История появления иконы Страшный суд Божий, описание сюжета и молитвы
Страшный суд – это каноническое понятие, которое отражается не только в священных писаниях, но и на полотнах икон. Апокалипсиса ожидают как расплату за мирские грехи, каждый христианин готовится предстать перед судом после окончания мирской жизни. Сцены, изображенные иконописцами, это картинки канонического типа, на которых можно увидеть воочию то, что многократно описано посланниками Божьими.
История появления
Первые упоминания об иконах, которые изображают сюжет Судного дня, относятся к IV веку. Это предшествие каноническому сюжету, который был полностью сформирован византийцами к началу XV века. На территории Киевской Руси первое изображение со сценами Апокалипсиса появилось на стенах Кирилловского монастыря. Позднее историки зафиксировали эти изображения на стенах Дмитровского, а также Георгиевского храма.
Немного про сюжет Судного дня
Сюжетность икон вариативна, но при проведении общего анализа специалисты выделили 3 основные темы:
- доминирование Иисуса как спасителя;
- борьба ангелов с демонами;
- изображение небесного рая или рая на земле, к которому стремится любой верующий человек, попавший на Страшный суд.
Основные сцены Суда Божьего
Некоторые изображения требуют пристального толкования. Как правило, полотно построено по типу ярусов. У каждой иконы есть передний и задний планы. Для иконописцев Судного дня существуют определенные правила, которые продиктованы каноном:
- изображение Адама и Евы как первых земных людей;
- обозначение черного человека вблизи сатаны (это фигура Иуды, который предал Иисуса);
- 4 ангела, которые изображаются отдельно, это архангелы, призванные служить Богу;
- часто встречающиеся изображения книг – это напоминания о том, что все поступки человека будут записаны, а затем зачитаны перед дверью Страшного суда.
Значение иконы в православии
У многих верующих икона вызывает животный страх. На самом деле, ее целью является призыв к переосмыслению жизни человеческой, напоминание о смертности или тленности. Священнослужители отмечают, что это изображение позволяет ощутить священный трепет: это одновременно призыв, угроза и обещание расплаты за грехи.
О чем просят перед иконой
Икона дана православным для свершения покаянных молитв. Это шанс на получение отпуска прегрешений, а также возможность обновления. Перед ликами архангелов, Иисуса, перед телами демонов, изображением Иуды молят о даровании надежды, о возможности искупления или необходимости перемен.
Текст молитвы
Перед изображением принято читать особую молитву, которая помогает осмыслить суть. Текст обращения к Иисусу предваряют прочтением гласа из кондака.
Кондак Недели о Страшном Суде, глас 1
Егда приидеши, Боже, на землю со славою, и трепещут всяческая, река же огненная пред судищем влечет, книги разгибаются, и тайная являются: тогда избави мя от огня неугасимаго и сподоби мя одесную Тебе стати, Судие Праведнейший.
Молитва
Яко на Страшнем Твоем, и нелицеприемнем предстояй Судилищи, Христе Боже, и осуждения подъемля, и слово творя о содеянных мною злых: сице днесь, прежде даже не приити дневи осуждения моего, у святаго Твоего Жертвенника предстоя пред Тобою, и пред страшными и святыми Ангелы Твоими, преклонен от своея совести, приношу лукавая моя и беззаконная деяния, являяй сия и обличаяй. Виждь, Господи, смирение мое, и остави вся грехи моя, виждь яко умножишася паче влас главы моея беззакония моя. Кое убо не содеях зло? Кий грех не сотворих? Кое зло не вообразих в души моей? Всякое мое чувство и всякий уд оскверних, растлих, непотребен сотворих, делателище быв всячески диаволе. И вем, Господи, яко беззакония моя превзыдоша главу мою. Но безмерно есть множество щедрот Твоих, и милость неизреченна незлобивыя Твоея благости, и несть грех, побеждающь человеколюбие Твое. Темже, Пречудный Царю, незлобиве Господи, удиви и на мне, грешнем, милости Твоя, покажи благости Твоея силу и яви крепость благоутробнаго милосердия Твоего, и обращающася приими мя, грешнаго. Приими мя, якоже приял еси блуднаго, разбойника, блудницу.
Приими мя, пребезмерне и словом, и делом, и похотию безместною, и помышлением безсловесным согрешивша Тебе. И якоже во единонадесятый час пришедших приял еси, ничтоже достойно соделавших, тако приими и мене, грешнаго: много бо согреших, и осквернихся, и опечалих Духа Твоего Святаго, и огорчих человеколюбную утробу Твою, и делом, и словом, и помышлением, в нощи и во дни, явленне же и неявленне, волею же и неволею. И вем, яко представиши грехи моя предо мною таковы, яковы же мною содеяшася, и истяжеши слово со мною, о ихже разумом непрощенно согреших. Но, Господи, Господи, да не праведным судом Твоим, ниже яростию Твоею обличиши мя, ниже гневом Твоим накажеши мя.
Помилуй мя, Господи, яко не токмо немощен есмь, но и Твое есмь создание. Ты убо, Господи, утвердил еси на мне страх Твой, аз же лукавое пред Тобою сотворих, Тебе убо единому согреших. Но молю Тя, не вниди в суд с рабом Твоим. Аще бо беззакония назриши, Господи, Господи, кто постоит? Аз бо есмь пучина греха и несмь достоин, ниже доволен воззрети и видети на высоту небесную от множества грехов моих, ихже несть числа. Киими бо не растлихся грехи? Киими не содержахся злыми? Всяк грех содеях, всякую нечистоту вложих в душу мою: непотребен бых Тебе, Богу моему, и человеком. Кто возставит мя, в сицевая злая и толикая падшаго согрешения?
Господи Боже мой, на Тя уповах: аще есть ми спасения упование, аще побеждает человеколюбие Твое множества беззаконий моих, буди ми Спаситель, и по щедротам Твоим и милостем Твоим, ослаби, остави, прости ми вся, елика Ти согреших, яко многих зол исполнися душа моя, и несть во мне спасения надежды. Помилуй мя, Боже, по велицей милости Твоей, и не воздаждь ми по делом моим, и не осуди мя по деянием моим, но обрати, заступи, избави душу мою от совозрастающих ей зол и лютых восприятий. Спаси мя ради милости Твоея: да идеже умножится грех, преизобилует благодать Твоя. Даруй ми слезы сокрушения и умиления сердечнаго, возводящая падшия ко своему наследию, ими же очищуся от всякаго греха, ибо страшно и грозно место имам проити, тела разлучився: множество тогда, мрачное и безчеловечное демонов срящет мя, и никтоже в помощь спутствуяй или избавляяй, но дела моя осудят мя. Сего ради прежде конца в покаянии приими мя и никогдаже отлучайся мене, раба Твоего, но всегда во мне почивай, не предаждь мене крамоле змиине и желанию сатанину не остави мене, яко семя тли во мне есть.
Ты убо, Господи Боже покланяемый, Царю Святый, Иисусе Христе, сохрани мя Духом Твоим Святым, Имже освятил еси Твоя ученики. Даждь, Господи, и мне, недостойному рабу Твоему, спасение Твое: ум мой светом разумения Святаго Евангелия Твоего просвети, душу любовию Креста Твоего озари, сердце чистотою словесе Твоего убели, тело мое Твоею страстию безстрастною исцели, мысль мою Твоим смирением сохрани, и воздвигни мя к деланию заповедей Твоих, и даруй ми бодренным сердцем и трезвенной мыслию всю настоящаго жития нощь прейти, ожидающему пришествия светлаго и явленнаго дне Твоего. Ты убо еси, Господи, Свет, паче всякаго света, Радость, паче всякия радости, Упование, паче всякаго упования, Жизнь истинная и Спасение, пребывающее во веки веков. Аминь!