Житие Иакова Алфеева и дни памяти апостола, тексты молитв и о чем просят
Пресвятому Иакову Алфееву повезло – он слушал проповеди самого Иисуса Христа и, уверовав в Спасителя, спас свою душу от греха, а после смерти вознесся на Небеса. Апостол посвятил остаток жизни служению Богу. Он проповедовал слово Божье, искренне веря во всесилие Господа. Прошло две тысячи лет, но христиане помнят праведные деяния ближайшего ученика Христа Спасителя.
Содержание
- 1 Апостол Иаков Алфеев
- 2 Житие Апостола Иакова Алфеева
- 3 Молитвы
- 4 Каноны и акафисты
- 5 Канон святому апостолу Иакову Алфееву
- 5.1 Глас 6 Творение Феофаново
- 5.2 Свети́лен
- 5.2.1 Кондак 1
- 5.2.2 Икос 1
- 5.2.3 Кондак 2
- 5.2.4 Икос 2
- 5.2.5 Кондак 3
- 5.2.6 Икос 3
- 5.2.7 Кондак 4
- 5.2.8 Икос 4
- 5.2.9 Кондак 5
- 5.2.10 Икос 5
- 5.2.11 Икос 6
- 5.2.12 Кондак 7
- 5.2.13 Икос 7
- 5.2.14 Кондак 8
- 5.2.15 Икос 8
- 5.2.16 Кондак 9
- 5.2.17 Икос 9
- 5.2.18 Кондак 10
- 5.2.19 Икос 10
- 5.2.20 Кондак 11
- 5.2.21 Икос 11
- 5.2.22 Кондак 12
- 5.2.23 Икос 12
- 5.2.24 Кондак 13
- 6 День памяти
Апостол Иаков Алфеев
Один из двенадцати апостолов, сын Алфея и родной брат апостола, евангелиста Матвея, посвятил остаток своей жизни Иисусу, Сыну Божьему. Святой видел Христа, слушал его проповеди и поверил во всесилие Бога. Иаков, как и брат его, Матвей, был сборщиком податей для языческого Рима, но уверовав в Спасителя, стал проповедовать веру в Иисуса.
Алфеев присутствовал на Тайной Вечере незадолго до распятия Сына Божьего. Иаков удостоился чести воочию увидеть воскресшего после земной кончины Спасителя. На протяжении сорока дней он слушал исходившие из уст Бога слова пресвятой Божественной истины.
О жизни апостола рассказывает Святое Евангелие. Иаков Алфеев вместе с остальными одиннадцатью учениками Христа и Пренепорочной Девой Марией, находясь в Сионской горнице на десятый день после вознесения Иисуса, удостоился благодати Святого Духа. После божественного посвящения апостол стал проповедовать учение Господа и обращать язычников в христиан, за что еще при жизни стал именоваться «Божественным семенем». Он сеял слова правды и справедливости, помогал людям спастись от гнева Господа и принять веру в Сына Божьего.
Житие Апостола Иакова Алфеева
Жизнь святого описывается в книге «Деяния апостолов», входящей в Новый Завет. Иаков родился в 1 веке до нашей эры в городе Капернауме, что в Галилее (на севере Израиля). В древности эта территория находилась у римлян в подчинении. Алфеев собирал подати с местного населения для ненавистного Рима, за что его не любили земляки. Благодаря брату Матвею он познакомился с Иисусом, который в те времена странствовал по миру и проповедовал в разных городах, в том числе в Галилее.
Послушав проповеди Сына Божьего, Иаков уверовал в величие Христа, принял святое учение, стал критиковать язычество и идолопоклонничество. После земной кончины Иисуса он ходил по странам, проповедовал слово божье и обращал язычников в христиан. Людей, принявших христианство, лечил молитвою к Спасителю. Благодаря чудесам исцеления язычники поверили в Иисуса и стали молиться Сыну Бога.
Алфеев присутствовал на первом в истории Церкви апостольском собрании в Иерусалиме (в 49 году), на котором апостолы приняли важные для христиан правила. Сразу после смерти Сына Божьего он проповедовал веру в Христа в Иудее, а затем отправился в Эдессу (на юго-восток Турции) вместе с Андреем Первозванным. Читал проповеди в Палестине, был в Газе и Елевферополе, а также в селениях древнего Египта. Святой мученически погиб (в 60-62 году) в египетском городе Острацине. Апостола, как и Спасителя, недалекие язычники распяли на кресте.
Незадолго до смерти Иаков Алфеев написал Соборное послание для всех христиан. Апостол предостерег верующих, что вера без дела может умереть. Служение Господу должно сопровождаться добрыми и праведными поступками.
Молитвы
Христианам важно помнить одну из главных заповедей Алфеева. Святой еще при жизни говорил: «Молитесь, молитва исцелит, а усиленная молитва праведника способна на многое». Апостол советовал христианам надеяться на Бога, обращаться с молитвенной просьбой к Господу и первым его последователям. Ученики Иисуса рассказали миру о страданиях Сына Божьего и пресвятом учении Христа, а также показали людям путь к спасению.
Молитва
О, великий угодниче Божий, богоизбранный и богопрославленный апостоле Иакове, брате Господень! Ты еси великий архиерей града Святаго, теплый наш заступниче и ходатай, предстоящий Престолу Пресвятыя Троицы.
Не отрини нас от твоего заступления, но воздвигни нас низверженных многими грехи.
Яко священномученик, имеяй власть решати и вязати, разреши зол наших соузы и любви Божией причти нас и Царствия Небеснаго причастники, блаженне соделай молитвами твоими.
Моли Христа Спаса, да сподобит непреткновенно совершати наше земное странствие, да вечныя и блаженныя жизни на небеси сподобимся и тамо, с тобою вкупе, выну восхваляти Троицу Нераздельную, воспевати Едино Божество Отца, и Сына, и Духа Всесвятаго, во веки веков. Аминь.
Тропарь апостолу Иакову Алфееву, глас 3
В тропаре верующие обращаются с молитвенной просьбой к Иакову Алфееву. Христиане просят его молить Бога, чтобы Спаситель простил грешников и даровал их душам прощение.
Текст
Апо́столе святы́й Иа́кове,/ моли́ Ми́лостиваго Бо́га,/ да прегреше́ний оставле́ние// пода́ст душа́м на́шим.
Перевод: Апостол святой Иаков, моли Милостивого Бога, да прегрешений прощение подаст душам нашим.
Кондак апостолу Иакову Алфееву, глас 2
В кондаке верующие прославляют Иакова Алфеева, который вложил мудрость христианских догматов в души христиан. Сейчас ученик Иисуса вместе с ангелами стоит у престола Владыки, радуется и молит Бога о спасении людей.
Текст
Тве́рдо му́дрости догма́ты в ду́ши благочести́вых вложи́вшаго/ похвала́ми да ублажи́м я́ко Боговеща́теля вси Иа́кова:/ Престо́лу бо сла́вы Влады́чню предстоя́/ и со все́ми А́нгелы ра́дуется,// моля́ непреста́нно о всех нас.
Перевод: Твердо мудрость догматов в души благочестивых вложившего, похвалами прославим все Иакова как проповедающего Бога, ибо Престолу славы Владыки предстоя, он со всеми ангелами радуется, моля непрестанно обо всех нас.
Каноны и акафисты
В каноне, созданном Феофаном, прославляются деяния Иакова Алфеева. Ученик самого Христа Спасителя при жизни проповедовал Божественное учение, спасшее души многих грешников. Христиане просят святого обратиться к Господу и молить у Всевышнего для людей прощения.
В акафисте прославляется пресвятой ученик Бога. Христиане молят Иакова Алфеева о заступничестве и просят молитвами к Господу уберечь людей от беды. Верующие восхваляют деяния святого, вознесшегося на Небеса.
Канон святому апостолу Иакову Алфееву
Глас 6 Творение Феофаново
Пе́снь 1
Ирмо́с: Я́ко по су́ху пешеше́ствовав Изра́иль по бе́здне стопа́ми, гони́теля фарао́на ви́дя потопля́ема, Бо́гу побе́дную пе́снь пои́м, вопия́ше.
Припев: Святы́й апо́столе Иа́кове, моли́ Бо́га о на́с.
Ру́ку ми́ да́ждь, Богови́дче и учениче́ Христо́в, Иа́кове, честны́й тво́й пра́здник похвали́ти устреми́вшуся, и све́т се́рдцу моему́ твои́ми моли́твами возсия́й.
Струя́ми Боже́ственныя му́дрости напое́н, река́ исте́кл еси́ от рая́ сла́дости и земно́е лице́ тече́ньми благоче́стия и́стинно я́ве напои́л еси́.
Свяще́ннейшему ли́ку учени́к Христо́вых счета́лся еси́, Иа́кове, исполня́я число́ двонадеся́тных; с ни́миже, Влады́це предстоя́, на́с помина́й.
Богоро́дичен: Тя́, Пречи́стая Де́во, не́бо простры́й Госпо́дь и зе́млю основа́вый, не́бо земно́е на́м яви́л е́сть, из Тебе́ проше́д пло́тию.
Пе́снь 3
Ирмо́с: Не́сть свя́т, я́коже Ты́, Го́споди Бо́же мо́й, вознесы́й ро́г ве́рных Твои́х, Бла́же, и утверди́вый на́с на ка́мени испове́дания Твоего́.
Боже́ственнаго Ду́ха я́ве прие́м зарю́, во тьме́ су́щим, я́ко у́тро, показа́лся еси́ све́тло, Со́лнца мы́сленнаго возвеща́я все́м явле́ние.
Нога́ твоя́ ста́ я́вственно в пра́вости, блаже́нне, у Царя́ Пра́ваго же и Блага́го, лику́ющи боголе́пно и ше́ствующи стезю́ Небе́сную.
Сы́на Безнача́льна Бо́жия, вся́ творя́щаго Боже́ственною вла́стию, неле́стна Тайноучи́теля, зна́ния и́стины тя́ науча́юща, име́л еси́, Иа́кове.
Богоро́дичен: Мари́е, все́х наде́ждо на Тя́ наде́ющихся, ро́ждши Сло́во, воплоще́нное на́с ра́ди, разли́чных мя́ напа́стей и бе́д, Пречи́стая, изба́ви.
Седа́лен, гла́с 8
Му́дрость и́стинно учи́теля име́в, тя́ науча́ющую су́щим па́че ума́, му́дрость объюро́дил еси́ е́ллинскую, богодухнове́нне; и язы́ком бы́л еси́ свети́льник Боже́ственный, благоче́стия словесы́ направля́я безу́мныя. Те́м изба́вленнии тобо́ю от пре́лести, досто́йно пое́м тя́ и ве́рно ублажа́ем, богоглаго́ливе Иа́кове: моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние пода́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Богоро́дичен: Со́лнца о́блаче разу́мнаго, Боже́ственнаго Све́та Свети́льниче златокова́нный, Нескве́рная, Небла́зная, Всенепоро́чная Влады́чице, омраче́нную ду́шу мою́ ослепле́нием страсте́й безстра́стия заре́ю просвети́, молю́ся; и оскверне́нное мое́ се́рдце омы́й пото́ки умиле́ния, покая́ния же слеза́ми, и от тиме́ния мя́ очи́сти де́л мои́х, да любо́вию зову́ Ти́: Богоро́дице Присноде́во, моли́ Христа́ Бо́га прегреше́ний оставле́ние пода́ти ми́, Тебе́ бо име́ю наде́жду, ра́б Тво́й.
Пе́снь 4
Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла, Бо́г и Госпо́дь, Честна́я Це́рковь боголе́пно пое́т, взыва́ющи от смы́сла чи́ста о Го́споде пра́зднующи.
Са́м тя́ Госпо́дь Еди́н Святы́й честно́му ли́ку ученико́в, блаже́нне, сочета́, честно́е и све́тлое жития́ твоего́ прови́девый.
Чуде́с испо́лнен Боже́ственнаго Ду́ха бы́в, богопропове́дниче, чудотвори́ши бо, неду́ги отгоня́я, и лука́вства духо́в челове́ки свободи́л еси́.
Боже́ственное сия́ние, наше́дшее се́рдцу твоему́, блаже́нне, богосве́тло сие́ соде́ла и прия́тно па́че ума́ дарова́ний сотвори́.
Богоро́дичен: Боже́ственным Твои́м Рождество́м, Де́во Всечи́стая, а́нгельстии чи́ни и земны́х собо́ри совокупи́шася; Миронача́льника бо Христа́ и Спа́са все́х родила́ еси́.
Пе́снь 5
Ирмо́с: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же, у́тренюющих Ти́ ду́ши любо́вию озари́, молю́ся, Тя́ ве́дети, Сло́ве Бо́жий, И́стиннаго Бо́га, от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.
Со́лнцу, блаже́нне, у́мному собесе́дник бы́в, лучи́ ты́ отту́ду прие́мля, е́же по существу́ пе́рвый То́й е́сть, вторы́й по благода́ти бы́л еси́, сла́вне.
У́м чисте́йший име́в, све́тло же и чи́сто се́рдце ты́ стяжа́в, вопло́щшагося Бо́га ви́дел еси́, непостижи́маго ра́зумом.
Уступа́ет ти́, учениче́, вся́ко проро́чество, и вся́ко законоположе́ние, пребога́те; те́ми бо дре́вле Пропове́даемаго самови́дно сподо́бился еси́, блаже́нне, ви́дети.
Богоро́дичен: Се́, Де́во, проро́чески име́ла еси́ во чре́ве Твое́м, Су́щаго над все́ми Влады́ку и Го́спода, и неизрече́нно Сего́, Чи́стая, родила́ еси́, Де́во, по Рождестве́ нетле́нна пребы́вши.
Пе́снь 6
Ирмо́с: Жите́йское мо́ре, воздвиза́емое зря́ напа́стей бу́рею, к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти́: возведи́ от тли́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.
Но́ги твоя́ кра́сныя ми́р неле́стно я́ко благовеству́юще, ми́р су́що преесте́ственный, и у́м преиму́щий, учениче́ Христо́в всече́стне.
Разуме́ти та́инство и пропове́дати стра́шное Бо́жия воплоще́ния сподо́бился еси́, Иа́кове, перводе́льныя лучи́ прие́мый от Самаго́ Высоча́йшаго, приснопа́мятне.
Неизрече́ннаго све́та сия́я све́тлостьми досто́йно, верхо́вный Христо́в апо́столе, приле́жно моли́ся о творя́щих па́мять твою́, сла́вне, пречестну́ю.
Богоро́дичен: Все́ми влады́чествующа тва́рьми я́ко Бо́га Блага́го ро́ждши, согреше́ний мои́х, Пречи́стая, стру́пы до конца́ потреби́, благоутро́бна содева́ющи Ро́ждшагося из Тебе́.
Конда́к, гла́с 2
Тве́рдо му́дрости догма́ты в ду́ши благочести́вых вложи́вшаго похвала́ми да ублажи́м я́ко Боговеща́теля вси́ Иа́кова: Престо́лу бо сла́вы Влады́чню предстоя́ и со все́ми А́нгелы ра́дуется, моля́ непреста́нно о все́х на́с.
И́кос
Я́ко учени́к Христо́в и дру́г Невеще́ственным лико́м спребыва́яй при́сно, и, Све́том озаря́емь невече́рняго светодая́ния, ума́ моего́ тьму́ разреши́, всеблаже́нне: я́ко да твою́ светоно́сную па́мять воспою́, ю́же пое́т вся́ тва́рь, благоче́стно пра́зднующи дне́сь; все́х бо ве́рных наста́вник и свети́льник бы́л еси́, Иа́кове, моля́ непреста́нно о все́х на́с.
Пе́снь 7
Ирмо́с: О́троцы в Вавило́не, пе́щнаго пла́мене не убоя́шася, но посреде́ пла́мене вве́ржени, ороша́еми, поя́ху: благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.
Све́тлостьми и сия́ньми Ду́ха просвеще́ннаго, язы́к мно́жество се́мя Боже́ственное тя́ имену́ет, зову́ще: благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.
Му́дростию укра́шен богодарова́нною ти́ разори́л еси́ мирску́ю му́дрость, богому́дренно зовы́й, апо́столе: благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.
Во всю́ зе́млю изы́де веща́ние твое́, апо́столе Иа́кове, е́же возвести́л еси́, я́ко гро́м, все́м страна́м, прему́дре, Воплоще́нное Сло́во досто́йно пропове́дая.
Богоро́дичен: Святы́х святе́йши, Де́во Ма́ти, Ты́ была́ еси́, я́ко ро́ждши Бо́га несказа́нно, Его́же воспева́юще, непреста́нно зове́м: благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.
Пе́снь 8
Ирмо́с: За зако́ны оте́ческия блаже́ннии в Вавило́не ю́ноши, предбе́дствующе, царю́ющаго оплева́ша повеле́ние безу́мное и, совоку́плени и́мже, не свари́шася огне́м, Держа́вствующему досто́йную воспева́ху пе́снь: Го́спода по́йте дела́ и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Священноучени́к, Небе́сным науче́н и́стинно, блаже́нне, та́инством, проше́л еси́ всю́ вселе́нную, апо́столе, пропове́дая велегла́сно сло́во ве́ры Христо́вы и науча́я неизрече́нною благода́тию: Го́спода воспева́йте дела́ и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Бога́т бы́л еси́ и блаже́н, сподо́блен вся́каго блаже́нства, я́ко собесе́дник и сообита́тель бы́в Влады́це, и коне́чное и́стинно жре́бием до́бре обога́щся, и Сло́ву, свеселя́ся, воспева́ше: Го́спода по́йте дела́ и превозноси́те во вся́ ве́ки.
За ми́р моли́твенник изя́щнейший ко Спа́су ста́ни, блаже́нне апо́столе, прося́ свы́ше бога́тнаго ми́ра Це́рквам, и хва́лящим тя́ ве́рно прегреше́ний оставле́ние, и душа́м спасе́ние, вопию́щим: Го́спода по́йте дела́ и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Богоро́дичен: Ты́ спасе́ния все́м Хода́таица, Богома́ти, яви́лася еси́, Еди́на Всепе́тая, Спа́са ро́ждши Бо́жия, Бо́га Сло́ва, изба́вльшаго на́с дре́вния кля́твы и благослове́ние дарова́вшаго ве́рою зову́щим: Го́спода по́йте дела́ и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Пе́снь 9
Ирмо́с: Не рыда́й Мене́, Ма́ти, зря́щи во гро́бе, Его́же во чре́ве без се́мене зачала́ еси́, Сы́на: воста́ну бо, и просла́влюся, и вознесу́ со сла́вою непреста́нно я́ко Бо́г ве́рою и любо́вию Тя́ велича́ющия.
Яви́лся еси́ ми́ру, я́коже мо́лния претека́я, во тьме́ дре́вле и се́ни неве́дения седя́щия, влеки́й ко Све́ту незаходи́мому Вопло́щшагося Единоро́днаго Сы́на, Его́же самови́дец и де́йственный слуга́ бы́л еси́, блаже́нне; Его́же велича́ем.
Бу́рное, блаже́нне, от небесе́ носи́мое дыха́ние прие́м и язы́ком огнедохнове́нным обога́щся, пожига́еши, я́ко те́рние, безбо́жную мирску́ю му́дрость, свеща́тельными заря́ми пропове́дания Христо́ва сия́я и мра́к разоря́я, Богоблаже́нне.
Приими́, Богогла́се апо́столе Иа́кове, моле́бную пе́снь, ю́же ти́ прино́сим, твою́ пра́зднующе пречестну́ю и пресве́тлую па́мять; изба́ви от грехо́в рабы́ твоя́, верхо́вный Христо́в апо́столе, приле́жно моля́ся, да досто́йно тя́ велича́ем.
Богоро́дичен: Я́ко неискусому́жно во чре́ве Твое́м прие́мши Сло́во, пребыла́ еси́ Нетле́нна, Пречи́стая Де́во, и ро́ждши на́м Емману́ила, су́щаго вку́пе Бо́га и Челове́ка. Сего́ сугу́ба естество́м ве́дуще, Тя́ велича́ем.
Свети́лен
Не я́ко сы́на Алфе́ева, но я́ко ученика́ Сло́ва, разуме́ем тя́, Иа́кове, апо́столов сла́во: и́бо Боже́ственное сия́ние я́вственно прия́л еси́ и благода́ть чуде́с отгоня́ти неду́ги от челове́к, ве́рою соверша́ющих всесвяще́нную па́мять твою́.
Богоро́дичен: Я́ко иму́щи благоутро́бие и ми́лость вели́кую, Богоро́дице Де́во, при́зри, Пренепоро́чная, на мое́ смире́ние и стра́стную бу́рю и печа́лей нахожде́ние разжени́, Чи́стая, и огня́ гее́нскаго изба́ви мя́ Твои́ми моли́твами.
Текст акафиста Апостолу Иакову Алфееву, одному из двенадцати Послов и последователей Господа
Кондак 1
Апостолу Христову, иерарху преславному, столпу необориму Церкви Христовой и мученику, Иакову премудрому, брату Божию блаженному похвальная восписуем, яко ходатаю и скорому помощнику нашему. Ты же, предстояй престолу Пресвятыя Троицы, не престай молитися о нас и твоими молитвами сохраняй нас от всяких бед и зол, верою празднующих память твою и зовущих:
Радуйся, Иакове, первый иерарше Церкви Иерусалимстей и славный священномучениче!
Икос 1
Ангелов Творец и всея твари Содетель, яви тя, Иакове, яко звезду многосветлую, возсиявшую на тверди Церковней, тьму лжеверия прогоняющей, подвигом света мир просвещающую. Мы же, прибегающе к заступлению твоему, сицевая радостно тебе приносим:
Радуйся, яко Богом избран для объявления тайн спасения;
Радуйся, яко по плоти Господень брат показался еси, ученик и самовидец неизреченных тайн Его;
Радуйся, славо Церкви Вселенския;
Радуйся, яко без страха и велегласно словеса Божии среди ярых иудеев людям приносивший;
Радуйся, церкви истинный управителю;
Радуйся, богомудрый учителю непостижимых тайн Божиих;
Радуйся, иерарше Иерусалима дольняго, ныне пребывающий во Иерусалиме горнем;
Радуйся, яко жертву чисту принесл еси Царю и Творцу, егоже пред мучители исповедал, священномучениче;
Радуйся, Иакове, первый иерарше церкви Иерусалимстей и славный священномучениче!
Кондак 2
Издалече прозря твое жительство, отче Иакове, брата тя прия Христос Человеколюбец, яко старший сын в семействе праведнаго Иосифа Обручника был еси. С малых лет, яко назорей, Богу посвящен был, имея жизнь воздержанную. Нравов твоих благостию и ума чистотою, Христов показался еси ученик искренний, сподобился у престола Владыки вечно воспевати: Аллилуиа.
Икос 2
Егда же, Ирод царь, иска Отроча Иисуса, дабы погубити Его, се Ангел Господень во сне явися Иосифу глаголя: «Восстав, поими Отроча и Матерь Его и бежи во Египет». Ты же, Иакове, яко сродник по плоти Иисусов был еси, пребывал со Иосифом и Матерью Его, бегаяй с ними во Египет. Яко друг Христов ближнейший от младенства, прими от нас, Иакове, усердные похвалы:
Радуйся, яко сын был ходящих по пути Господню;
Радуйся, яко лицем к лицу Бога чрез Христа узрел еси;
Радуйся, яко благодать многу приял еси от Христа;
Радуйся, яко Христовым светолитием прсвещен еси;
Радуйся, яко началопастыря Христа брат был еси и приемник во апостолах;
Радуйся, яко сугубы почести от Христа сподобился;
Радуйся, яко Христом Небеснаго Отца обретый;
Радуйся, яко и ныне зриши Христа во свете неизреченнем;
Радуйся, Иакове, первый иерарше Церкви Иерусалимстей и славный священномучениче!
Кондак 3
По вознесении же, Спасителя, лик апостольский, не состязавшись о славе, избра тя Иакове Праведный, священнодействовати Христу в Сионе святем. Особо явися ти, Господь по посвящении тебе на престол церкви Иерусалимстей, показуя тем благоволение Свое к тебе. Мы же дивляшеся такому о тебе Божию благоволению, поем Вседержителю: Аллилуиа.
Икос 3
Служение апостольское трудное, приял еси посреде самых коварных и ярых врагов веры христианския. Тридесять лет неустанно провещал и утверждал еси веру спасительную во граде Святем и земле Палестинстей. Темже, благодаря Творца и Спаса нашего, славословим тя великаго избранника Божия:
Радуйся, яко Иерусалим на проповедывание Слова Божия, Промыслом Господним указался тебе;
Радуйся, яко велику власть от Бога приял еси;
Радуйся, благовестниче Агнца Божия, вземлющаго грехи мира;
Радуйся, крестяй народ иудейский во имя Отца, и Сына, и Святаго Духа;
Радуйся, пастырю добрый и учителю светлый, яко тобою Бог украси церковь свою;
Радуйся, кладезе из него же воды живой напояемся;
Радуйся, яко приемши крест апостольский неутомимо стопам Спасителевым последовал еси;
Радуйся, яко Божественнаго Духа светозарением, тьму лжеверия разрушал и верных сердца просвещал еси;
Радуйся, Иакове, первый иерарше Церкви Иерусалимстей и славный священномучениче!
Кондак 4
Много народа иудейскаго к Церкви Христовой обратил еси, отче праведный, по великому доверию к слову твоему. Праведным житием своим, обретал еси любовь и почитание и иудеев необращенных. Сего ради восхваляюще неустанные труды твоя, усердно зовем Богу: Аллилуиа.
Икос 4
Не взирая на ненависть к христианом синедриона и первосвященников иудейских, оклеветавающих христиан, яко врагов закона Моисеова, ты отче Иакове, мудродеюще свидетельствовал: обращающийся к вере Христовой – не отпадает от истинной веры отеческой. Мы же, видя премногую твою добродетель, пастыря неутомимаго Церкви Христовой, благодарно зовем ти:
Радуйся, яко житием твоим праведным злославные враги укроти и посрами;
Радуйся, яко пути вся вражия стесняеши широтою Божественнаго разума;
Радуйся, яко благодатию, изливающейся от уст твоих, научал овцы словесныя веровати в Троицу Единосущную;
Радуйся, столпе благочестия непоколебимый и стена Церкви необоримая;
Радуйся, яко возсиял еси сущим во тьме неразумия, всех созывающе к высоте благочестия;
Радуйся, яко собрав проповеданием высокаго жития твоего, стадо твое, сие от волков лютых избавил еси;
Радуйся, яко Брат Божий, Сына Бога Вышняго доблественне исповедал на земли;
Радуйся, яко мудростию обложен, благодатию озарен, мирною красотою украшен, апостоле святе.
Радуйся, Иакове, первый иерарше церкви Иерусалимстей и славный священномучениче!
Кондак 5
Служение иерарше в Церкви Иерусалимстей совершал еси с велиим благоразумием, воздавая должное и истинней вере отцев. Ревнители же закона ветхозаветнаго, видеша в тебе, отче Иакове, яко образ первосвященника израильскаго. Мы же, даровавшему тебе премудрость велию, Богу немолчно воспеваем: Аллилуиа.
Икос 5
Проводя путь свой земный свято от чрева матери своея, сподобился входити во Святая храма Иерусалимскаго. Усердно молился еси об отпущении грехов народа. Ожестели колени твои, отче Иакове, от беспрестанных преклонений в молитвах. Сего ради и мы восхваляем тя по достоянию, яко молитвенника нашего пред Богом:
Радуйся, яко житием твоим добродетельным, люди своя просвещал, яко светозарное солнце;
Радуйся, яко дея учил презирати плоть, прилежати же душе безсмертней;
Радуйся, делатель вертограда Христова усердный;
Радуйся, яко Божественнаго Духа благодать прием, попалил еси тьму лжеверия;
Радуйся, яко плоть духу совершенно поработивый;
Радуйся, молитвенниче к Богу неустанный;
Радуйся, яко союзом любви спряг стадо твое;
Радуйся, яко благодати исполнен, свет мира и соль вселенныя был еси;
Радуйся, Иакове, первый иерарше Церкви Иерусалимстей и славный священномучениче!
Кондак 6
Духом Святым просвещаем был еси, отче Иакове, егда чин Божественныя литургии мудре устроил еси. Уподобился сеятелю добраго семени, стократный плод приносящаго. И ныне с небес на ны милостиво призираеши и преизобильно всем нам благодать подаеши от щедраго Христа Бога, ему же со ангелы в небесех поеши: Аллилуиа.
Икос 6
Служению Божественныя литургии от самого Христа научен был еси. Закон жизни Церкви Христовой положил еси, отче Иакове, жизнодательным духом законополагая и вещая неизреченные тайны Божии. Паству свою таинствы церковными освящая и тайнам веры уча. Мы же тебе, Троицы Святыя верному служителю воспеваем таковая:
Радуйся, чина церковнаго благоукрасителю;
Радуйся, яко мир просветил, блаженне, ученьми твоими.
Радуйся, яко Духом Святым чрез тебе свет Богопознания излияшася в мир;
Радуйся, яко чрез тебе начертаны тайны неба и земли;
Радуйся, яко в тайны Божии духом вознесыйся;
Радуйся, яко Божественными зарями проповедания твоего, возсиял седящим во тьме прелести, свет благодатный;
Радуйся, яко умом чистым и святыми устами Богодохновенне спасение всем верным предложил еси;
Радуйся, яко Бог Слово богатно просвети тя блистании Божественныя благодати;
Радуйся, Иакове, первый иерарше церкви Иерусалимстей и славный священномучениче!
Кондак 7
Бывша посреде благовествующих народом языческим слово Христово, распря и состязание о законе Моисеове. Собран бысть сего ради собор апостольский во граде Иерусалиме, под предстательством твоим, отче Иакове. Слово твое весомое о спасении души в Церкви христианской, не сохраняя весь обряд закона Моисеова, собор ендинодушно приял еси и чрез апостолов церквам возвестил еси. Мы же ублажаем тя, научившу яко право разумети учение Христово и пети Тому: Аллилуиа.
Икос 7
Мудре вразумлял, отче Иакове, на соборе о скончании времени Завета Ветхаго и паки о Промысле Божием о обращении и спасении народов языческих. Предстательством же на соборе апостольском сем, иерарха церкви Иерусалимстей – матери Церквей, низлагается ересь латинских пап о Богоустановленности первенства престола Римскаго. Мы же, яко великому во иерарсех Христовых, взываем ти:
Радуйся, истолкователь воли Божией, ему же без ропота покорилась вся церковь иудеев-христиан;
Радуйся, яко научаеши о спасении благодатиею Христовой не только иудеев, но и язычников;
Радуйся, яко свидетельствуеши о согласии слова Христова с учением пророков и преданий отеческих;
Радуйся, яко седящим во тьме, законы спасительные предлагал и к свету благоверия приводил;
Радуйся, разумнаго света заре, церковное светило, святительская красото;
Радуйся, глубокий кладезе истиннаго Боговедения;
Радуйся, яко реки источаеши Богоглаголиваго твоего чрева;
Радуйся, яко премудрости чаша явился еси, добродетели исполненна;
Радуйся, Иакове, первый иерарше церкви Иерусалимстей и славный священномучениче!
Кондак 8
Явился еси ты ,отче Иакове, яко мудрый христианин, миротворец и истолкователь Закона и Истины в слове – послании «ко двунадесяти коленам в рассеянии», кои пребывали в немалом брожении и недоумении о учении Христовом. Просвещал еси и вразумлял, яко воля Божия есть воля Бога Израилева, Бога Авраама, Исаака, Иакова. Тем же и нас научи пети от всего сердца Творцу и Зиждителю: Аллилуиа.
Икос 8
Проповедь же апостольская доносилась и к сущим далече от града Святаго коленам израилевым. Смущение бысть у праведных иудеев: явление Христово – чаяние народа Божия или низложение закона Моисеова. Воистину Богоразумно окормлял ты , отче Иакове, Церковь Иерусалимскую, не оставляя обряда Моисеова – укреплял обращенных в благодати Христовой. Рекл ты Павлу апостолу: «Сколько тысяч уверовавших иудеев, и все ревнители Закона суть». Мы же восхваляям тя, горнюю премудрость стяжавшаго:
Радуйся, яко словом Богоразумия люди от неведения избавлял и ко Христу приводил еси;
Радуйся, яко Божественный разум стяжал еси;
Радуйся, яко труды своими к воде спасительной овцы словесныя приводил еси;
Радуйся, яко праведно дадеся ти жребий пастырскаго о душах попечения;
Радуйся. яко притяжал еси паствы сердца и любве к тебе исполненная;
Радуйся, якоже солнца заря возсиял еси миру учении твоими, Богогласе;
Радуйся, искусный ловитель душ людских;
Радуйся, Божественной благодати светило;
Радуйся, Иакове, первый иерарше церкви Иерусалимстей и славный священномучениче!
Кондак 9
Ветия многовещанные не смеют витийствовати о твоей, отче Иакове, мудрости. Егда же роптание бысть у иудеев-новообращенных о учении Христовом, слышавше, яко спасается человек токмо верою, полагавше ложно, яко в угоду «языком» обращаемым, упразднялись дела закона Моисеова. Тогда ты , отче Иакове, в послании твоем вразумляеши, яко не в едином книжном научении и внешнем исповедании есть вера спасительная, а в вере поспешествуемой любовию и делами во имя Христово. Ему же, милосердному Человеколюбцу непрестанно взываем: Аллилуиа.
Икос 9
Ведал ты, отче Иакове, како извращена бысть жертвенная вера Авраамля, в веру лицемерную и мертвую вождей иудейских. Верно обличаеши «учителей мудрости» и наставляеши народ в вере христианской – терпеливой во испытаниях, уповающей на Бога, несущей тягости во смирении. Мы же, тебе яко Богомудрому наставнику, благодарно воспеваем:
Радуйся, яко возвещаеши: тело без духа мертво есть, тако и вера без дел мертва есть;
Радуйся, яко научаеши: радость имейте, егда во искушения впадаете различна;
Радуйся, яко просвещаеши: блажен муж иже претерпит искушения, зане приимет венец жизни;
Радуйся, яко глаголаши: искушения вашея веры соделывает терпение;
Радуйся, яко умудряеши: ведущему убо добро творити, и не творящему грех есть;
Радуйся, яко вразумляеши: любы мiра сего – вражда Богу есть;
Радуйся, яко призываеши: молитеся друг за друга, много бо может молитва праведнаго поспешествуема;
Радуйся, яко взываеши: обративый грешника от заблуждения пути его, спасает душу от смерти.
Радуйся, Иакове, первый иерарше Церкви Иерусалимстей и славный священномучениче!
Кондак 10
Укреплял еси, отче Иакове, обращенных в вере и к страданиям прегутовлял предстоящим. Призывал к истинному единению с пророками, терпению и упованию молитвенному на Бога, всех и вся Содержащему в деснице Своей. И нас, недостойных, сподоби молитвами твоими, разумно пети Богу: Аллилуиа.
Икос 10
Тако научал еси, люди твоя, вере Христовой, спасительной: «Вера бо чиста и нескверна пред Богом есть, еже посещати сирых и вдовиц в скорбех их и нескверна блюсти себе от мiра» и еще «Милость есть жизнь души». Мы же, отче Иакове, тебе молящемуся о обновлении окамененных и изсохших сердец наших неустанно взываем:
Радуйся, яко речеши: суд без милости не сотворшему милости.
Радуйся, яко вразумляеши: гнев бо мужа, правды Божия не соделывает.
Радуйся, яко просвещаеши: плод правды в мире сеется творящими мир.
Радуйся, яко глаголеши: Господь гордым противится, а смиренным дает благодать.
Радуйся, яко взываеши: смиритеся пред Господем и вознесет вы.
Радуйся, путеводителю наш на небеси.
Радуйся, слова Божия неложный истолкователю.
Радуйся, нас на подвиг деятельные любви подвигающий.
Радуйся, Иакове, первый иерарше Церкви Иерусалимстей и славный священномучениче!
Кондак 11
Отпавшие от благодати вожди иудейские, видеша, яко множество мужей и жен к Церкви Христовой прилагается, доверия ради апостола всеславнаго. Зломыслили, лжеучители, конец положити сему. Нестерпим бо был синедриону праведник истинный, служащий Господу беспорочно.Нас же, отче Иакове, благослови, укрепи и настави возрастати в вере спасительной, поюще Богу: Аллилуиа.
Икос 11
Во днех празднования Пасхи, собрашася вся колена иудейския и множество язычников во град Иерусалимский. Ты же, отче Иакове, неустанно проповедовал глаголы жизни вечныя. Ведавше об отъезде, во днех сих, прокурора Феста, начальницы иудейские совет положиша убити тя, пастыря града Святаго. Мы же тебе, яко мужественному воину Христову усердно вопием:
Радуйся, яко истину Христову пред вожди небоязненно вещавый.
Радуйся, православия светило.
Радуйся, правил церковных нелицеприятный блюстителю.
Радуйся, яко тобою Церковь Христова дивно красуется.
Радуйся, яко Богомудрыми ученьми умы верных к небеси возводиши.
Радуйся, яко крепостию проповеди зиму прелести разрушил еси.
Радуйся, всемудрый ловче, святый иерарше и проповедниче.
Радуйся, яко луч Солнца Правды испусти тя Христос, просветившаго всю землю.
Радуйся, Иакове, первый иерарше Церкви Иерусалимстей и славный священномучениче!
Кондак 12
Первосвященник, же иудейский, саддукей Анан, повелел пред храмом Иерусалимским созвати собрание народа великое. Лестию же, отче Иакове, завлещен был еси на криле храма Святаго, где нечестивыми вопрошен был пред собором людским: «Реки нам, о Распятом». Ты же, силою, от Бога тебе дарованною облеклся еси, готовый мучения всякия претерпети Христа ради. Мы же, Богу, в мученичестем подвизе тебя укрепившем гласом велим воспеваем: Аллилуиа.
Икос 12
Исполнився же, Духа Святаго, ты отче Богоносче, изрек пред народом: «Он сидит на небесех, одесную Силы Всевышней и грядет на облацех небесных». Слышавше сия нечестивии, скрежетаху зубы своими и единодушно устремились нань. Низвержен был долу апостоле святе, с криле храма Святаго. Востав же на колени, Творцу молился о помиловании убивающих тя. Камением до смерти побиваем был при стене храма Святаго. Там же паствою твоею погребен бысть. Мы же, ти, представшему пред престолом Святыя Троицы радостно зовем:
Радуйся, яко от иудей свержен был, небесных чертогов сподобился еси.
Радуйся, яко подражатель страсти Господней был убиваем.
Радуйся, горняго Иерусалима апостольское основание.
Радуйся, яко жертву чисту принесл еси Царю и Творцу.
Радуйся, яко в Церковь Небесную священно вшел еси, обливаем , блаженне, кровию.
Радуйся, яко тя заступника крепкаго пред Богом имеем.
Радуйся, яко престолу Святыя Троицы предстоиши венценосче праведный, нетленных наслаждаешися честей.
Радуйся, священномучениче непобедимый, иерарше прехвальный и светильниче всемирный.
Радуйся , Иакове, первый иерарше Церкви Иерусалимстей и славный священномучениче!
Кондак 13
О, преславный апостоле Иакове, брате Господень, Церкви Христовой светильниче многосветлый. Прими от благоговейных сердец с любовию приносимое хваление тебе. Испроси нам у Христа Бога утверждение в вере, оставление прегрешений и избавления от вечнаго осуждения и да удостоимся в Небеснем Царствии, купно с тобою, во веки пети Богу: Аллилуиа.
Сей Кондак читается трижды. Затем 1-й Икос “Ангелов Творец…» и 1-й Кондак «Апостолу Христову…».
День памяти
Почитание апостола установилось еще в 1-4 столетии. На Русь вера в Сына Божьего пришла из Византии только в 10 веке. К тому времени христианство распространилось во многих странах, а в некоторых государствах даже стало господствующей религией. Русь переняла от Византии не только христианское учение, но и многие церковные обряды. Началось строительство церквей и почитание святых мучеников. Икона апостола чаще всего встречалась в храмах древнего Новгорода.
Деяния Иакова в наши дни помнят в православии и католицизме. В православной церкви праздник апостола отмечается 9 октября (по старому стилю). В этот день две тысячи лет назад египетские язычники убили святого – пригвоздили к кресту. Память Иакова, сына Алфея, (по новому стилю) отмечается ежегодно 29 ноября.