
Радуйся, скорый предстателю на помощь тебе призывающым.
Радуйся, сущым в бедах помогаяй.
Радуйся, от обуревания и насилия духов нечистых преславно свобождаяй.
Радуйся, скорби и печали в радость претворяяй.
Радуйся, демонов коварныя сети растерзаяй.
Радуйся, яко тебе призывающым быстро предваряеши.
Радуйся, яко любящих тя от различных бед и напастей изымаеши.
Радуйся, изнемогающым унынием утешение подавый.
Радуйся, мрачныя облаки скорбей разгнавый.
Радуйся, врачу болезней телесных.
Радуйся, ходатаю благ небесных.
Радуйся, Ниле чудотворче, преподобне отче наш.
Кондак 7
Хотящу тебе от нынешняго преставитися века и взыти ко Господу, ученицы твои стекшеся, токи слез проливающе, глаголаху: не остави нас сирых, о, отче! С ними же и мы вопием ти: и нас не забуди, посещая, утешая и наставляя, снабдевая рабы твоя, тебе любовию почитающыя и вопиющыя Богу: Аллилуиа.
Икос 7
Новое и преславное чудо показал еси, егда в пленении сущему боголюбивому мужу явися, подобие образа твоего написати повелел еси, молниеобразно просиявая и неизреченно того облагоухая. Мы же дивящеся сим, вопием ти таковая:
Радуйся, чудодействий преславных совершителю.
Радуйся, Божия благоволения к людем исполнителю.
Радуйся, свою святыню и дерзновение к Богу сим ясно известивый.
Радуйся, явлением твоим в скорби и болезни сущаго обвеселивый.
Радуйся, скорое избавление от плена тому обещавый.
Радуйся, троекратным явлением всякое сумление отгнавый.
Радуйся, от недуга и скорби того пременивый.
Радуйся, давый твоего лица изображение.
Радуйся, подавый из пленения преславно избавление.
Радуйся, радостно во Отечество того возвративый.
Радуйся, вся того скорби на радость преложивый.
Радуйся, всех преславным чудотворением твоим удививый.
Радуйся, Ниле чудотворче, преподобне отче наш.
Кондак 8
Странное и преславное чудо видяще, тобою совершаемое, о, отче наш Ниле пребогате, молим тя: моли тобою чудодействующаго Бога, да и мы устранимся мира суетнаго и прелестнаго, возможем безбедно житейскую преплыти пучину и в тихое пристанище спасения достигнути ходатайством твоим, во веки благодарственно воспевающе: Аллилуиа.
Икос 8
Весь был еси любве божественныя исполнен, о, всеблаженне, никакоже отступая к люблению плоти и мира, но яко безплотен целомудренно и преподобно твою жизнь совершил еси, темже и благодать приял еси от Бога творити преславная чудеса. Приими убо от усердия нашего приносимыя тебе хвалы сия:
Радуйся, божественныя любве пространное вместилище.
Радуйся, Святыя Троицы жилище.
Радуйся, мысленных врагов крепкий и мужественный победителю.
Радуйся, тебе на помощь призывающым к побеждению сих пособителю.
Радуйся, гражданине пустынный.
Радуйся, в терпении крепкий и дивный.
Радуйся, безмолвия великий любителю.
Радуйся, уединеннаго иноческаго жительства мудрый законоположителю.
Радуйся, монашествующым ко спасению наставниче.
Радуйся, ликом преподобных сопричастниче.
Радуйся, яко со всеми святыми наслаждаешися вечнаго веселия.
Радуйся, с ними радостно наследствуеши небесных селений.
Радуйся, Ниле чудотворче, преподобне отче наш.
Кондак 9
Всякое естество ангельское и человеческое удивися дивному твоему во плоти жительству, о, богоносе отче наш Ниле! Подвигом бо постническим добре подвизався, непреткновенно течение совершил еси. Тем и венцем славы венчался еси от Бога, с лики святых вселився воспевати присно: Аллилуиа.
Икос 9
Ветийства во плоти мудрых обуяша, егда действом Святаго Духа буии умудришася дерзостныя тех языки обуздати, тем и тебе, о, богоносе, не мирская мудрость, но Духа Святаго действо умудри и божественная ветийствующа показа. Мы же похвальную песнь тебе радующеся поем:
Радуйся, премудростию свыше одаренный.
Радуйся, благодатию Святаго Духа озаренный.
Радуйся, таинственный закон монашествующым написавый.
Радуйся, спасителная предания тем предавый.
Радуйся, образе истиннаго монашества.
Радуйся, ходатаю вечнаго блаженства.
Радуйся, спасения наставниче неленостный.
Радуйся, руководителю к получению благ небесных.
Радуйся, гордости рог сломивый.
Радуйся, истинный образ смиренномудрия бывый.
Радуйся, яко твоими за ны молитвами от различных бед избавляемся.
Радуйся, яко твоим к Богу предстательством от вражиих искушений свобождаемся.
Радуйся, Ниле чудотворче, преподобне отче наш.
Кондак 10
Спастися желающым истинный путевождь был еси, о, всеблаженный отче, руководя тех заповедьми Спаса Христа и спасительными предании отец богоносных. Темже и мы желающе сих во след ходити, направляеми молитвами твоими, благоговейно воспеваем: Аллилуиа.
Икос 10
Стена и столп утверждения был еси твоим учеником, показуя собою мужественнаго борения образ и утверждая делы и словесы крепко противостати бранем вражиим. Мы же немощнии, к помощи твоего о нас ходатайства взирающе, хвалу тебе приносим вопиюще:
Радуйся, столпе терпения.
Радуйся, образе мужественаго борения.
Радуйся, храбрый воине ополчения Христова.
Радуйся, гражданине Небеснаго Иерусалима новаго.
Радуйся, на земли сеявый умиление слезами.
Радуйся, на небесех питаяйся вечнаго утешения плоды.
Радуйся, пустынная озлобления благодушно претерпевый.
Радуйся, из пустыни в райская селения возлетевый.
Радуйся, в непрестанных молитвах бодрствовавый.
Радуйся, ум горе к Богу вознесен всегда имевый.
Радуйся, умерщвлением плоти Христу спострадавый.
Радуйся, от Него сподобленный божественыя славы.
Радуйся, Ниле чудотворче, преподобне отче наш.
Кондак 11
Пение похвальное приносящих ти, отче, приими и избави страстей мучительства и обуревания помышлений, тебе бо стяжахом, твои раби, помощника и теплаго к Богу о нас предстателя и молитвенника, надеющеся тобою избавление злых и спасение получити, вопиюще: Аллилуиа.
Икос 11
Светлаго светильника монашествующым Христос тя показа, блаженне, невещественным огнем добродетелей просвещающа и смиренномудрия лучами облистающа нас, зарею же чудес озаряюща, вопиющих ти таковая:
Радуйся, светлый монашествующих светильниче.
Радуйся, света невечерняго сопричастниче.
Радуйся, облаче дождеросный, слезныя токи изливаяй.
Радуйся, молниями благодати тя любящих озаряяй.
Радуйся, громообразно враги устрашивый.
Радуйся, тучами твоих слез сих потопивый.
Радуйся, из-под спуда пустыннаго ясно светиши зарями чудес.
Радуйся, яко глубиною смирения вознеслся еси превыше небес.
Радуйся, тихообразно во смирении и кротости твою жизнь совершивый.
Радуйся, христоподражательныя кротости образ всем бывый.
Радуйся, по преставлении твоем чудесы возсиявый.
Радуйся, сим высоту смирения жительства показавый.
Радуйся, Ниле чудотворче, преподобне отче наш.
Кондак 12
Благодать подати тебе восхотев Великий Дародатель, Владыка сый всех и Господь, и на земли прославленна показати, Егоже прослави на Небеси, дарованием чудес тя обогати, освяти и прослави, и научи воспевати о тебе благодарственую песнь: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще твоя, о, всеблаженне, исправления, подвиги и борения, глубокое смиренномудрие и честное от земных к небесным преставление, восхваляем и благодать чудотворений, юже приял еси от Бога, освятившаго и прославившаго тя и научившаго нас вопити:
Радуйся, подвигов постнических добре совершивый течение.
Радуйся, прерадованное наследивый райское селение.
Радуйся, блистанием добродетелей на земли светло сиявый.
Радуйся, многим твоим трудом на небесех возмездие приявый.
Радуйся, пустыни светлое украшение.
Радуйся, сподобивыйся зрети святых всевеселящее радование.
Радуйся, монашескаго жития светлейшее зерцало.
Радуйся, нам тебе любящым от наветов борителя стена и крепкое забрало.
Радуйся, яко тобою различных искушений избегаем.
Радуйся, яко о нас к Богу предстательством твоим в различных бедах скорейшую помощь обретаем.
Радуйся, здравия телеснаго подателю.
Радуйся, душевнаго спасения ходатаю.
Радуйся, Ниле чудотворче, преподобне отче наш.
Кондак 13
О, всеблаженне и преподобне отче наш Ниле! Приими от нас любовию тебе приносимое пение, избавляя от различных бед и напастей и будущаго мучения ходатайством твоим, да сподобимся и мы с тобою вечно воспевати Триединому Богу благодарственную песнь: Аллилуиа.
Этот кондак читается трижды, затем икос 1-й и кондак 1-й.
Молитва
Отче наш всепреподобнейший Ниле! Приими сию похвальную песнь, тебе любовию и верою приносимую, и милостивно приклонься с небесных высот, яко отец чадолюбивейший, ходатайствуй верою и любовию тя почитающым грехов прощение, жития исправление, кончину христианскую, мирну и ненаветну от духов злобы. И предстани тогда, о отче, прогоняя страх смертный от верных твоих рабов и чтителей твоея священнейшия памяти, безбедно творя разлучение души от тела и лютых мытарств прехождение сильным твоим ко Господу молением и предстателством, благодатию, щедротами и человеколюбием Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, и Его Пресвятейшия Матере, твоим милостивым о нас ходатайством. Надеемся вся сия прошения получити и в день страшнаго суда деснаго стояния улучити со всеми угодившими Богу. Аминь.
Иконография
Некоторое время многие ошибочно принимали икону Павла Новоезерского за образ, посвященный Нилу Сорскому. Позже, в 1675 году, были переписаны предание и канон, посвященные святому старцу. Там появился новый образ иконы, который считается самым ранним из известных на сегодняшний день изображений Сорского.
На нем святой изображен в молитвенной позе, в которой он просит у Всевышнего благословления и милости. Выглядит Нил как мужчина средних лет, лицо которого обрамляет короткая, аккуратная борода. На нем одет белый подрясник, поверх которого лежит темная мантия.