Житие апостола Иакова Зеведеева и почитание в православии, тексты молитв
О 12 апостолах, избранных Христом на служение, знают все верующие. Им посчастливилось быть при Нем, слушать Его, пройти с Ним весь путь до конца. У каждого из учеников была своя судьба. Один из них Иаков, именуемый Зеведеевым, стал первым из апостолов, принявшим мученическую смерть. Но не все христиане знают, какой жизненный путь пришлось пройти Христову ученику, и какие почести совершаются Православной церковью по отношению к святому апостолу.
Житие святого Иакова Зеведеева
Иаков, как и его младший брат Иоанн, был незаурядным, решительным человеком. Но, в отличие от брата, ему не суждена была долгая жизнь.
Происхождение
Местом рождения будущего ученика Христа была Галилея. Его отец Зеведей рыбачил на Геннисаретском озере. О матери сведения не сохранились. Известно лишь, что звали ее Саломией. Иаков пошел по стопам отца, добывая пропитание для семьи рыбной ловлей.
Обращение к Богу
Иисус Христос впервые увидел Иакова и его брата Иоанна на реке во время починки сетей. Призванные Иисусом, оба брата оставили отца и работников, готовые следовать за Ним повсюду.
Братья обладали порывистым нравом и горячим темпераментом, за что были прозваны Христосом «Воанергесом», что означало «Сыны грома».
О пылком характере братьев можно судить по эпизоду с самарянами, отказавшими принять у себя Христа. Рассердившись, Иоанн и Иаков предложили Иисусу наслать на жителей села небесный огненный дождь. И только запрет милосердного Господа Иисуса Христа остановил их.
То же самое наблюдается во время просьбы Иакова Заведеева и его брата о предоставлении им почетных мест возле Господа. Но Иисус не рассердился на братьев. Душевные порывы опрометчивых и наивных учеников Господь использовал для наставнических целей.
Особое отношение Христа к Иакову выражается в том, что апостолу было обещано дать испить из чаши, предназначенной для Него Самого.
Иаков, как и его брат Иоанн и апостол Петр, стал свидетелем многих Божественных деяний и тайн Спасителя:
- необычного улова рыб;
- возвращения к жизни умершей дочери Иаира;
- исцеления тещи Петра – первого ученика Иисуса.
Иаков был одним из трех, взятых на гору Фавор для открытия тайны Преображения Иисуса. Святой апостол находился рядом со Спасителем во время молитвы в Гефсиманском саду до взятия Его под стражу по приказу книжников и первосвященников.
Проповедническая деятельность
После распятия Иисуса Христа, воскресения и вознесения Его на апостолов сошел Святой Дух. Каждому ученику была предопределена страна для проповеди. Иакову выпала Испания, куда он отправился проповедовать слово Божие.
Апостол обладал не только строптивым характером, но и бесстрашием. Поэтому он вернулся в Иерусалим, открыто возвещая истину об Иисусе как о Спасителе мира.
Иудеи, бессильные против слова Иакова, наняли ученого волхва Гермогена, поручив ему посрамить святого. Но Гермоген не только не смог противостоять духоносному мужу, но и сам принял Христову веру.
Толпы людей собирались вокруг Иакова во время его проповедей. Его слова затрагивали души многих людей, после чего те принимали новую веру, тайно крестясь. Благодаря миссионерской деятельности святого было создано множество христианских общин.
Кончина
В 44 году (по некоторым источникам – в 42 г) от Рождества Христова прервалась земная жизнь Иакова Заведеева.
Согласно Священному Преданию, иудеи, ненавидевшие Иакова за его проповедническую деятельность, пожаловались на святого царю Ироду, потребовав судилища над апостолом.
Схваченного по приказу царя Иакова бросили в темницу и подвергли пыткам, заставляя отречься от веры. Но святой оставался верен своему Учителю, продолжая свидетельствовать о Его великой миссии даже после вынесения приговора.
Один из тех, кто донес на Иакова, именуемый Иосией, пораженный мужеством апостола, поверил его словам о Христе – Мессии, посланным Господом. Уверовав во Христа, он стал молить Иакова о прощении, покаявшись в своих прегрешениях.
За всенародное признание веры во Христа Иосию присудили к смерти вместе со святым апостолом. Оба приговоренных к казни были обезглавлены.
Почитание святого апостола в православии
По одной из версий, царь Ирод Агриппа приказал поместить останки апостола на дно лодки, пустив ее по Средиземному морю. Неведомая сила прибила лодку к испанскому берегу, где проповедовал святой. Выброшенная на побережье лодка с останками апостола пролежала там несколько веков.
Существует также предание, что два ученика святого, забрав его тело, поплыли в лодке по морю, чтобы найти место для захоронения останков Иакова. Через несколько дней они достигли берегов Испании и высадились на территории кельтского города Ирия Флавия. Там они обратились к некоей Атии – знатной женщине, с просьбой о погребении учителя на ее земле.
Женщина донесла на них местному правителю, исповедующему язычество. Христиан заточили в темнице, но, по воле Господа, пославшего к ним на помощь ангела, они вышли из заточения.
Это чудесное событие настолько поразило царя и его приближенных, что они уверовали во Христа и предоставили для погребения святого усыпальницу Атии. Позже обоих учеников похоронили рядом с учителем. Постепенно место вокруг гробницы опустело и заросло лесом, скрыв надолго святую усыпальницу.
В 813 году гробница с нетленными останками святого Иакова была обнаружена монахом-отшельником Пелайо, жившем неподалеку. Путь к усыпальнице монах нашел благодаря видению. Путеводная звезда указала Пелайо дорогу к святым останкам. Обнаружив святое место, монах поспешил в Ирию, чтобы уведомить епископа Теодомира о священной находке.
Это послужило началом почитания святого апостола. Местность, где были найдены мощи Иакова Зеведеева, назвали Компостеллой, что означало «место, отмеченное звездой».
В 896 году, по приказу короля Альфонса III, началось строительство небольшой церкви на месте нахождения ковчега. Постепенно местность все больше заселялась, небольшой поселок перерос в город Сантьяго-де-Компостела. В 1075 году здесь построили собор, куда перенесли гробницу святого Иакова.
Благодаря испанским мореходам слава святого апостола распространилась по всему миру. Имя «Сантьяго» присвоили своим городам такие страны, как:
- Куба;
- Доминиканская Республика;
- Аргентина;
- Чили.
Храмы, посвященные Иакову Заведееву, построены в Иерусалиме и в Москве. В Иерусалиме церковь возвели на месте казни апостола, захоронив там голову святого. В Москве церковь находится в Казенной слободе. В ней помещены частицы мощей святого, привезенные из Испании.
Православной церковью празднование Дня святого Иакова назначено на 13 мая и 13 июля по новому стилю (30 апреля и 30 июня по старому календарю). Католическая церковь совершает почитание святого 25 июля. При выпадении празднования на воскресный день в Испании торжественные мероприятия, посвященные святому Иакову, проходят на протяжении всего года.
Молитвословие
В дни почитания апостола совершаются литургия и молебны, исполняется канон, прославляющий святого Иакова. Завершают богослужение краткие молитвенные чтения – тропари. Их можно читать не только в праздник, но и в другие дни, прося святого избавить от бед.
Тропарь
Апостоле святый Иакове, моли Милостиваго Бога, да прегреше́ний оставление подаст душам нашим.
Перевод: Святой апостол Иаков, моли Милостивого Бога, да подаст душам нашим прощение прегрешений
Ин тропарь
Апостол Христов был еси избранный и Богослову возлюбленному брат единородный, всехвальне Иакове, поющим тя грехов оставление испроси и душам нашим велию милость.
Перевод: Ты был избранным Апостолом Христовым и родным братом любимого ученика Христова Иоанна Богослова, испроси прощение грехов прославляющих тебя и душам нашим великую милость.
Канон
Пе́снь 1
Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́ чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл, крестообра́зно порази́в и раздели́в мо́ре, Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца спасе́, пе́снь Бо́гови воспева́юща.
Твое́ю мре́жею, я́ко лове́ц иску́сен, от прегреше́ний глубины́ возве́д, блаже́нне, ду́шу мою́ просвети́ светолу́чными сия́нии и похвали́ти твою́ досто́йно, о богоявле́нне Иа́кове, па́мять, учениче́, сподо́би.
Преве́чный Отцу́, Собезнача́льный, пресоверше́нный же Бо́г, вопло́щся, яви́ся на земли́ я́ко Челове́к и соде́йственника благода́ти показа́, блаже́нне, и служи́теля тя́ прему́дра, си́лою Его́ укрепля́ема.
Разуме́ твоея́ души́ благоро́дие, тя́ Прове́дец Бо́г, и тве́рдость, учениче́, и непобори́му мы́сль, сла́вне, Свои́м служи́телем лу́чша поста́ви, язы́ком возвеща́юща.
Богоро́дичен: Сове́та Вели́каго, о́тче, А́нгел, от Де́вы Ма́тере я́влься ми́ру, пло́ть прие́мь, я́ко доброде́тельми укра́шена ученика́ тя́ показу́ет и богогла́сника, Иа́кове, словеса́ Его́ вети́йствующа.
Пе́снь 3
Ирмо́с: Утвержде́й в нача́ле небеса́ ра́зумом и зе́млю на вода́х основа́вый, на ка́мени мя́, Христе́, за́поведей Твои́х утверди́, я́ко не́сть свя́т, па́че Тебе́, еди́не Человеколю́бче.
Свы́ше тя́ дыха́ние ну́ждное Уте́шителя разже́гше, му́дра богогла́сника, вети́йствующа я́ве вели́чия показа́ вопло́щшагося Сло́ва, Его́же и самови́дец бы́л еси́.
Тя́, я́коже стрелу́ избра́нну, сло́вом изощре́нну, в сердца́ враго́в вонзи́, растерза́я ду́ши сопроти́вных, прему́дре, и пленя́я, таи́нниче, си́х коры́сти, Иа́кове.
Нескве́рныя твоея́ души́ ти́хость Влады́це узре́ся, и пре́жде зва́ния, блаже́нне, достоприя́тен Ему́ яви́лся еси́, о Иа́кове, и смотре́ния Его́ учени́к бы́л еси́.
Свяще́нным твои́м, му́дре, житие́м и светоно́сным, е́же к Бо́гу сро́дством, всеблаже́нне, украша́емь я́сно, и соо́бщник показа́лся еси́, измла́да бо яви́лся еси́ Сло́ва ссе́льник.
Богоро́дичен: Две́рь яви́ся мы́сленная Восто́ка свы́ше, су́щим на земли́ я́вльшагося, Де́во: Тобо́ю бо к на́м Сло́во прии́де спасти́ все́х от безслове́сия, Пречи́стая.
Седа́лен
Улови́в язы́ки апо́стол сла́вный и научи́в концы́ земны́я Тебе́ кла́нятися со Отце́м и Ду́хом, Христе́ Бо́же, того́ ра́ди утверди́ Це́рковь Твою́ и ве́рным низпосли́ благослове́ние Твое́, Еди́не Ми́лостиве и Человеколю́бче.
Богоро́дичен: Прему́дрость и Сло́во в Твое́м чре́ве заче́нши неопа́льно, Ма́ти Бо́жия, ми́ру родила́ еси́ ми́р Содержа́щаго, и во объя́тиях понесла́ еси́ вся́ Нося́щаго, Пита́теля все́х и Творца́ тва́ри. Те́мже молю́ Тя, Всесвята́я Де́во, и ве́рно сла́влю Тя́ изба́витися ми́ от прегреше́ний, и в де́нь Суда́, егда́ предста́ти и́мам пред лице́м Созда́теля моего́, Влады́чице Де́во Чи́стая, Твою́ по́мощь тогда́ пода́ждь ми́: вся́ бо мо́жеши, ели́ка хо́щеши, Всепе́тая.
Пе́снь 4
Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча, и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.
Пропове́дник Христо́в бы́в, боже́ственный Иа́кове, ты́, зва́н, у́бо ско́ро после́довал еси́, оте́ческую любо́вь презре́в и ве́чная измени́в теку́щими; те́м неизрече́ннаго небе́снаго насле́дия сподо́бился еси́, блаже́нне приснопа́мятне.
О, те́плаго жела́ния твоего́ ко Влады́це Христу́! Ты́ бо Сего́ зело́ возжела́л еси́, сия́нием Того́ просве́щся, я́коже и вообрази́тися, и яви́тися все́м све́т вторы́й, пе́рваго заря́ми озари́вся и сла́вою, всече́стне блаже́нне Иа́кове.
Житие́ че́стно име́л еси́ и пречу́дно, жела́нием бо жела́ние неодержи́мо прие́мь, жела́нии богонача́лия соверше́ннаго блаже́нства дости́гл еси́, богови́дче, со безпло́тными поя́: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.
Всего́ себе́ манове́нию отда́в Влады́чню, учениче́ Богозра́чне, доброде́тельми взя́лся еси́ явле́нно к высоте́ и боже́ственному вои́стинну кра́ю, и отту́ду целе́б ре́ки источа́еши па́мять твою́ ве́рно сла́вящим.
Богоро́дичен: Ты́ ве́рных похвала́ еси́, Безневе́стная, Ты́ Предста́тельница, Ты́ и прибе́жище христиа́н, стена́ и приста́нище, к Сы́ну бо Твоему́ мольбы́ но́сиши, Всенепоро́чная, и спаса́еши от бе́д ве́рою и любо́вию Богоро́дицу Чи́стую Тебе́ зна́ющия.
Пе́снь 5
Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тма́ окая́ннаго? Но обрати́ мя, и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.
Но́в, я́коже Илия́, ре́вностию разжига́емь, непоко́ршияся пропове́данию твоему́ попали́ти восхоте́л еси́, сла́вне, но возбрани́ тебе́ Хоти́тель милосе́рдия, науча́я кро́тости благода́тней.
Вше́д, доброде́телию коне́чною впери́м любве́ ра́ди лу́чших, престо́л Влады́ки возжела́л еси́, прему́дре, нача́льная держа́ти, не я́ко жела́я сла́вы су́етныя, но зре́ти посреди́ Его́же возжела́л еси́.
Превзы́де уста́вы, Спа́се, Иа́ков челове́чества, во Твою́ бо си́лу, я́ко в ри́зу, обле́кся, исцеле́ния то́чит ре́ки и чуде́с и просвеща́ет ве́рою концы́.
Све́тел тя́ о́блак Сло́ва, облиста́юща сла́вою обоже́на, на Фаво́рстей горе́ осени́, блаже́нне Иа́кове, и гла́с слы́шати Оте́ческий сподо́бился еси́, известву́яй Того́ Сыновство́.
Пе́снь 6
Ирмо́с: Бе́здна грехо́в и прегреше́ний бу́ря мя́ смуща́ет и во глубину́ ну́жднаго ре́ет мя́ отча́яния, но Твою́ кре́пкую ру́ку мне́ простри́, я́ко Петро́ви, о Упра́вителю! и спаси́.
Струи́, я́ко от исто́чника, исцеле́ний непреста́нно излива́я и просвеще́ние уче́ния благоче́стно источа́я, му́дре, ду́ши, благоче́стно любо́вию, Иа́кове, приступа́ющия, просвеща́еши, преблаже́нне.
Сосу́д вместя́щ Влады́ка обре́т тя́, преблаже́нне, Своего́ бога́тнаго и честна́го дая́ния, оби́лует дарова́нии, и́же па́че ума́ та́инств, служи́телю присносу́щныя жи́зни.
Умерщвле́ние на́с ра́ди Влады́ка восхоте́ восприя́ти, ме́ртвых вину́ и́стиннаго воскресе́ния, я́ко му́дра таи́нника, блаже́нне, тя́ взя́т соде́тельника, в нощи́, в не́йже предая́шеся.
Богоро́дичен: Бе́здну щедро́т ро́ждшая, Богоро́дице Де́во, от печа́льных жития́ ду́шу мою́ спаси́ и ра́дости духо́вныя две́ри ми́ отве́рзи, на Тя́ бо еди́ну наде́жду мою́ возложи́х.
Конда́к
Гла́с Боже́ственный слы́шав, призыва́ющ тя́, любо́вь отца́ презре́л еси́ и прите́кл еси́ ко Христу́, Иа́кове, с сро́дником твои́м, сла́вне, с ни́мже сподо́бился еси́ ви́дети Госпо́дне Боже́ственное преображе́ние.
И́кос
Вку́пе сы́й с бра́том в се́лех небе́сных, и́же свята́я ны́не ага́ряны попира́ющия, нога́ми скве́рными и нечи́стыми ходя́щия, боже́ственными ва́шими моли́твами отжени́те, и мучи́телем умышле́ния отсе́кше, и и́же от ни́х мно́жества ра́ди согреше́ний на́ших держи́мых, ны́не свобожде́ния сподо́бите: я́ко да во еди́но собра́вшеся, ви́дим Госпо́дне Боже́ственное преображе́ние.
Пе́снь 7
Ирмо́с: Бо́жия снисхожде́ния о́гнь устыде́ся в Вавило́не иногда́, сего́ ра́ди о́троцы в пещи́, ра́дованною ного́ю, я́ко во цве́тнице, лику́юще поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Ча́шу испи́л еси́, я́коже обеща́лся Влады́це Христу́, креще́нием Сего́ ты́ крести́лся еси́, богоблаже́нне. Ему́же ны́не усе́рдно зове́ши, ра́дуяся: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Заре́ю осия́емь боговиде́ния, яви́лся еси́, Иа́кове. Сего́ ра́ди тя́ венце́м Ца́рствия Благода́тель Христо́с украша́ет, со а́нгелы пою́ща: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Се́ тебе́ испо́лни обеща́ния Великода́вец, к Нему́ возне́сся подо́бием страда́ний Его́, Ему́же предстоя́, ны́не зове́ши, ра́дуяся: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Богоро́дичен: Дво́ицу у́бо естество́м, но не лице́м, Ма́ти, пропове́дуем, из Тебе́ воплоще́ннаго. Его́же пло́тию изобража́ем и покланя́емся зра́ка воображе́нию, Тебе́ ра́ди Бо́гу прими́ршиися, Чи́стая.
Пе́снь 8
Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Авраа́мское предложе́ние ты́, богови́дче, стяжа́л еси́, призва́вшему тя́ Христу́ после́дуя, и пресве́тел служи́тель бы́л еси́ Ему́, я́ко Соде́телю и Изба́вителю, поя́: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Крепча́йше яви́ся гро́ма твое́ провозглаше́ние, зако́ннаго о́браза шуме́ние. Христа́ бо возгреме́л еси́ вселе́нней все́й, Бо́га, и Соде́теля, и Изба́вителя, поя́: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Удиви́лся еси́, сла́вне, муче́ния све́тлостию и благоче́стия и́стинным просвеще́нием, я́ко кня́зь апо́стол поста́влен бы́л еси́ по все́й земли́, Соде́телю и Изба́вителю поя́: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те Христа́ во ве́ки.
Богоро́дичен: Вити́йстии язы́цы Тебе́ воспе́ти не мо́гут, о Богороди́тельнице, Мари́е Богоневе́сто! Бо́га бо родила́ еси́, су́щаго над все́ми, Отрокови́це Чи́стая, Соде́теля и Изба́вителя, Ему́же вопие́м: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Пе́снь 9
Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски, и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, а́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.
Свя́то преше́д твое́ житие́, святы́х селе́ния дости́гл еси́, иде́же, ра́дуяся, зарю́ зри́ши трисия́нную; ея́же наслажда́яся, прему́дре, испо́лнены весе́лия певцы́ твоя́ и ра́дости, преблаже́нне, покажи́ твои́ми моли́твами, о Иа́кове!
Ви́дети тя́ злоде́и и уби́йцы, я́коже твоего́ Влады́ки пре́жде, не терпя́ще: те́х бо дея́ния укоря́я, твоего́ жития́ предложе́нием обличи́л еси́, убива́ют мече́м подража́теля Христу́, распя́тому пло́тию за челове́ки, о богоглаго́ливе преблаже́нне!
Ору́жием небе́сным томле́н бы́в, ра́нами И́род поги́бе, я́ко Твоя́, Сло́ве, служи́тели и ученики́, и́хже апо́столы наре́кл еси́, убива́ти не дово́лен бы́сть окая́нный. Те́мже тя́, пра́ведному промышле́нию Благода́теля, уди́вльшеся, велича́ем.
Богоро́дичен: Яви́лася еси́, о Де́во, Ма́ти Бо́жия, па́че естества́ ро́ждши пло́тию Бо́га Сло́ва, Его́же Оте́ц отры́гну от се́рдца Своего́, пре́жде все́х ве́к, я́ко Бла́г, Его́же ны́не и теле́с превы́шша разумева́ем, а́ще и в те́ло облече́ся.
Свети́лен
Иа́кова воспое́м Зеведе́ова вси́: со Христо́м бо взы́де на го́ру Фаво́рскую, и зри́тель бы́сть Боже́ственнаго преображе́ния, и, соше́д, пропове́даша в четвероконе́чную всю́ с Петро́м и Иоа́нном.